Terug
Gepubliceerd op 27/04/2020

2020_CBS_03599 - Omgevingsvergunning - OMV_2020015817. Paleisstraat 44. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/04/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03599 - Omgevingsvergunning - OMV_2020015817. Paleisstraat 44. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_03599 - Omgevingsvergunning - OMV_2020015817. Paleisstraat 44. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2020015817

Gegevens van de aanvrager:

de heer Selim Uslu met als adres Robert Molsstraat 44 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Paleisstraat 44 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11sectie L nr. 3586Z2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van de wijzigingen aan de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/10/2018: proces-verbaal (11002_2018_7854_VPV) voor het verharden van de volledige buitenruimte;

-          30/10/2018: proces-verbaal (11002_2018_7853_VPV) voor het groter uitvoeren van een terras op de tweede verdieping;

-          30/10/2018: proces-verbaal (11002_2018_7852_VPV) voor het niet volgen van de brandvoorschriften en plaatsen van schrijnwerk niet conform de vergunning;

-          16/01/2015: vergunning (20142660) voor de regularisatie van een meergezinswoning;

-          4/07/2014: vergunning (20141051) voor verbouwen van een eengezinswoning met kantoor tot een meergezinswoning met 4 appartementen (inclusief verbouwing achterbouw).

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinswoning met 4woongelegenheden;

  • 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 99,50m²;
  • 3 twee-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 78, 84 en 98m²;

-          drie bouwlagen en een mansardedak:

  • de kroonlijsthoogte bedraagt 11,30 meter en de bovenkant van het mansardedak bedraagt 14,30 meter;

-          bouwdiepte:

  • gelijkvloers:  linkerzijde: 22,07m, rechterzijde17,31m;
  • 1ste verdieping:  linkerzijde: 22,07m, rechterzijde 14,65m;
  • 2de verdieping: linkerzijde: 18,17m, rechterzijde 13,05m met terras van 1,60 diep en 1,75m breed (op een afstand van 1,90m van rechterperceelsgrens);
  • 3de verdieping: linkerzijde: 15,71 en dakterras van 2,46m diep, rechterzijde 13,05m;

-          gevelafwerking:

  • de voorgevel is opgetrokken in roodoranje gevelsteen met omlijstingen rond de ramen en voordeur in witsteen;
  • de plint en de dorpels zijn uitgevoerd in blauwe hardsteen;
  • de achtergevel grijs gecementeerd;
  • het houten schrijnwerk en de dakuitbouwbekleding zijn geschilderd in natuurkleur hout.

-          onverharde tuin met terras aan rechterzijde van 2,70m diep en 3,50m breed.

Huidige toestand

-          meergezinswoning met 4woongelegenheden;

  • 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 99,50m²;
  • 3 twee-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 78, 84 en 98m²;

-          drie bouwlagen en een mansardedak;

  • de kroonlijsthoogte bedraagt 11,30 meter en de bovenkant van het mansardedak bedraagt 14,30 meter;
  • dakterras op het dak van de uitbouw van de 1ste verdieping over

-          bouwdiepte:

  • gelijkvloers:  linkerzijde: 22,07m, rechterzijde17,31m
  • 1ste verdieping:  linkerzijde: 22,07m, rechterzijde 13,05m met terras van 1,60diep en 1,75m breed (op een afstand van 1,90m van rechterperceelsgrens)
  • 2de verdieping linkerzijde: 18,17m, rechterzijde 14,65m met terras van 3,46m diep en 3,50m breed tot aan perceelsgrens met opgetrokken scheidingsmuur;
  • 3de verdieping: linkerzijde: 15,71 en dakterras van 2,46m diep, rechterzijde 13,05m;

-          gevelafwerking: overeenkomstig vergunde toestand met uitzondering van:

  • het buitenschrijnwerk uitgevoerd in zwart aluminium;
  • de dakuitbouw is bekleed met antracietkleurige vezelcementpanelen;

-          tuin in waterdoorlatend kunstgras met terras aan rechterzijde van 2,70m diep en 3,50m breed;

-          vaststelling/bescherming (ID: 214057) van eclectisch ensemble wederopbouwwoningenals bouwkundig erfgoed.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met 4woongelegenheden;

