Artikel 56 §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
De Nationale Veiligheidsraad kondigde strikte maatregelen aan om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Deze hebben ook heel wat gevolgen voor de Antwerpse economie. Daarom kiest de stad Antwerpen ervoor om in deze periode zelfstandigen, ondernemingen en verenigingen bijkomend te ondersteunen.
Op 26 januari 2018 keurde het college de raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte aan Mediabrands Belgium nv, goed.Op 17 december 2019 (jaarnummer 710) keurde de gemeenteraad het Meerjarenplan Opmaak 2020-2025, goed.
Het college keurde op 20 maart 2020 (jaarnummer 2774) goed dat in de lopende aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 een compensatiefonds ten bedrage van 50.000.000,00 euro voor de Corona-crisis wordt opgenomen. Dit compensatiefonds zal onder andere aangewend kunnen worden voor het opvangen van meerkosten voor de stad Antwerpen.
Op het college van 20 maart 2020 (jaarnummer 2775) werd het Compensatiefonds ter ondersteuning van zelfstandigen, ondernemingen en verenigingen tijdens de Coronacrisis goedgekeurd. Het vermeldt in artikel 2.2 Antwerpen helpt ondernemers: Er wordt een platform gecreëerd waarop Antwerpenaren kunnen zien hoe zij Antwerpse ondernemers kunnen ondersteunen in deze zware periode. Voorbeelden (niet limitatief):
Om de lokale handelaars en horeca-uitbaters te ondersteunen, voert de stad Antwerpen een promotiecampagne voor lokale aankopen uit. Op www.ikkoopantwerps.be worden de voordelen van lokaal shoppen in de verf gezet en wordt toegeleid naar platformen waar de klant kan aankopen bij Antwerpse handelaars. Deze platformen hebben een specifieke Antwerpse pagina of zijn puur Antwerps en vertegenwoordigen meer dan 100 zaken in de stad Antwerpen. Tijdens de periode dat de handels- en horecazaken moeten sluiten, wordt vooral toegeleid naar online lokaal shoppen. Dat is de eerste fase. De kosten hiervan bedragen 86.298,65 EUR. In latere fasen kunnen nieuwe communicatie-inspanningen rond www.ikkoopantwerps.be volgen.
De uitgaven hiervoor zijn een rechtstreeks gevolg van de coronamaatregelen en komen volgens “steunmaatregelen voor de economische impact op getroffen sectoren en ter sociale bescherming van getroffen groepen” in aanmerking voor het compensatiefonds.
Het college bekrachtigt het maken van de campagne ‘ik koop Antwerps’ door Lucy Agency voor 43.412,86 EUR en het aankopen van de bijhorende mediaruimte via Mediabrands Belgium NV voor 42.885,59 EUR.
Het college beslist om de uitgaven voor 86.298,65 EUR te compenseren binnen het compensatiefonds voor maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Online Bannering B2B Mediabrands Belgium nv |
5.000,00 EUR | budgetplaats: 5318500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LWS010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060500 budgetperiode: 2000 |
4505110823 |
Radiospots B2C '15 sec Mediabrands Belgium nv |
6.751,69 EUR | budgetplaats: 5318500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LWS010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060500 budgetperiode: 2000 |
4505110831 |
Radiospot Broekloze zondag Mediabrands Belgium nv |
5.058,61 EUR | budgetplaats: 5318500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LWS010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060500 budgetperiode: 2000 |
4505110833 |
Libelle Mediabrands Belgium nv
|
2.512,09 EUR | budgetplaats: 5318500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LWS010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060500 budgetperiode: 2000 |
4505110825 |
Print GVA B2C (pavé) Mediabrands Belgium nv |
1.617,17 EUR | budgetplaats: 5318500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LWS010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060500 budgetperiode: 2000 |
4505110834 |
Print GVA Broekloze zondag Mediabrands Belgium nv |
5.589,40 EUR | budgetplaats: 5318500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LWS010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060500 budgetperiode: 2000 |
4505110835 |
Cadreon (B2C digitaal) Mediabrands Belgium nv |
16.356,83 EUR | budgetplaats:5318500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LWS010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060500 budgetperiode: 2000 |
4505110837 |
Creatie fase 1 ikkoopantwerps Lucy Agency bvba |
19.934,75 EUR | budgetplaats: 5318500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LWS010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060500 budgetperiode: 2000 |
4505110891 |
Creatie fase 2 ikkoopantwerps Lucy Agency bvba |
23.478,11 EUR | budgetplaats: 5318500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2LWS010303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060500 budgetperiode: 2000 |
4505110976 |