Terug
Gepubliceerd op 27/04/2020

2020_CBS_03635 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Gevelherstelling. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/04/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03635 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Gevelherstelling. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet - Goedkeuring 2020_CBS_03635 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Gevelherstelling. Wijziging opdracht. Vastlegging krediet - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van  het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Het is noodzakelijk de lopende opdracht te wijzigen. Enerzijds zullen initieel voorziene werkzaamheden niet meer uitgevoerd moeten worden omdat deze deel zullen uitmaken van het nieuwe bestek, anderzijds zullen werken uitgevoerd moeten worden met het oog op het nemen van bouwkundige bewarende maatregelen om de periode tussen de wijziging van de huidige opdracht en de aanvang van de nieuwe opdracht te overbruggen.

Behalve bovenstaande wijzigingen werden tijdens de uitvoering eveneens uitvoeringsmethodieken aangepast en werken bijgevraagd in functie van de optimalisering en verfijning van het project. De beslissing om deze wijzigingen door te voeren gebeurde in overleg met alle betrokken partners. De wijzigingen hebben tot gevolg dat er ten opzichte van de in het basisbestek voorziene werken voor wijzigingen in uitvoering nieuwe prijzen worden ingediend door de aannemer alsook dat posten uit de meetstaat, uitgedrukt in vermoedelijke hoeveelheden, over- en onderschreden worden. Deze werkwijze heeft als doel de continuïteit van de werf te verzekeren. Alle prijzen van de aannemer zijn gebaseerd op de aanbestedingsdatum waarop de contractuele herzieningen toegepast worden. Er werd eveneens een termijnverlenging opgenomen.

Wijzigingen van de opdracht:

Aanvullende opdracht (artikel 38/1 Koninklijk Besluit Uitvoering)

Verrekening/post Motivatie Bedrag in min, exclusief btw Bedrag in meer, exclusief btw Termijnverlenging
VERR_2: diverse onderzoeken betonrot Toren Bij het uitvoeren van betonherstelwerken werd een onverwacht schadebeeld vastgesteld. Om de juiste remediëring te kunnen bepalen, diende bijkomend onderzoek uitgevoerd te worden. Hiertoe werden diverse gespecialiseerde studiebureaus ingeschakeld, waarbij de aannemer assistentie diende te verlenen. 0,00 EUR 5.152,75 EUR 0 werkdagen
VERR_6: diverse instandhoudingswerken aan Toren Met het oog op de algemene demontage van de gevelbekleding van de Toren, dienden diverse instandhoudingswerken uitgevoerd te worden (onder meer het aanbrengen van dichtingsslabben rond de ramen en een constructieve ondersteuning van de dekstenen ter hoogte van de kroonlijsten). 0,00 EUR 5.879,93 EUR 0 werkdagen
  TOTAAL 0,00 EUR 11.032,68 EUR 0 werkdagen
  21% btw   2.316,86 EUR  
  TOTAAL inclusief 21% btw   13.349,54 EUR  


Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 Koninklijk Besluit Uitvoering)

Verrekening/post

Motivatie

Bedrag in min, exclusief  btw

Bedrag in meer, exclusief btw

Termijn-verlenging

VERR_1: bijkomende kosten huur hoogtewerker - Werken aan Driehoek.

Door een onvoorziene toename van de noodzakelijke werkzaamheden aan diverse geveldelen van de Driehoek (zie ook VERR_3) nam ook de termijn toe voor de uitvoering van deze werken en de kosten voor de huur van de hoogtewerker. Waar de voorziene hoeveelheden onderschreden werden, werd de huurprijs voor de hoogtewerker evenredig in mindering gebracht.

-19.356,93 EUR

74.129,50 EUR

0 werkdagen

VERR_4: bijkomende kosten huur stelling glaspartij

Door het onverwachte schadebeeld van de betonconstructie van de Toren, diende bijkomend onderzoek uitgevoerd te worden (zie ook VERR_2). Na grondige evaluatie van de vaststellingen en ingewonnen adviezen was de stad Antwerpen genoodzaakt tot een herijking van de opdracht over te gaan. Door de onduidelijkheid gedurende deze periode van afweging kon niet beslist worden om over te gaan tot een voortijdige demontage van de stelling aan de glaspartij. De kosten voor de verlengde huurperiode werden door de aannemer doorgerekend.

