Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Wijziging opdracht in uitvoeringsfase.
Verrekening/post |
Motivatie |
In min |
In meer |
Elektriciteitswerken |
De opdrachtgever vraagt bijkomende elektriciteitswerken: aansluiten op bestaande installatie, ingraven van luchtbruggen, wegwerken van tijdelijke ad hoc oplossingen van de bestaande toestand. |
0,00 euro |
2.080,00 euro |
Graafmachines |
De opdrachtgever vraagt bijkomende elektriciteitswerken waarvoor ook graafwerk noodzakelijk is. |
0,00 euro |
1.661,00 euro |
Extra rijplaten |
Omdat de opdrachtnemer de werfinrichting dient aan te passen aan de werking van de club, zijn er extra rijplaten nodig om de initiële aanrijroute te verplaatsen. |
0,00 euro | 4.900,00 euro |
Sondering |
De opdrachtgever vraagt bijkomende sonderingen in functie van het plaatsen van de zittribunes. |
0,00 euro | 596,80 euro |
Hergebruiken verlichting |
Tijdens de uitvoering van de werken wordt vastgesteld dat de bestaande verlichting zich in een betere staat bevindt en aan de vereiste kwaliteiten voldoet, zodat deze op verzoek van de opdrachtgever herbruikt kunnen worden. |
-6.500,00 euro | 0,00 euro |
Subtotaal |
|
-6.500,00 euro |
9.237,80 euro |
21% btw |
|
1.365,00 euro |
1.939,94 euro |
TOTAAL |
-7.865,00 euro |
11.177,74 euro |
Onvoorziene omstandigheden (artikel 38/2 Koninklijk Besluit Uitvoering)
De offerte voldoet aan de geldende wetgeving voor tribunes in voetbalstadia: “Koninklijk Besluit van 6 juli 2013 houdende de in voetbalstadions na te leven veiligheidsnormen”. De bevoegde administratie FOD Binnenlandse Zaken/ voetbalcel (IBZ) en de bevoegde veiligheidsdiensten van Antwerpen: Brandweer Zone Antwerpen (BZA) en Politie Zone Antwerpen/voetbal noodplanning (PZA) kunnen bijkomende maatregels opleggen in functie van een veilig gebruik van de infrastructuur. Dit kan een zorgvuldige aanbesteder niet voorzien. Bij het uitwerken van de uitvoeringstekeningen door de opdrachtnemer en bij een rondgang ter plaatse voor ingebruikname, werden er door deze diensten bijkomende noodzakelijke ingrepen gevraagd.
Verrekening/post |
Motivatie |
In min |
In meer |
Net afscheiding supporters |
PZA vraagt een scheidingsnet tot aan de nok van het dak van de tribune. Dit om de uit- en thuissupporters op een veiligere manier te scheiden. |
0,00 euro |
5.314,27 euro |
Verzwaren profielen drangleuningen |
IBZ vraagt een aanpassing van de positie van de drangleuningen. Door het wijzigen van positie zijn bijkomende verstevigingen aan de leuningen nodig. Dit om de bewegingsruimte van de supporter achter de leuningen te vergoten en de evacuatiesnelheid te verhogen |
0,00 euro |
18.900,00 euro |
Aanspassingen roosters |
BZA en IBZ vragen een aanpassing aan de looproosters in functie van pyrotechniek. Dit om de brandlast en rookontwikkeling te verminderen. |
0,00 euro |
1.056,26 euro |
Dichting tribunes |
IBZ en BZA vragen bijkomende detailleringen aan de omkasting van de structuur in functie van pyrotechniek. Dit om de brandlast en rookontwikkeling te verminderen. |
0,00 euro |
3.194,60 euro |
Zes hekken |
IBZ vraagt zes extra hekken die dienstdoen als binnenpoorten. Via deze poorten kan de evacuatie via het voetbalplein gebeuren wat de veiligheid verhoogt. |
0,00 euro | 3.150,00 euro |
Extra hekken stewards | PZA vraagt een extra afscheiding voor stewards in de tribune. Dit om dringende supporters af te schermen van de stewards en dus de veiligheid te vergroten.. | 0,00 euro | 1.350,00 euro |
Polycarbonaat | PZA vraagt een extra afscheiding tussen de supportersvakken in de tribune. Bovenop het voorziene hekwerk dient er een afscheiding uit polycarbonaat geplaatst te worden. Dit om fysiek contact te vermijden tussen de uit- en thuissupporters. | 0,00 euro | 4.200,00 euro |
Dranghekken | IBZ vraagt een aanpassing van de positie van de drangleuningen. Dit om de bewegingsruimte van de supporter achter de leuningen te vergoten en de evacuatiesnelheid te verhogen. Hierdoor zijn extra hekken nodig. | 0,00 euro | 3.600,00 euro |
Schilderen trap | IBZ en BZA vragen een extra aanduiding van de evacuatiewegen ter hoogte van de trappen. Dit om de evacuatie sneller te laten verlopen. | 0,00 euro | 3.234,00 euro |
Subtotaal |
|
0,00 euro |
43.999,13 euro |
21% btw |
|
0,00 euro |
9.239,82 euro |
TOTAAL |
0,00 euro |
53.238,95 euro |
Deze wijzigingen konden niet op voorhand worden voorzien. Bij het opmaken van de uitvoeringsplannen werden deze diensten betrokken, maar pas na realisatie werden bovenstaande maatregelen bijkomend opgelegd.
De minimis-regel (artikel 38/4 Koninklijk Besluit Uitvoering)
Drie posten uit de hoofdstaat werden niet gevorderd.
