Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.
Om zijn technische bekwaamheid aan te tonen voegt de inschrijver een lijst van referenties van gelijkaardige opdrachten (zoals omschreven in het technische luik van dit bestek) toe aan zijn offerte. De opgegeven referenties moeten uitgevoerd zijn tijdens de laatste 3 jaar en in totaal een minimumwaarde van 100.000 euro excl. btw aantonen. De inschrijver moet minimaal 1 referentie voorleggen voor het leveren en het plaatsen van pompen, minimaal 1 referentie voor het uitvoeren van herstellingen aan pompen en minimaal 1 referentie voor het uitvoeren van onderhoud aan pompen.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
De stedelijke dienst Vastgoed dient te beschikken over kwalitatieve pompen ter uitbreiding en/of vervanging van de bestaande pompen. Zowel nieuw aangekochte pompen, als pompen die momenteel reeds in gebruik zijn, moeten regelmatig een onderhoudsbeurt krijgen of moeten hersteld kunnen worden, indien dit economisch verantwoord blijkt. De huidige overeenkomst GAC/2015/3562 vervalt op 28 februari 2021 en dient de worden vervangen door een nieuwe overeenkomst om deze aankopen en bestellingen voor onderhoud op een efficiënte wijze te laten verlopen.
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van diverse pompen. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten. Naast de aankoop van diverse pompen wordt ook in een wisselstukkencontract en uitvoeren van herstellingen voorzien voor een periode van 5 jaar vanaf de betreffende aankoop (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijke producten). Deze periode wordt gehanteerd voor nieuwe pompen. Bestaande pompen vallen onder een onderhouds- en/of wisselstukkenovereenkomst voor een periode van 4 jaar. Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.
Het college keurt bestek GAC_2020_01278 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen, onderhouden en herstellen van drainage- en vuilwaterpompen goed en keurt eveneens goed dat:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
GAC | dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Aankoop van nieuwe pompen |
budgetplaats: Divers budgetpositie: 221, 260 functiegebied: divers subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: divers budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400 en 2500 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad. |
met orderbons | |
wisselstukken, herstellingen en onderhoud voor nieuw aangekochte drainage- en vuilwaterpompen | budgetplaats: Divers budgetpositie: 6103 functiegebied: divers subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: divers budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900 en 3000 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad. | met orderbons | |
wisselstukken, herstellingen en onderhoud voor bestaande drainage- en vuilwaterpompen | budgetplaats: Divers budgetpositie: 6103 functiegebied: divers subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: divers budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400 en 2500 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad. | met orderbons |