De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.
In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de toelage door het college te laten goedkeuren.
Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 12.500,00 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 12.500,00 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.
In de zitting van 26 oktober 2020 (jaarnummer 595) heeft de gemeenteraad het kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd.
De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.
Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad een eerste versie van het reglement van het stadsmarketingfonds goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad een tweede, vernieuwde versie van het reglement goed. Artikel 9 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen. Het college delegeert deze bevoegdheid aan de algemeen directeur.
Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.
De gemeenteraad keurde op 24 november 2020 (jaarnummer 638) de beleids- en beheerscyclus stad - meerjarenplan 2020-2025 - aanpassing 2 goed.
Innovate Antwerp
'Innovate Antwerp' is een boek dat de innoverende bedrijven en ondernemers in de stad Antwerpen in de schijnwerpers plaatst en de rol van de stad als innoverende en stimulerende habitat uitvoerig belicht. Het boek brengt diepgaande studies over de mensen, de ondernemingen, de producten en diensten die toonaangevend zijn binnen een stedelijk en ondernemend ecosysteem. Dit boek zal het eerste boek uit de reeks 'Innovate' zijn op het Europese vasteland en het eerste dat focust op een wereldhaven. De boekenreeks ‘Innovate’ getuigt van een grote drive en heeft als doelstelling de 100 succesverhalen op innovatievlak te brengen van de meest interessante steden ter wereld. Deelnemende steden kunnen zich op die manier internationaal profileren als leiders op het vlak van innovatie.
Het boek ‘Innovate Antwerp’ zal ruim 350 pagina’s tellen en is een uitgave van het Amerikaanse 'Global Village'. Global Village wordt in België vertegenwoordigd door Freddy Arnauts van Arnauts Consultancy.
Het boek zal drie grote onderdelen bevatten:
• De experten: denkers en academici met de ideeën;
• De innovaties: minstens 100 gevestigde ondernemingen en starters;
• De ondersteuners: incubatoren, financierders en promotoren van innovaties.
In het boek worden naast de teksten en foto's QR-codes opgenomen die linken naar videocontent.
De bedoeling is dat de deelnemende instanties, ondernemingen en personen zich als innovators binnen het Antwerpse innoverend ecosysteem kunnen profileren. Het boek is ook een handige marketingtool om aan klanten, investeerders, toekomstige medewerkers en mogelijke partners te schenken.
De stad Antwerpen ontvangt 350 exemplaren van het boek met het logo van de stad in zilverkleur op de kaft. Het boek wijdt een apart hoofdstuk aan de stad Antwerpen met haar geschiedenis en vooral als promotor van innovatie.
Het boek richt zich naar leidinggevenden, beheerders, HR- en marketingbeslissers die veranderingen in hun bedrijf en industrie kunnen beïnvloeden en een actieve rol kunnen spelen in de groei en ontwikkeling ervan. 'Innovate Antwerp' is niet alleen gericht op technologie-experts, maar op alle zakenmensen en ondernemers die zich laten inspireren door de informatie in deze publicaties en die willen samenwerken met de leiders op het gebied van innovatie over de hele wereld. Met andere woorden, zij die de stad Antwerpen, wereldwijd, als innovatie-platform willen laten kennen.
Naast de distributie van het boek voorziet Global Village:
• De publicatie in e-vorm op de website (momenteel reeds 20.000 hits per maand);
• Een blog met ruim 3.000 verhalen, geklasseerd per onderwerp en per boek;
• Een sociale mediacampagne bij de lancering van het boek;
• Mailing van het boek naar alle grote steden in Europa;
• Distributie van het boek tijdens de Wereldtentoonstelling in Dubai in 2021;
• Rekening te houden met de wensen van de stad Antwerpen inzake haar profilering als innovatieve stad naar bepaalde landen en doelgroepen.
Voor dit project kan het stadsmarketingfonds een ondersteuning van 25.000,00 EUR toekennen.
Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
Het college beslist om een ondersteuning van 25.000,00 EUR toe te kennen aan Freddy Arnauts - Arnauts Consultancy, Den Heuvelt 14 bus 2, 2530 Boechout, ondernemingsnummer BE 0650.703.516 voor het boek Innovate Antwerp.
Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van 25.000,00 EUR aan Freddy Arnauts - Arnauts Consultancy, Den Heuvelt 14 bus 2, 2530 Boechout, ondernemingsnummer BE 0650.703.516 voor het boek Innovate Antwerp goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Uitbetaling ondersteuning aan |
25.000,00 EUR | budgetplaats: 5317600000 |
4505119140 |