Terug
Gepubliceerd op 14/12/2020

2020_CBS_09829 - Organisatiebeheersing - Afspraken aangaande verbintenissen, wetmatigheidscontrole en ondertekening girale betalingsorders - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/12/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_09829 - Organisatiebeheersing - Afspraken aangaande verbintenissen, wetmatigheidscontrole en ondertekening girale betalingsorders - Goedkeuring 2020_CBS_09829 - Organisatiebeheersing - Afspraken aangaande verbintenissen, wetmatigheidscontrole en ondertekening girale betalingsorders - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Decreet Lokaal Bestuur.

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 29 juni 2020 (jaarnummer 361) de oprichting goed van het  autonoom gemeentebedrijf Digipolis Antwerpen, en stelde de statuten vast.  

De gemeenteraad keurde op 23 november 2020  (jaarnummer 665) de beheersovereenkomst  tussen het autonoom gemeentebedrijf Digipolis Antwerpen en de stad Antwerpen goed. 

De raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Digipolis Antwerpen van 18 november gaf zijn goedkeuring aan de wijze waarop het autonoom gemeentebedrijf voorziet in een systeem van organisatiebeheersing, onder voorbehoud van latere goedkeuring door het college van  burgemeester en schepen. 

Argumentatie

Een autonoom gemeentebedrijf is decretaal niet verplicht om een systeem van  organisatiebeheersing te voorzien. Bij gebrek aan dergelijk systeem treedt echter artikel 234,  §2 verplicht in werking. Dit decretaal vastgelegde verplichte vangnet is niet optimaal. Aan  autonome gemeentebedrijven wordt dan ook aangeraden te bepalen welke modaliteiten en  controles op het gebied van organisatiebeheersing zij opportuun achten. 

In de beheersovereenkomst tussen de stad en AG Digipolis Antwerpen is opgenomen dat  (artikel 10):  

"Het agentschap voorziet in een gedocumenteerd systeem van organisatiebeheersing dat ontworpen is om een redelijke zekerheid te verschaffen  omtrent: 

  • het effectief en efficiënt beheer van de risico’s binnen het agentschap; de betrouwbaarheid van de financiële en de beheersrapportering binnen het  agentschap;  
  • de naleving van de regelgeving en de procedures binnen het agentschap; de effectieve en efficiënte werking van de diensten binnen het agentschap; de bescherming van de activa binnen het agentschap; 
  • de betrouwbaarheid van de rapportering; 
  • de naleving van dienstverleningsovereenkomsten die afgesloten worden in  het kader van de dienstverlening aan de leden. 

Dit organisatiesysteem behelst minstens de regels met betrekking tot: 

  • het aangaan van verbintenissen; 
  • de kredietbewaking; 
  • de wetmatigheidscontrole; 
  • de ondertekening van de girale betalingsorders.” 

Deze regels worden ook ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en  schepenen. 

Op basis van een sjabloon dat door de VVSG is uitgewerkt, wordt voor het autonoom  gemeentebedrijf Digipolis Antwerpen het volgende afgesproken. 

Wijze waarop het autonoom gemeentebedrijf voorziet in een systeem van  organisatiebeheersing  

§1. Een verbintenis mag door het autonoom gemeentebedrijf alleen worden aangegaan als de financiële gevolgen ervan tijdens de periode van het meerjarenplan passen binnen de ramingen van  het meerjarenplan en als de financiële gevolgen voor het lopende boekjaar passen binnen de  limitatieve kredieten voor dat boekjaar in het meerjarenplan. 

De maximale grenzen die het autonoom gemeentebedrijf mag hanteren in de uitwerking van de kredietbewaking zijn voor de uitgavenkredieten beperkt op het niveau van het totaal van de exploitatie en het totaal van de investeringen. 

In geval van financiering zijn de ontvangstenkredieten limitatief op het niveau van de rubriek voor de leningen en leasings en de uitgavenkredieten limitatief op het niveau van de rubrieken voor de toegestane leningen en betalingsuitstel. 

De kredietbewaking van AG Digipolis wordt vastgesteld op het niveau van het budgetadres, dat wordt samengesteld door volgende budgettaire dimensies:

  • Actie
  • Klant
  • Project 
  • Budgetpositie
  • Het jaar waarin de kredieten zijn gebudgetteerd

Vastleggingen zijn enkel mogelijk wanneer de beschikbare kredieten op het niveau van het budgetadres niet overschreden wordt. Binnen de goedgekeurde kredieten zijn kredietverschuivingen mogelijk volgens onderstaand goedkeuringsschema:

De algemene voorwaarden voor de kredietverschuivingen:

  1. binnen budgettype (exploitatie, investeringen, financiering);
  2. binnen hetzelfde boekjaar;
  3. binnen dezelfde juridische entiteit.  

 

Verschuiving

Hoogste goedkeurder

Tussen beleidsdoelstellingen

Raad van Bestuur

Tussen actieplannen

Raad van Bestuur

Tussen acties

Raad van Bestuur

Tussen projecten

Directiecomité

Tussen klant

Raad van Bestuur

Tussen budgetposities > exploitatie

Directiecomité

Tussen budgetposities > exploitatie > MAR 60XXX

Financieel verantwoordelijke

Tussen budgetposities > investeringen

Directiecomité

Van/naar actie personeel 2LWS069901

Raad van Bestuur

Binnen actie personeel 2LWS069901

Directiecomité

 

De kredietverschuivingen worden in principe goedgekeurd volgens onderstaande goedkeuringsflow tot en met de hoogste goedkeurder uit bovenstaande tabel, bij combinaties van verschuivingen telt steeds de hoogste goedkeurder.