0,00 EUR

17.077,50 EUR

 0 werkdagen
VERR_5: integrale verwijdering van gevelbekleding laagbouw Toren In gevole de vaststellingen en het gevoerde onderzoek (zie ook VERR_2) werd besloten over te gaan tot een integrale verwijdering van de bestaande gevelbekleding, waar het bestek voorzag in enkel lokaal verwijderen van vlakke gevelplaten, werd nu opdracht gegeven ook andere types gevelplaten (wangen, geprofileerde platen, panelen tussen wangen, omlijsting) af te breken. Voor bijkomende verwijdering van deze gevelelementen werd een marktconforme eenheidsprijs bepaald. De opdracht beperkte zich tot een demontage van alle gevelplaten aan de laagbouw van de Toren. 0,00 EUR 72.080,50 EUR 0 werkdagen
VERR_7: bewarende maatregelen en kosten huur stelling Toren Na het besluit tot herijking van de werkzaamheden werd door de stad Antwerpen besloten de huidige opdracht te beëindigen en een nieuwe opdracht in aanbesteding te plaatsen. In afwachting van de aanstelling van een uitvoerder voor dit herijkte bestek, dienden bewarende maatregelen genomen te worden om de reeds deels vrij gelegde gevel te beschermen tegen weersinvloeden. Met oog op mogelijkheid tot inspectie en interventie, werd daarbij besloten de stelling te laten staan voor een verwachte periode van 340 kalenderdagen. 0,00 EUR 85.370,64 EUR 340 kalenderdagen
Verrekening 8: vervallen FH posten meetstaat Ten gevolge van de herijking van de projectscope dienden een aantal posten uit de hoofdstaat niet uitgevoerd te worden. Het zijn de posten gegund op forfaitaire basis. -186.972,76 EUR 0,00 EUR 0 werkdagen
 

TOTAAL

-206.329,69 EUR

248.658,14 EUR  340 kalenderdagen

 

21% btw

-43.329,24 EUR

52.218,21 EUR

 


TOTAAL inclusief 21% btw  -249.658,93 EUR 300.876,35 EUR  


Spel van vermoedelijke hoeveelheden (art 81 KB Uitvoering)

Verrekening/post Motivatie Bedrag in min, exclusief btw Bedrag in meer, exclusief btw Termijnverlenging
VERR_3: nieuwe eenheidsprijzen voor overschrijding vermoedelijke hoeveelheden De onvoorziene toename van vastgestelde schade aan de gevels van de Driehoek leidde tot een aanzienlijke overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (zie ook VERR_1). Voor het deel dat het drievoud van de voorziene hoeveelheden overstijgt, werd een nieuwe eenheidsprijs bedongen met de aannemer. 0,00 EUR 127.958,28 EUR 0 werkdagen
  TOTAAL 0,00 EUR 127.958,28 EUR 0 werkdagen
  21% btw   26.871,24 EUR  
  TOTAAL inclusief 21% btw   154.829,52 EUR  


Samenvatting

De wijzigingen van de opdracht worden ter goedkeuring voorgelegd, die als volgt kunnen worden samengevat:

Omschrijving

In min
exclusief btw

In meer
exclusief
 btw

Aanvullende opdrachten (artikel 38/1 AUR)

0,00 EUR

11.032,68 EUR

Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 AUR)