  • 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 99,50m²;
  • 3 twee-slaapkamerappartementen met een netto vloeroppervlakte van circa 78, 84 en 98m²;

-          drie bouwlagen en een mansardedak;

  • de kroonlijsthoogte bedraagt 11,30 meter en de bovenkant van het mansardedak bedraagt 14,30 meter;

-          gevelafwerking:

  • behoud aluminium schrijnwerk in de voorgevel;
  • behouw van de dakuitbouw in antracietkleurige vezelpanelen;

-          bouwdiepte:

  • gelijkvloers:  linkerzijde: 22,07m, rechterzijde17,31m
  • 1ste verdieping:  linkerzijde: 22,07m, rechterzijde 13,05m met terras van 1,60diep en 1,75m breed (op een afstand van 1,90m van rechterperceelsgrens)
  • 2de verdieping linkerzijde: 18,17m, rechterzijde 14,65m met terras van 3,46m diep en 3,50m breed tot aan perceelsgrens met opgetrokken scheidingsmuur;
  • 3de verdieping: linkerzijde: 15,71 en dakterras van 2,46m diep, rechterzijde 13,05m;

-          tuin in waterdoorlatend kunstgras met terras aan rechterzijde van 2,70m diep en 3,50m breed.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gevels: aluminium buitenschrijnwerk in voor- en achtergevel;

-          alle overige wijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand maken geen deel uit van de aanvraag.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

2 maart 2020

18 maart 2020

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

2 maart 2020

2 april 2020

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud. (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:
    In CHE-gebied, voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed en/of voor gebouwen in beschermde landschappen wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
    Het aangevraagde aluminium schrijnwerk werkt beeldverstorend.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag heeft betrekking op aanpassingen aan de voorgevel van een meergezinswoning. Het aantal woningen en het bouwvolume blijft ongewijzigd. De functie wonen blijft onveranderd en functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het gebouw is opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed. Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd.

 

“Recentelijk werd de toelating verleend om de eengezinswoning te verbouwen. Niet alle voorwaarden uit de vergunning werden nageleefd en er werd pv opgemaakt.

Zo werd het in de vergunning voorziene en als voorwaarde opgelegde houten schrijnwerk (ramen en voordeur) niet uitgevoerd. Het aluminium schrijnwerk bleef bewaard. Vandaag wenst men dit schrijnwerk in aluminium te regulariseren.

 

De te regulariseren werken zijn niet aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg. De visie m.b.t. het buitenschrijnwerk blijft van toepassing.

 

Het huidige buitenschrijnwerk is zowel door zijn opbouw, indeling als materiaalgebruik afwijkend en werkt beeldverstorend. Schrijnwerk is immers een erfgoedkenmerk bij uitstek aangezien het essentieel bijdraagt tot de belevingswaarde van de voorgevel. Om geen afbreuk te doen aan de historiciteit pleiten wij in de eerste plaats voor het behoud van het oorspronkelijk schrijnwerk. Authenticiteit is immers een belangrijk uitgangspunt in de monumentenzorg. Om toch aan betere comforteisen tegemoet te komen wordt er vaak wel toegelaten om dubbel glas te plaatsen in de bestaande sponning. Pas wanneer behoud niet mogelijk blijkt (aan te tonen aan de hand van een onderbouwd dossier gestoffeerd met foto’s), kan er geopteerd worden voor de vervanging van het schrijnwerk naar oorspronkelijk model, dit zowel wat betreft materiaalgebruik, profilering, detaillering en afwerking. Deze uitgangspunten hanteert de dienst monumentenzorg bij de advisering van bouwaanvragen voor panden gelegen in een beschermd stads- of  dorpsgezicht of panden opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed.

 

Vroeg 20ste-eeuwse panden in eclectische stijl waren in oorsprong voorzien van houten, geprofileerd en geschilderd schrijnwerk dat de architecturale uitwerking van deze stijl ondersteunt. De keuze voor een ander materiaal doet afbreuk aan de erfgoedwaarde, zelfs in een kwalitatieve uitvoering die qua vormgeving dicht in de buurt van het oorspronkelijk schrijnwerk komt. Pvc of aluminium zijn immers atypische materialen voor de vroeg 20ste-eeuwse vormentaal en kunnen omwille van de eigenheid van het materiaal nooit de profilering en historische detaillering van het oorspronkelijk houten schrijnwerk evenaren. De intrinsieke waarde van hout als materiaal is dan ook essentieel. De schildering van het hout geeft het schrijnwerk het verfijnde en typische uitzicht.