Verrekening/post |
Motivatie |
In min |
In meer |
00.04.11a |
Er werd een fotoreportage door de opdrachtgever gemaakt. Er zijn voor de opdrachtnemer geen kosten aan verbonden, post vervalt. |
-1.250,00 euro |
0,00 euro |
01.01.12 |
De opdrachtgever heeft de terreinafsluiting zelf voorzien. Er zijn voor de opdrachtnemer geen kosten aan verbonden, post vervalt. |
-1.508,57 euro |
0,00 euro |
|
De optie tot personaliseren werd niet weerhouden. |
-9.350,00 euro |
0,00 euro |
Subtotaal |
-12.108,57 euro |
0,00 euro |
|
21% btw |
|
2.542,80 euro |
0,00 euro |
TOTAAL |
-14.651,37 euro |
0,00 euro |
Samenvatting
De bedrijfseenheid Vastgoed legt de wijzingen opdracht 2 ter goedkeuring voor, dat als volgt kan worden samengevat:
Omschrijving |
In min |
In meer |
Aanvullende opdrachten (artikel 38/1 AUR) |
-6.500,00 euro |
9.237,80 euro |
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 AUR) |
0,00 euro |
43.999,13 euro |
De minimis-regel (artikel 38/4 AUR) |
-12.108,57 euro |
0,00 euro |
Totaal |
-18.608,57 euro |
53.236,93 euro |
21% btw |
-3.907,80 euro |
11.179,76 euro |
Algemeen totaal |
-22.516,37 euro |
64.416,69 euro |
De wijziging opdracht bedraagt 41.900,32 euro inclusief btw (64.416,69 euro - 22.516,37 euro)
Om de continuïteit van de betalingen te garanderen, wordt dit bijkomend vast te leggen bedrag ter goedkeuring aan het college voorgelegd.
De eindafrekening
De werken zijn voltooid. De eindafrekening wordt ter goedkeuring voorgelegd:
Omschrijving |
Bedrag in euro |
Gunningsbedrag |
600.000,00 |
Wijziging opdracht in meer |
448.038,93 |
Wijziging opdracht in min |
-121.791,55 |
TOTAAL |
926.247,38 |
21% btw |
194.511,95 |
ALGEMEEN TOTAAL |
1.120.759,33 |
Vastgelegd budget, inclusief btw |
1.078.859,01 |
nog vast te leggen inclusief btw |
41.900,32 |
De eindafrekening bedraagt 1.120.759,33 euro inclusief 21% btw.
In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor zover het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigt en de wijziging ligt lager dan de Europese bekendmaking en blijft beperkt tot 15 % of 10 % voor leveringen of diensten van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Goedkeuring bestek en procedure GAC 2018_00631 (P08667) | college | 23 november 2018 | 10371 |
Goedkeuring bestek en procedure GAC 2018_00631 (P08667) | gemeenteraad | 17 december 2018 | 731 |
Opening twee offertes | 22 januari 2019 | ||
Goedkeuring gunning aan Cos nv | college | 15 maart 2019 | 2330 |
Goedkeuring wijziging opdracht 1 | college | 26 juli 2019 | 6149 |
In zitting van 15 maart 2019 (jaarnummer 2330) keurde het college de gunning goed voor het bouwen van een overdekte staantribune te Berchemstadionstraat 77, 2600 Berchem aan Cos nv, Arend de Keyserestraat 8, 9700 Oudenaarde met ondernemingsnummer 0808.793.522.
De wijziging opdracht in meer, bedraagt 64.416,69 euro inclusief btw. De wijziging opdracht in min, bedraagt 22.516,37 euro inclusief btw. Het saldo van de wijzigingen bedraagt 41.900,32 euro inclusief btw.
Om de continuïteit van de betalingen te garanderen, dient dit bedrag nu vastgelegd te worden.
De uitgave voor de wijziging opdracht 2 bedraagt 41.900,32 euro, 21% btw inbegrepen en zal verrekend worden op investeringsbudget 2020. Er is voldoende krediet beschikbaar.
Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd:
Bestelbon | Omschrijving |
Budget inclusief btw |
4005328399 | Gunning | 726.000,00 euro |
4005350255 | Wijziging opdracht 1 |
352.859,01 euro |
De eindafrekening bedraagt 1.120.759,33 euro inclusief btw
Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan Cos nv, Arend de Keyserestraat 8, 9700 Oudenaarde, met ondernemingsnummer 0808.793.522.
Het college keurt de aanvullende opdrachten goed, voor een bedrag van 9.237,80 euro + 1.939,94 euro (21% btw) = 11.177,74 euro. wijziging van opdracht in meer goed, voor een bedrag van 53.236,93 euro + 11.179,76 (21% btw) = 64.416,69 euro.
Het college neemt kennis van de wijziging van opdracht in min goed, voor een bedrag van 18.608,57 euro + 3.907,80 euro (21% btw) = 22.516,37 euro.
Het college keurt correctiebestelling 4105049600 goed voor een bedrag van 41.900,32 euro inclusief btw (34.628,36 euro exclusief btw) op naam van Cos nv, Arend de Keyserestraat 8, 9700 Oudenaarde met ondernemingsnummer 0808.793.522.
Het college keurt de eindafrekening goed voor een bedrag van 926.247,38 euro + 194.511,95 euro (21% btw) = 1.120.759,33 euro inclusief btw, voor het ontwerpen en bouwen van een overdekte staantribune gelegen Berchemstadionstraat 75, 2600 Berchem.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Ontwerpen en bouwen van een overdekte staantribune GAC_2018_00631 (P09129). WIjziging opdracht 2 Cos nv Ondernemingsnummer: 0808.793.522 |
41.900,32 euro inclusief 21% btw |
budgetplaats: 5322000000 |
4105049600 |