-206.329,69 EUR

248.658,14 EUR

Spel van vermoedelijke hoeveelheden

0,00 EUR

127.958,28 EUR

Totaal

-206.329,69 EUR

387.649,10 EUR

21% btw

-43.329,24 EUR

81.406,31 EUR

Algemeen totaal

-249.658,93 EUR

469.055,41 EUR

Termijnverlenging

 340 Kalenderdagen

Vastlegging krediet

Als gevolg van bovenstaande wijzigingen is het vastgelegde krediet ontoereikend. De gevelherstellingswerken zelf zijn gestaakt, maar er zijn nog maandelijkse vorderingen met betrekking tot de stellinghuur, de uitvoering van bewarende maatregelen en mogelijke interventies. Deze vorderingen en ook de periode waarover deze zullen lopen, zijn evenwel afhankelijk van de heraanbesteding van de opdracht volgens bestek GAC_2019_01014. Deze vorderingen dienen bijgevolg als een geraamde kost te worden beschouwd, waardoor de definitieve eindafrekening nog niet kan opgemaakt worden. Een tussentijdse afrekening, op basis van de beschikbare gegevens en in functie van het berekenen van het (geraamde) krediettekort, werd als volgt opgemaakt:

Omschrijving Bedrag, exclusief 21% btw
Bedrag meetstaat 905.557,33 EUR
Vermoedelijke hoeveelheden in min -315.854,34 EUR
Vermoedelijke hoeveelheden in meer 156.399,19 EUR
Aanvullende opdracht 11.032,68 EUR
Onvoorzienbare omstandigheden in min -206.329,69 EUR
Onvoorzienbare omstandigheden in meer 248.658,14 EUR
Spel van vermoedelijke hoeveelheden 127.958,28 EUR
TOTAAL POSTEN 927.421,59 EUR
Prijsherzieningen -916,39 EUR
Rectificaties -176,25 EUR
Rechtzetting foutieve rectificaties 42,41 EUR
TOTAAL 926.371,36 EUR
Vastgelegd krediet 905.557,33 EUR
Nog vast te leggen bedrag 20.814,03 EUR
21 % btw op 20.814,03 EUR 4.370,95 EUR
Vast te leggen, inclusief 21% btw 25.184,98 EUR

Een bijkomende vastlegging voor een bedrag van 20.814,03 EUR + 4.370,95 EUR (21% btw) = 25.184,98 EUR, inclusief 21% btw, is noodzakelijk om de continuïteit van de betalingen te garanderen.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Artikel 81 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, voorziet in de mogelijkheid tot herziening van de oorspronkelijke eenheidsprijzen en uitvoeringstermijnen wanneer door de aanbestedende overheid de aangebrachte wijziging aan de opdracht, de werkelijke uitgevoerde hoeveelheden van een post het drievoudige overtreffen of minder bedragen dan de helft van de vermoedelijke hoeveelheden.

Aanleiding en context

Fase Bestuursorgaan Datum Jaarnummer

Patrimonium Stadsbeheer. Den Bell, Francis Wellesplein 1 - Gevelherstellingswerken. Aanstelling architectenbureau. Vastlegging krediet ereloon. Projectdefinitie - Goedkeuring

college 16 september 2016 8062

Bestek GAC_2018_00380 (P0685780). Restauratie gevels Den Bell - Bestek en procedure - Goedkeuring

college 27 juli 2018 6961
Bestek GAC_2018_00380 (P0685780). Restauratie gevels Den Bell - Gunning - Goedkeuring college 19 oktober 2018  9362

Stedelijk bedrijfsvastgoed. Stadsbeheer. Den Bell. Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen - Gevelherstelling. Rapportering vaststellingen betonrenovatie toren, herijking projectscope - Kennisneming

college 6 september 2019 7151

Restauratie gevels Den Bell - Selectieleidraad GAC_2019_01014 en procedure - Goedkeuring

gemeenteraad 25 november 2019 659

In zitting van 19 oktober 2018 (jaarnummer 9362) keurde het college de gunning goed voor "Restauratie gevels Den Bell", op basis van bestek GAC_2018_00380, aan  M.R.T. nv, Souverainestraat 38-42, 9800 Deinze, met ondernemingsnummer 0427.702.692, voor een bedrag van 1.095.724,37 EUR, inclusief 21% btw.