 

Het plaatsen van het houten schrijnwerk zoals voorzien in de eerder verleende vergunning is de kans om het pand terug te integreren in het ensemble van drie eclectische meergezinswoningen.  Het is wenselijk dat er terug een houten dubbele vleugeldeur met bovenlicht wordt geplaatst cfr. de nummers 40 en 42.  Voor het buitenschrijnwerk in de vensteropeningen adviseren wij (geschilderd) houten buitenschrijnwerk met een indeling en profilering anno 1922 (1922-12931 – Felix archief). Detailtekeningen voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg.

 

Gelet op bovenstaande argumenten wordt over deze aanvraag een voorwaardelijk gunstig advies uitgebracht.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden. Het aangevraagde buitenschrijnwerk is niet verenigbaar met de erfgoedwaarde van het gebouw. In voorwaarde wordt opgelegd dat bij het vernieuwen van het schrijnwerk gekozen moet worden voor (geschilderd) houten buitenschrijnwerk met een indeling en profilering anno 1922 (1922-12931 – Felix archief). Detailtekeningen zijn dan voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg. De houten dubbele vleugeldeur met bovenlicht dient dan eveneens te worden geplaatst cfr. de nummers 40 en 42. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De nieuwe plannen bevatten enkele wijzigingen ten opzichte van de vergunde situatie, hoewel deze geen deel uit maken van voorliggende aanvraag. De aanvraag omvat enkel de voorgevelwijziging.

Zo wordt vastgesteld dat de tuin voorzien wordt met kunstgras en er geen groendak wordt voorzien. Dit is strijdig met artikel 27 (open ruimte) en artikel 38 (groendaken) van de bouwcode. De tuin moet zoveel mogelijk groen en onverhard gehouden worden. Doordat de open ruimte achteraan bedekt is met kunstgras wordt hieraan niet voldaan. Mocht deze wijziging worden aangevraagd zou in voorwaarden worden opgelegd om de achtertuin, met uitzondering van het terras, open, groen en onverhard te laten zodat aanplanting mogelijk blijft.

 

Als voorwaarden in de voorgaande vergunning (20142660) werd opgelegd dat nieuwe platte daken ingericht dienen te worden als groendak. Opgemerkt wordt dat er niet aan deze voorwaarde is voldaan. Deze voorwaarde blijft onverminderd van kracht.

 

Op basis van de aangeleverde foto werd opgemerkt dat de buitenruimte op +2 werd vergroot naar de rechterbuur. Op de plannen is dit conform laatst vergunde toestand opgetekend. Gelet op de PV waarbij deze bouwovertreding werd vastgesteld, dient het dakterras uitgevoerd te worden zoals aangevraagd in vorige vergunning (20142660).

 

Omwille van deze strijdigheden worden alle handelingen, werken en wijzigingen, met uitzondering van de aangevraagde gevelwijzigingen, uitdrukkelijk uitgesloten van vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      bij vernieuwing van het schrijnwerk dient een houten dubbele vleugeldeur met bovenlicht geplaatst te worden cfr. de nummers 40 en 42 en dient het overige schrijnwerk voorzien te worden in (geschilderd) hout met indeling en profilering anno 1922 (1922-12931 – Felix archief); 

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Alle handelingen, werken en wijzigingen met uitzondering van de voorgevel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 februari 2020

Volledig en ontvankelijk

2 maart 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

31 mei 2020

Verslag GOA

14 april 2020

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      bij vernieuwing van het schrijnwerk dient een houten dubbele vleugeldeur met bovenlicht geplaatst te worden cfr. de nummers 40 en 42 en dient het overige schrijnwerk voorzien te worden in (geschilderd) hout met indeling en profilering anno 1922 (1922-12931 – Felix archief); 

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

Alle handelingen, werken en wijzigingen met uitzondering van de voorgevel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.