Terug
Gepubliceerd op 27/04/2020

2020_CBS_03627 - Fondsen. Eurodesk - Deelname ESF-project 'Diverse Leraarskamer'. Partnerschapsovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/04/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03627 - Fondsen. Eurodesk - Deelname ESF-project 'Diverse Leraarskamer'. Partnerschapsovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring 2020_CBS_03627 - Fondsen. Eurodesk - Deelname ESF-project 'Diverse Leraarskamer'. Partnerschapsovereenkomst. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten. 

Argumentatie

Volgens cijfers van het Steunpunt Werk bedraagt de tewerkstellingsgraad in Vlaanderen 74.6% (cijfers 2018). De tewerkstellingsgraad is echter ongelijk verdeeld naargelang het geboorteland en bedraagt slechts 61.2% voor mensen die geboren zijn buiten de Europese Unie. De werkloosheid bij jongeren met een migratieachtergrond is relatief hoog, ook de VDAB geeft aan dat deze jongeren te kampen hebben met een moeilijke integratie op de arbeidsmarkt. Daarnaast kampt Vlaanderen met een lerarentekort. Prognoses wijzen op een tekort van 6.000 leerkrachten per jaar op Vlaams niveau. Voor Antwerpen wordt het tekort tegen 2025 geschat op circa 3.000 leerkrachten, en dit voor kleuter- en lager onderwijs alleen. Tegelijk valt op dat het aantal leerkrachten met een migratieachtergrond buitenproportioneel laag is, waardoor het lerarenkorps geen representatieve weerspiegeling is van de samenleving. Door in te zetten op het wegwerken van drempels en het opzetten van een ondersteuningstraject, wenst de stad Antwerpen samen met Orbit vzw potentiële leerkrachten met een migratieachtergrond toe te leiden naar de lerarenopleiding. Bedoeling is hen, via individuele coaching te versterken tot het moment van inschrijving in de lerarenopleiding.  De Bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving - Onderwijs zal 1/5 VTE inzetten gedurende 2 jaar, het gaat om bestaand personeel dat reeds opgenomen is in de reguliere begroting.

Aanleiding en context

Op 20 december 2019 (jaarnummer 10571) keurde het college de deelname goed van de bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving – Onderwijs aan het projectvoorstel 'Diverse leraarskamer'. Het project werd ingediend onder promotorschap van Orbit vzw in het kader van ESF-oproep 471 Innovatie door adaptatie. De oproep heeft als doel werkenden (incl. zelfstandigen), werkzoekenden en/of inactieven op de Vlaamse arbeidsmarkt te versterken door het ontwikkelen van een nieuwe dienstverlening, gericht op deze doelgroep. Het project zet in op de versterking van de tewerkstellingsgraad bij jongeren met een migratieachtergrond door een betere toeleiding naar de lerarenopleiding. Concreet zullen acties opgezet worden om jongeren van de 3e graad secundair onderwijs warm te maken voor de lerarenopleiding. Hierbij zullen onder meer rolmodellen worden ingezet, mogelijkheden worden geboden voeling te krijgen met het beroep van leerkracht en niet-bindende instaptoetsen worden georganiseerd. In co-creatie met de doelgroep wordt het voorgestelde traject verder ontwikkeld, getest en gepiloteerd gedurende de projectperiode van 2 jaar.

Op 31 maart 2020 maakte ESF-Vlaanderen bekend dat het project geselecteerd werd voor financiering. Het project vangt aan op 1 juni 2020 en loopt tot 31 mei 2022. Om de deelname aan het project als partner te bestendigen, dient een partnerschapsovereenkomst ondertekend te worden. Deze gaat als bijlage bij dit besluit. In de partnerovereenkomst worden de modaliteiten van het projectverloop en de betalingsmodaliteiten vastgelegd.

Daarnaast vraagt ESF-Vlaanderen eveneens een verklaring 'niet-economisch voordeel' te ondertekenen. Deze verklaring stelt dat de output van het project vrij beschikbaar gesteld zal worden aan derden, zodat de subsidies niet als staatssteun gekwalificeerd worden. 

Algemene financiƫle opmerkingen

Het goedgekeurde projectbudget bedraagt 249.372,17 euro. Het aandeel van stad Antwerpen in het projectbudget bedraagt 35.232,38 euro. Het betreft de personeelskost van 1/5 de VTE voor 2 jaar. ESF financiert 50% van dit bedrag (17.616,19 euro), voor de resterende 50% (17.616,19 euro) is stedelijke co-financiering vereist. De stedelijke co-financiering wordt volledig gedekt door de reeds gebudgetteerde kost voor de inzet van bestaand regulier personeel. Verder is er geen andere projectkost voorzien voor de stad Antwerpen.

Voor projecten die door de stad Antwerpen ingediend worden, zullen de uitgaven en de ontvangsten van goedgekeurde projecten gekoppeld worden aan een subsidiefiche (nr 11132). Het projectbudget van goedgekeurde projecten zal in het reguliere budget van de betrokken diensten van de bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving worden opgenomen (2LWS020104A00000/5117000000/6141). 

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk
6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0201 - Onderwijshoofdstad van Vlaanderen
2LWS020104 - Ondersteuning leerkrachten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de deelname aan het ESF-project 'Diverse Leraarskamer' goed en ondertekent daartoe de partnerschapsovereenkomst en de verklaring 'niet-economisch voordeel' in bijlage.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.