Terug
Gepubliceerd op 27/04/2020

2020_CBS_03609 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020032266. Hansadok-Westkaai 403. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/04/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03609 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020032266. Hansadok-Westkaai 403. District Antwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_03609 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2020032266. Hansadok-Westkaai 403. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2020032266

Gegevens van de aanvrager:

NV ALTRAD BALLIAUW MULTISERVICES met als adres Aven Ackers 10 te 9130 Beveren

Ligging van het project:

Hansadok-Westkaai 403 2030 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 14 sectie A nr. 305R2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

Regulariseren van tijdelijke kantoorunits

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-        Op 12 oktober 2012 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20125278) voor het kappen van bomen op het terrein van Esso Raffinaderij.

-        Op 15 maart 2013 verleende het college een stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/201358) voor het aanleggen van een tijdelijke parking ten behoeve van onderhoudswerken.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft het regulariseren van tijdelijke kantoorunits.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. In de kantoorunits worden kantoren, een eetruimte en een kleedruimte ondergebracht, ter ondersteuning van het bestaand bedrijf. De nieuwe kantoorunits lijken noodzakelijk voor de ondersteuning van de bedrijfsactiviteiten en dienen gezien te worden als een nevenfunctie van een groter industrieel geheel.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt voornamelijk het bestemmingsvoorschrift Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven. Het industriedok heeft als bestemming Gebied voor waterweginfrastructuur. Op circa 28 meter ten westen van de aanvraag loopt een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding. Tevens lopen er nog drie overdrukken, ten zuiden, westen en noorden van de aanvraag, met als aanduiding Leidingstraat.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Echter is het formulier hemelwaterverordening niet toegevoegd aan de aanvraag waardoor de aanvraag niet de voorgeschreven dossiersamenstelling heeft. De beschrijvende nota laat wel een beoordeling toe aangezien de aanvrager daarin verduidelijkt dat het hemelwater dat op de kantoorunit valt naast de kantoorunit op eigen terrein in een grindzone kan infiltreren. Bijgevolg wordt beoordeeld dat de aanvraag conform de gewestelijke hemelwaterverordening is en dat de watertoets gunstig is.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

In het noordwesten van een aannemersdorp behorende bij een olieraffinaderij, gelegen aan de oostzijde van de Polderdijkweg, werden tijdelijke kantoorunits gebouwd op een reeds vergund parkeerterrein. De kantoorunits werden geplaatst in twee bouwlagen met telkens acht aaneengeschakelde bureelcontainers. De verdieping is enkel bereikbaar via twee externe trappen. De kantoorunits hebben een totale oppervlakte van circa 144 m² (12 meter x 12 meter) en een maximale hoogte van circa 5,6 meter. De units hebben een vrije hoogte van slechts 2,5 meter en werden ingericht met burelen, een eetruimte en een kleedkamer.

Een ruimte die langdurig gebruikt wordt als werkplaats dient voor haar gebruikers en bewoners voldoende kwalitatief te zijn. Een voldoende vrije hoogte voor verblijfsruimten garandeert dat elk vertrek over een minimale verblijfskwaliteit beschikt. Bovendien zijn gebouwen met een grotere vrije hoogte meer flexibel naar toekomstige aanpassing, hergebruik of functiewijziging. De functionele levensduur van gebouwen met lagere verdiepingshoogte dan 2,60 meter voor verblijfsruimten is beperkter. Aangezien het om een tijdelijke constructie gaat en de periode van ingebruikname beperkt blijft tot maximum 2 jaar, is flexibiliteit minder aan de orde en is de 2,5 meter vrije hoogte verantwoord.


De kantoorunits worden aangevraagd voor een periode van 2 jaar. De plaats van de werken dient nadien in de oorspronkelijke toestand hersteld te worden. Volgens de ingediende beschrijvende nota betreft dit een waterdoorlatende grindverharding.

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte)

De kantoorunits werden geplaatst op een bestaande parking waardoor er een aantal parkeerplaatsen verloren gaan. Volgens het aanvraagdossier zijn er 10 parkeerplaatsen voor wagens aanwezig buiten het gebouw. Tevens is er een bestaande parking, gelegen ten zuiden en oosten van de aanvraag, aanwezig. De bouwheer kan op eigen terrein de nodige (organisatorische) acties ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De werken staan in functie van de bedrijfsactiviteiten en worden uitgevoerd op een aannemersdorp waardoor de ruimtelijke impact eerder beperkt is. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel – vormelijke elementen

De kantoorunits betreffen prefab containers met beige geprofileerde sandwichpanelen en wit aluminium buitenschrijnwerk. Dit gevelmateriaal is neutraal en dus aanvaardbaar voor een tijdelijk kantoorgebouw in deze industriële omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Gelet op de aard van de aanvraag heeft de vergunningverlenende overheid het advies ingewonnen van brandweer/risicobeheer/preventie.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot de tijdelijke omgevingsvergunning onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-        De plaats van de werken dient na het verlopen van de vergunning in oorspronkelijke toestand hersteld te worden. Bij de afbraak dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Uitzondering hierop zijn funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd te worden.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

1 april 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

1 mei 2020

 

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-        De plaats van de werken dient na het verlopen van de vergunning in oorspronkelijke toestand hersteld te worden. Bij de afbraak dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Uitzondering hierop zijn funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd te worden.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst  Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.