Goedkeuringsflow gerangschikt van hoog naar laag:         

  1. Raad van bestuur;       
  2. Directiecomité;            
  3. Chief Digital Officer;   
  4. Financieel verantwoordelijke; 
  5. Betrokken klant*         

    * Voor de stad neemt de Chief Digital Officer de rol van klant op.

§2. Volgens de statuten van het autonoom gemeentebedrijf is de raad van bestuur gemachtigd alle  nuttige of noodzakelijke handelingen te verrichten om de doelstellingen van het agentschap te  verwezenlijken. De bevoegdheid om over de uitgaven te beslissen, houdt ook de bevoegdheid in tot  het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, het vaststellen van de  plaatsingsprocedure, het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de  overheidsopdrachten. Tevens houdt deze bevoegdheid ook de verantwoordelijkheid in om het  verwerven van inkomsten op te volgen alvorens tot uitgaven over te gaan, zoals beschreven in §1.  

§3. Het aangaan van verbintenissen vanwege het agentschap kan enkel gebeuren door de raad van bestuur of het directiecomité.

§4. De voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande nettokasstroom, zijn  onderworpen aan een voorafgaand visum, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan. 

§5. Het verlenen van het visum wordt toevertrouwd aan de visumverlener. 

De visumverlener wordt aangesteld door de raad van bestuur die het mandaat omschrijft. De  visumverlener geeft een visum op de betrokken voorgenomen financiële verbintenissen die  resulteren in een uitgaande nettokasstroom. Hij verleent zijn visum, als uit dat onderzoek de financiële  regelmatigheid en wettigheid van de voorgenomen verbintenis blijkt. Hij kan voorwaarden koppelen aan zijn  visum. Als er wordt geweigerd een visum te verlenen, of als er voorwaarden worden aan gekoppeld,  wordt dit steeds gemotiveerd. De bevestiging en motivatie van de wettigheid gebeurt steeds door  het orgaan die de betrokken beslissingen neemt.  

§6. Als het visum wordt geweigerd, kan de raad van bestuur op eigen verantwoordelijkheid  viseren, op basis van een onderbouwde motivering. De geviseerde verbintenis is dan uitvoerbaar. In dat geval wordt de beslissing van de raad van bestuur  meegedeeld aan het college van burgemeester en schepenen.  

§7. In afwijking van §1 kan het directiecomité zonder de nodige kredieten over uitgaven beslissen in geval  van dwingende en onvoorziene omstandigheden (bvb. brand in de computerzaal), en waarbij het geringste uitstel onbetwistbare  schade zou veroorzaken, op voorwaarde dat het daarvoor een met redenen omkleed besluit neemt.  Het directiecomité brengt de raad van bestuur daarvan onmiddellijk op de hoogte, en de raad van  bestuur brengt het college van burgemeester en schepenen op de hoogte.  

Regularisatie van de kredieten gebeurt zo snel mogelijk nadien, en ten laatste ter gelegenheid van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.

§8. De raad van bestuur legt vast welke personen, en onder welke voorwaarden, gemachtigd worden om betalingen te verrichten en visum te verlenen. Alle girale betalingen worden ondertekend door een dubbele handtekening.

Provisies kunnen ter beschikking gesteld worden van personeelsleden voor het betalen van  exploitatie-uitgaven lager dan 5.000 € (excl btw) die voor de goede werking van de dienst onmiddellijk moeten worden gedaan (Bvb. onkosten bij verblijf in het buitenland). Deze betalingen worden ondertekend door het personeelslid. 

Bepaalde personeelsleden beschikken over een betaalkaart voor het uitvoeren van betalingen.  Deze betalingen vallen in één van onderstaande categorieën:

  • Geringe exploitatie-uitgaven na een beslissing tot toekenning van een provisie door de voorzitter van het directiecomité (aantal en limieten afhankelijk van individuele noden); 
  • Algemene aankopen en abonnementen online die redelijker wijs vallen onder het mandaat van het autonoom gemeentebedrijf (vb., aankopen van softwarelicenties, cloud-services, etc.)

 De betaalkaart mag enkel gebruikt worden voor aankopen waarvoor ook een goedgekeurde bestelbon werd opgemaakt. 

De raad van bestuur beslist welke personen beschikken over een betaalkaart.

Betalingen in verband met het thesauriebeheer worden verricht door de voorzitter van het  directiecomité. Daaronder vallen niet de betalingen naar de provisies, vermeld in het tweede lid. 

§9. Als de voorzitter of een ander lid van het directiecomité weigert een betalingsopdracht aan een  financiële instelling te ondertekenen, of als de visumverlener toelating tot betaling weigert, kan de raad van bestuur op eigen verantwoordelijkheid  bevelen de betaling uit te voeren.  

§10. De organisatiebeheersing wordt minstens één maal per jaar door de raad van bestuur geëvalueerd op zijn actualiteit, eventueel bijgewerkt en opnieuw gevalideerd. 

Juridische grond

Artikel 234 § 2 van het Decreet over het Lokale Bestuur luidt als volgt: "Zolang het autonoom  gemeentebedrijf geen eigen regels heeft vastgesteld voor het aangaan van verbintenissen,  de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole of de ondertekening van de girale  betalingsorders, zijn artikel 266, 267, 269 en 272, § 1, tweede en derde lid, van toepassing  op het autonoom gemeentebedrijf."

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college geeft zijn goedkeuring aan de afspraken over het aangaan van verbintenissen, kredietbewaking, wetmatigheidscontrole en de ondertekening van girale betalingsorders binnen het AG Digipolis Antwerpen, zoals hierboven beschreven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20201207_IKAlight_principes_Digipolis_v1.4.xlsx