Terug
Gepubliceerd op 27/04/2020

2020_CBS_03605 - Omgevingsvergunning - OMV_2019139909. Sterckshoflei 25-27. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/04/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_03605 - Omgevingsvergunning - OMV_2019139909. Sterckshoflei 25-27. District Deurne - Goedkeuring 2020_CBS_03605 - Omgevingsvergunning - OMV_2019139909. Sterckshoflei 25-27. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019139909

Gegevens van de aanvrager:

Pascale en Gert Wils - Wenselaers met als adres Sterckshoflei 27 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Sterckshoflei 25 en 27 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 31sectie B nrs. 200X18 en 200D18

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van twee eengezinswoningen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          Sterckshoflei 27

  • 18/12/2009: vergunning  (20095465) voor het verbouwen van een eengezinswoning;

-          Sterckshoflei 25

  • 01/01/1955: vergunning (626#16507) voor een verbouwing;
  • 01/01/1950: vergunning (626#13079) voor een uitbreiding ;
  • 01/01/1948: vergunning (626#11526) voor een verbouwing.

 

Vergunde toestand

 

-          functie: twee eengezinswoningen in gesloten bebouwing;

-          bouwvolume: beide drie bouwlagen.

 

Huidige toestand

 

-          functie: twee eengezinswoningen in gesloten bebouwing;

-          bouwvolume: beide drie bouwlagen.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: twee eengezinswoningen in gesloten bebouwing;

-          bouwvolume:

  • beide drie bouwlagen;
  • optrekken dakstructuur nummer 25;

-          gevelafwerking: gewijzigde gevelindeling nummer 25 in functie van nieuwe indeling van de woningen.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          optrekken van de dakstructuur van nummer 25 identiek aan profiel dak nummer 27;

-          slopen van koterijen achteraan nummer 25;

-          uitbreiden gelijkvloers bouwvolume achteraan tot op zelfde diepte nummer 27;

-          voorzien van een dakterras op de eerste verdieping van nummer 25 + toevoegen van twee inpandige dakterrassen op de tweede verdieping van beide panden;

-          beide eengezinswoningen worden horizontaal ingedeeld met behoud van een eigen inkom aan de straatzijde;

-          wijzigen en na-isoleren van de voorgevel van nummer 25.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:

er dient een toezichtsmogelijkheid voorzien te worden voor elk van de aansluitingspunten gekenmerkt door DWA of RWA;

  • artikel 43 Septische putten:

het is verplicht bij verbouwingen waar het afvoerstelsel aangepast kan worden een septische put te voorzien. De septische put dient minimale inhoud te hebben van 2600 liter.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

 

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van twee eengezinswoningen blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Sterckshoflei.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

In voorliggende aanvraag worden de bestaande hoofdbouwen behouden. Op het linker pand (nr. 25) wordt een hellend dak aangebracht dat het profiel van het dak van het rechter pand (nr. 27) volledig overneemt. De achterbouwen van het rechter pand blijven behouden, die van het linker pand worden vervangen door een nieuwe gelijkvloerse achterbouw. De nieuwe bouwdiepte bedraagt over beide percelen 16,38m over beide bouwlagen.

 

De voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden.

De nieuwe en bestaande achterbouwen bevinden zich tussen de bestaande twee bouwlagen hoge achterbouwen van beide buren en hebben bijgevolg geen negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De materialen van de gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

De bouwheer wenst de voorgevel van het linker pand te isoleren en af te werken met bruine steenstrips. Het na-isoleren van de gevel is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.

 

De stad Antwerpen hanteert echter een afwegingskader op aanvragen voor een stedenbouwkundige vergunning voor buitengevelisolatie. Bij een gunstig advies tot plaatsing van buitengevelisolatie is men verplicht om de werken over de volledige dikte van 14cm uit te voeren. Op die manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijnendecreet.

 

Op de plannen wordt de totale dikte van het gevelpakket niet gespecifieerd. Daarom wordt als voorwaarde bij de vergunning opgelegd dat de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal moet worden uitgevoerd met een totale dikte van 14 centimeter.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag wijkt af van artikel 41 van de bouwcode. Er dient een toezichtsmogelijkheid voorzien te worden voor elk van de aansluitingspunten gekenmerkt door DWA of RWA. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij de vergunning.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 43 van de bouwcode. Het is verplicht bij verbouwingen waar het afvoerstelsel aangepast kan worden een septischeput te voorzien. De bestaande septische put wordt herbruikt voor beide woongelegenheden en heeft slechts een inhoud van 2.000 liter. Beide woningen beschikken in totaal over 5 slaapkamers wat overeen komt met een gebruiksequivalent van 7 en bijgevolg een septische put met een minimale inhoud van 2.600 liter. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgelegd dat een septische put met een minimale inhoud van 2.600 liter moet worden voorzien.

 

Beide woningen blijven over een afzonderlijke toegang vanaf het openbaar domein beschikken, maar worden grondig verbouwd zodat ze kunnen beschouwd worden als gestapelde schakelwoningen met een gemeenschappelijke tuin. Hierbij blijft het oorspronkelijke concept van 2 eengezinswoningen behouden.

 

De grote raampartijen naar de buitenruimtes versterken het contact tussen de verblijfsruimtes en de buitenruimte. De levendige plinten blijven behouden. Het dakterras op de eerste verdieping reikt niet voorbij de hoger opgaande scheidingsmuur van het linker aanpalende pand en heeft bijgevolg geen negatieve impact op de privacy.

 

De aanvraag heeft een algemene verbetering van de woonkwaliteit tot gevolg en kan bijgevolg gunstig worden beoordeeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van eengezinswoningen waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      er dient een toezichtsmogelijkheid voorzien te worden voor elk van de aansluitingspunten gekenmerkt door DWA of RWA, conform artikel 41 van de bouwcode;

2.      er moet een septische put met een minimale inhoud van 2.600 liter worden voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode;

3.      de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal van het linker pand moet worden uitgevoerd met een totale dikte van 14 centimeter;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Lastvoorwaarden

 

De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 februari 2020

Volledig en ontvankelijk

12 maart 2020

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 juni 2020

Verslag GOA

20 april 2020

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      er dient een toezichtsmogelijkheid voorzien te worden voor elk van de aansluitingspunten gekenmerkt door DWA of RWA, conform artikel 41 van de bouwcode;

2.      er moet een septische put met een minimale inhoud van 2.600 liter worden voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode;

3.      de isolatie samen met het afwerkingsmateriaal van het linker pand moet worden uitgevoerd met een totale dikte van 14 centimeter;

4.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Lastvoorwaarden

 

De aanpassingen aan het openbaar domein zullen worden uitgevoerd via het retributiereglement “herstellingen openbare ruimte na werkzaamheden (vanaf 1/1/2018)” en uitgevoerd onder begeleiding en toezicht van de stad. Alle noodzakelijke aanpassingen aan het openbaar domein zoals opgelegd in de voorwaarden en als gevolg van deze voorwaarden (boven- en ondergronds), zijn integraal ten laste van de aanvrager.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.