Terug
Gepubliceerd op 14/12/2020

2020_CBS_10186 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen - Verlenging huurovereenkomst. Addendum 2. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/12/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10186 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen - Verlenging huurovereenkomst. Addendum 2. Ondertekening - Goedkeuring 2020_CBS_10186 - Stedelijk patrimonium. Stadsbeheer. Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen - Verlenging huurovereenkomst. Addendum 2. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56§3,1° van het Decreet Lokaal Bestuur: “Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.”

Argumentatie

Een deel van het voormalig fabrieksgebouw gelegen aan de Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen wordt gehuurd door het buurtbeheerbedrijf Manus Antwerpen vzw, met maatschappelijke zetel Mechelsesteenweg 128-136, 2018 Antwerpen. De veegdienst huurt een gedeelte van het gebouw van Manus Antwerpen vzw. Het betreft 1.760,00 m² op het gelijkvloers en de tweede verdieping.

Deze huurovereenkomst loopt af op 31 december 2020.

Manus Antwerpen vzw liet reeds weten dat de huurovereenkomst tussen Manus Antwerpen vzw en de eigenaar met twee maanden zal worden verlengd. De voorwaarden van het contract blijven ongewijzigd. De huurprijs bedraagt 2.815,17 euro per maand.

De veegdienst zal tijdens de herontwikkeling van het pand in de Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen verhuizen naar een tijdelijke locatie in de Everaertstraat 105, 2060 Antwerpen. Er zijn echter nog enkele werkzaamheden nodig opdat de veegdienst in dit pand kan trekken. Ze wenst in afwachting hiervan tijdelijk gebruik te blijven maken van het huidig pand en vraagt daarom verlenging van de overeenkomst met twee maanden. De tijdelijke verhuis naar de Everaertstraat 105, 2060 Antwerpen zal het voorwerp uitmaken van aparte besluitvorming.

Aanleiding en context

Op de zitting van 29 augustus 2008 (jaarnummer 10321) besliste het college de inhuurneming goed te keuren van lokalen en ruimten in het pand Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen ten behoeve van de bedrijfseenheid Stads- en Buurtonderhoud, diensten Stadsreiniging en Groenvoorziening.

Op de zitting van 1 september 2017 (jaarnummer 7616) besliste het college de verlenging goed te keuren van de huurovereenkomst van lokalen en ruimten in het pand Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen voor een periode van 1 januari 2018 tot 31 december 2019.

Op 25 november 2019 (jaarnummer 652) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG VESPA goed. Artikel 6 §3.3. bepaalt dat AG VESPA instaat voor het organiseren van terbeschikkingstellingen en inhuurnemingen van het stedelijk patrimonium.

Op 13 december 2019 (jaarnummer 10311) besliste het college de verlenging goed te keuren van de huurovereenkomst van lokalen en ruimten in het pand Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen voor een periode van 1 januari 2020 tot 31 december 2020.

De afdeling AG VESPA/Vastgoed kreeg de opdracht op zoek te gaan naar een alternatieve locatie voor de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging/Centrum/Veegdienst in plaats van de huidige huurlocatie Klamperstraat 40, 2060 Antwerpen, omwille van verscheidene gebreken aan het gebouw en zijn installaties.

De veegdienst zal na de volledige herontwikkeling van het huidige gebouw naar hetzelfde pand verhuizen. De werken starten in de loop van 2021 en duren ongeveer een jaar.

De huur van Manus loopt af op 31 december 2020. Vanaf 1 januari 2021 zal de veegdienst een tijdelijke locatie inhuren in de Everaertstraat 105, 2060 Antwerpen. Er zijn echter nog enkele werkzaamheden nodig opdat de veegdienst in dit pand kan intrekken, hierdoor is een verlenging nodig van de lopende overeenkomst.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het addendum voor de verlenging van de inhuurneming voor het pand gelegen Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen goed met ingang van 1 januari 2021 tot en met 28 februari 2021, waarop de overeenkomst van rechtswege een einde zal nemen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt: 
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon

Huur Klamperstraat 24-36, 2060 Antwerpen
1 januari 2021 - 28 februari 2021 aan:

Manus Antwerpen vzw
Mechelsesteenweg 128-136
2018 Antwerpen
Ondernemingsnummer: 0872.564.290
Rekeningnummer: BE90 0014 5018 2332
5.630,34 EUR
budgetplaats: 5378000000
budgetpositie:6100
functiegebied:2WNS040101A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2SA050300
budgetperiode: 2100
4005426440

Bijlagen