Terug
Gepubliceerd op 14/12/2020

2020_CBS_10335 - District Antwerpen. SWOU12780 - Wijk Zuid - verbreden voetpaden - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/12/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10335 - District Antwerpen. SWOU12780 - Wijk Zuid - verbreden voetpaden - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2020_CBS_10335 - District Antwerpen. SWOU12780 - Wijk Zuid - verbreden voetpaden - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Argumentatie

Om op korte termijn zoveel mogelijk ruimte te kunnen geven aan voetgangers werd er gekeken naar straten met voldoende overbreedte in het profiel van de rijweg. 
De definitieve keuze van straten werd afgestemd in functie van voldoende brede voetpadruimte, verkeersveiligheid en reeds geplande en/of uitgevoerde werken binnen de 'Wijk Zuid'.
Uit deze analyse blijkt dat onderstaande straten voldoen aan alle voorwaarden om met tijdelijke markeringen op uniforme wijze te worden ingericht, zodat extra ruimte aan passanten en bewoners kan worden gegeven:

  • Pacificatiestraat;
  • IJzerenpoortkaai;
  • Verbondstraat;
  • Verschansingsstraat;
  • Tolstraat;
  • Graaf Van Egmontstraat;
  • Scheldestraat;
  • Karel Rogiersstraat;
  • Visserskaai;
  • Vrijheidstraat;
  • Verlatstraat.

De Verschansingstraat en Vrijheidstraat staan tevens op de begroting van het district Antwerpen met het oog op een toekomstgerichte heraanleg.

Maatregelen

  • Per straat worden de parkeerstroken nieuw gemarkeerd met behulp van een volle witte lijn. Enkelrichtingsstraten worden ingericht met een rijwegbreedte van 4,20m en dubbelrichtingsstraten met een rijwegbreedte van 4,80m. De vrijgekomen ruimte tussen deze parkeerstrook en het huidige voetpad kan gebruikt worden als voetpad.
  • Waar nodig wordt de nodige ruimte voorzien voor oversteekbewegingen en/of extra ruimte voor terrassen. De inritten blijven toegankelijk.
  • De intekening van bovenstaande markeringen gebeurt volgens de maatvoering van het stedelijk draaiboek Publieke Ruimte.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd, behalve in de:

  • Graaf Van Egmontstraat, daar  zijn er twee parkeerplaatsen minder door de aansluiting op de bestaande rijweg aan Leopold De Waelstraat;
  • Verbondstraat, daar zijn er twee parkeerplaatsen minder door de aansluiting op het bestaande fietspad vanuit De Vrièrestraat.

Deze proefopstelling zal worden gemonitord en loopt automatisch af op het moment dat desbetreffende straat heraangelegd wordt.

Sensibilisering

Voor de invoering van deze proefopstelling zal een communicatietraject met infobrieven uitgerold worden, waarbij de gebruiker wordt gewezen op de aangepaste situatie.

Aanleiding en context

Het stadsbestuur heeft in haar bestuursakkoord 2019-2024 (goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 28 januari 2019, jaarnummer 42) de ambitie geuit om van Antwerpen een wandelstad te maken waarbij je zonder onderbreking van het Centraal Station naar het Steen kan wandelen en waarbij de hele 16de-eeuwse binnenstad een autoluw en wandelvriendelijk gebied wordt (resoluties 9 en 24). 

Sinds het begin van de coronacrisis is social distance de basisregel waarbij steeds een afstand van minstens 1,5m  tussen personen gerespecteerd worden. Tegelijkertijd is de behoefte om buiten te komen en te wandelen in eigen buurt zeer groot. Het stadsbestuur wenst daarom in samenwerking met het district Antwerpen en bij wijze van proef in de 'Wijk Zuid' 11 straten tijdelijk en uniform her in te richten. Doelstelling is door het verbreden van voetpaden meer ruimte vrij te maken voor voetgangers in onze stad. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, de afdeling Mobiliteit heeft - in samenwerking met de afdeling Publieke Ruimte - de betrokken zone onderzocht en legt voorliggende proefopstelling en plannen ter goedkeuring voor.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Advies districtscollege van 7 december 2020. Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010401 - Stedelijke mobiliteit (beleid, advisering en reglementering)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010404 - Leefbaarheid woonbuurten en buurtleefbaarheidsaanpak

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling 'SWOU12780 - Wijk Zuid - verbreden voetpaden', district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst
Taak
SW/Communicatiecommunicatietraject organiseren in samenwerking met district Antwerpen
SW/Beheer & Operaties

voorbereiden deelopdracht en aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

SW/Mobiliteit, Publieke Ruimte en Beheer & Operatiesin samenspraak de proefopstelling tussentijds evalueren

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_02_Vrijheidstraat.pdf
  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_01_Pacificatiestraat.pdf
  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_03_Verbondstraat.pdf
  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_04_Tolstraat.pdf
  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_05_Graaf van Egmontstraat.pdf
  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_06_Verschansingstraat.pdf
  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_07_Scheldestraat.pdf
  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_08_Verlatstraat.pdf
  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_09_Visserskaai.pdf
  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_10_Ijzerenpoortkaai.pdf
  • 20201201_AN_Verbreden voetpaden_11_Karel Rogiersstraat.pdf