Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020129797 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Annekatrien Van Oostveldt met als adres Distelvinklei 14 te 2900 Schoten |
Ligging van het project: | Ringlaan 13 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 41 sectie B nr. 375A6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van functiewijziging van wonen naar kantoor |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/07/2019: proces-verbaal ( 11002_2019_9870_VPV) voor het wijzigen van de hoofdfunctie van wonen naar vrije beroepen;
- 20/05/2005: vergunning (20051297) plaatsen van twee poorten;
- 10/03/1970: vergunning (1974#6334) nieuwbouw appartementsgebouwen en garages Bredabaan 866 tot en met 880 en Ringlaan 1 tot en met 15.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- appartementsgebouw bestaande uit 3 bouwlagen onder een plat dak;
- gelijkvloers ingericht als winkelruimte/bureelruimte, inkom naar bovenliggende verdiepingen, doorrit naar achterliggende garages;
- op de bovenliggende verdiepingen zijn in totaal 8 studio’s.
Huidige toestand
- volledige pand ingericht als kantoren van een notariaat;
- wijziging van de raamindeling;
- terras doorgetrokken over de volledige breedte.
Gewenste toestand
- gelijkvloers is ingericht als ontvangstruimte, vergaderzaal en fietsen- en afvalberging;
- bovenliggende verdiepingen hebben functies kantoorruimtes;
- zwart stalen borstwering als afscheiding terrassen voorgevel;
- vermelding naam notariaat achter grijs glas.
Inhoud van de aanvraag
- regularisatie van de gewijzigde functie (van wonen naar kantoor).
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 22 oktober 2020 | 4 november 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam | 22 oktober 2020 | 28 oktober 2020 |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie | 22 oktober 2020 | 30 oktober 2020 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit | 22 oktober 2020 | 29 oktober 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is. Er is geen afzonderlijke ruimt, ze is samen ingedeeld met de fietsenberging.
Inrichtingsprincipes:
Een fietsstalplaats en een fietsparkeerplaats hebben elk een afmeting van minimaal 1,5 m² per fiets, inclusief circulatieruimte. Bij de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag dienen op het grondplan de fietsstalplaatsen en/of fietsparkeerplaatsen met maatlijnen aangeduid te zijn, alsook het voorziene aantal.
De inrichting is niet duidelijk gemaakt en de fietsenberging is ingedeeld samen met de afvalberging.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De kantoorfunctie is in harmonie met de kenmerkende functies in de Ringlaan.
De aanvraag omvat het regulariseren van woonfunctie naar kantoorfunctie. Het betreft een kleinschalige kantoorontwikkeling op een niet-strategische kantoorlocatie.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er worden geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.
Visueel-vormelijke elementen
Het plaatsen van publiciteit aan de balustrade op de eerste verdieping wordt gunstig geadviseerd. De naam van het notariaat ‘De Ferm & Van Oostveldt notariaat’ wordt geplaatst op een grijze glazen plaat.
Buiten het wijzigen van de balustrade (van geschilderde stalen borstwering naar zwart stalen borstwering) worden er geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand. Het advies inzake visuele-vormelijke elementen is gunstig.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van artikel 26 van de bouwcode. Functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is. De afzonderlijke ruimte is samen ingedeeld met de fietsenberging.
Vanuit het oogpunt van comfort en hygiëne voor gebruikers van het kantoor, is het belangrijk dat men over een eigen, afgescheiden en voldoende verluchte afvalberging beschikt. In dit opzicht is de combinatie met de fietsenberging niet conform. De fietsenberging moet worden voorzien op een bestaande parkeerplaats aangeboden op het perceel. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 6 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van wonen naar kantoor.
Het gelijkvloers was reeds vergund als winkelruimte/bureelruimte. Op de bovenliggende verdiepingen waren er 8 studio’s vergund. Deze studio’s worden nu ingericht als kantoorruimte. +/- 388m² kantoren met parkeernorm 1.55 / 100m²: 388m² x 1.55 / 100m² = 6 De werkelijke parkeerbehoefte is 6
|
De plannen voorzien in 9 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er zijn 9 parkeerplaatsen achteraan (op basis van beschrijvende nota want er zijn geen parkeerplaatsen op het inplantingsplan te zien). Niet duidelijk of deze 9 plaatsen ook vergund zijn. Indien niet dan kan bijstelling voorzien worden voor de 8 studio’s.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 8 .
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Voor het kantoor moeten er 5 fietsstalplaatsen voorzien worden voor het personeel (1.25/100m²).
De aanvraag wijkt af van artikel 29 van de bouwcode. Een fietsstalplaats en een fietsparkeerplaats hebben elk een afmeting van minimaal 1,5 m² per fiets, inclusief circulatieruimte. Bij de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag dienen op het grondplan de fietsstalplaatsen en/of fietsparkeerplaatsen met maatlijnen aangeduid te zijn, alsook het voorziene aantal. De inrichting is niet duidelijk gemaakt en de fietsenberging is gezamenlijk ingedeeld met de afvalberging.
Echter worden achteraan op het perceel in het binnengebied 9 autoparkeerplaatsen voorzien. Een van deze plaatsen kan worden vervangen door een fietsenberging. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de fietsenberging niet combineren met de afvalberging. Een nieuwe fietsstalplaats voorzien op één van de autoparkeerplaatsen. Dit wordt in rood aangeduid op plan: 19 05 BA_verbouwing_P_N_0 .
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 3 oktober 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 22 oktober 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 21 december 2020 |
Verslag GOA | 30 november 2020 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de fietsenberging niet combineren met de afvalberging. Een nieuwe fietsstalplaats voorzien op één van de autoparkeerplaatsen. Dit wordt in rood aangeduid op plan: 19 05 BA_verbouwing_P_N_0 .
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.