Naar aanleiding van vaststellingen tijdens de uitvoering van betonrenovatiewerken aan de toren, drong de nood zich op tot een herijking van de projectscope. Een rapportering van de vaststellingen werd ter kennisname voorgelegd aan het college op 6 september 2019 (jaarnummer 7151). In dit besluit werd de opdracht gegeven aan de bedrijfseenheid Vastgoed tot het in kaart brengen van de consequenties van deze herijking, zowel budgettair, planmatig als bouwkundig. Ook werd in dit besluit aanbevolen over te gaan tot een volledige verwijdering van de natuurstenen gevelbekleding om een integrale aanpak van het achterliggende aangetaste beton en wapening mogelijk te maken. Na uitvoering van het noodzakelijke betonherstel dient de volledige gevel opnieuw bekleed te worden.

Wegens voorgaande waarbij de afwijking ten opzichte van de lopende opdracht van zulke ingrijpende aard zal zijn, zowel op financieel als ook op inhoudelijk vlak, werd besloten tot het opstarten van een nieuwe gunningsprocedure om de gevelwerken aan de toren te voltooien. Hiertoe werd een mededingprocedure met mogelijkheid tot onderhandeling uitgeschreven. De publicatie van de selectieleidraad voor bestek GAC_2019_01014 werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 november 2019 (jaarnummer 659).

Algemene financiƫle opmerkingen

Voor deze opdracht werden de volgende bedragen in bestelbon vastgelegd:

Bestelbonnummer Bedrag in EUR, exclusief 21% btw
4005303219 905.557,33 EUR

De tussentijdse afrekening, welke rekening houdt met de nog te vorderen posten voor de stellinghuur en de beschermende maatregelen, bedraagt 926.371,36 EUR, exclusief btw. Een bijkomende vastlegging voor een bedrag van 20.814,03 EUR, exclusief 21% btw is noodzakelijk om de continuïteit van de betalingen te garanderen.

Pas wanneer de heraanbesteding van deze opdracht, volgens bestek GAC/2019/01014, definitief gegund wordt, zal de effectieve duurtijd van de stellinghuur en de bewarende maatregelen gekend zijn en dan kan de definitieve eindafrekening worden opgemaakt.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0401 - Reguliere taken stads- en buurtonderhoud
2WNS040108 - Reguliere werking stadsbeheer algemeen
2WNS040108P06857 - BELL_GEVELS

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan M.R.T. nv, Souverainestraat 38-42, 9800 Deinze, met ondernemingsnummer 0427.702.692.

Artikel 2

Het college keurt de aanvullende opdracht goed voor een bedrag van 11.032,68 EUR + 2.316,86 EUR (21% btw) = 13.349,54 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 3

Het college keurt de wijziging in meer goed ten gevolge van de onvoorzienbare omstandigheden voor een bedrag van 248.658,14 EUR + 52.218,21 EUR (21% btw) = 300.876,35 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 4

Het college keurt de wijziging in min ten gevolge van de onvoorzienbare omstandigheden goed voor een bedrag van -206.329,69 EUR + 43.329,24 EUR (21% btw) = -249.658,93 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 5

Het college keurt de wijziging in meer ten gevolge van het spel van de vermoedelijke hoeveelheden goed voor een bedrag van 127.958,28 EUR + 26.871,24 EUR (21% btw) = 154.829,52 EUR, inclusief 21% btw.

Artikel 6

Het college keurt de termijnverlenging van 340 kalenderdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 7

Het college keurt goed dat een bedrag van 20.814,03 EUR + 4.370,95 EUR (21% btw) = 25.184,98 EUR, inclusief 21% btw, in correctiebestelbon 4105049816 wordt vastgelegd op naam van M.R.T nv, Souverainestraat 38-42, 9800 Deinze, met ondernemingsnummer BE0427.702.692.

Artikel 8

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Den Bell, Francis Wellesplein 1. Gevelherstelling. P0685780
Vastlegging in functie van verlengde stellinghuur en bewarende maatregelen

M.R.T. nv
Souverainestraat 38-42
9800 Deinze

Ondernemingsnummer 0427.702.692
IBAN BE90.2850.2843.1032

25.184,98 EUR
inclusief 21% btw
budgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 221
functiegebied: 2WNS040108P06857
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2000
4105049816