Terug
Gepubliceerd op 18/12/2020

2020_CBS_10261 - Bestek GAC_2020_01524 - Raamovereenkomst voor de aankoop van geschenkkaarten (voedselbonnen) en van voedsel- en basis hygiëneproducten door voedselhulporganisaties - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/12/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_10261 - Bestek GAC_2020_01524 - Raamovereenkomst voor de aankoop van geschenkkaarten (voedselbonnen) en van voedsel- en basis hygiëneproducten door voedselhulporganisaties - Bestek en procedure - Goedkeuring 2020_CBS_10261 - Bestek GAC_2020_01524 - Raamovereenkomst voor de aankoop van geschenkkaarten (voedselbonnen) en van voedsel- en basis hygiëneproducten door voedselhulporganisaties - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

 Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal:

  • 250.000 euro (inclusief BTW) voor perceel Nr. 1: Aankoop geschenkkaarten (voedselbonnen)
  • 50.000 euro (inclusief BTW) voor perceel Nr. 2: Aankoop van voedsel- en basis hygiëneproducten door voedselhulporganisaties

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de  volgende gunningscriteria:

  • Perceel Nr. 1: Aankoop geschenkkaarten (voedselbonnen)
  1. Spreiding van de supermarktketen op een totaal van 35 punten.
  2. Voordeligheid van het productaanbod waarvoor de voedselbonnen geldig zijn op een totaal van 45 punten.
  3. Dienstverlening op een totaal van 10 punten.
  4. Kortingsbedrag op de bonnen op een totaal van 10 punten.
  • Perceel Nr. 2: Aankoop van voedsel- en basis hygiëneproducten door voedselhulporganisaties
  1. Prijs op een totaal van 50 punten.
  2. Bestelprocedure op een totaal van 50 punten.

    Juridische grond

    In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

    In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

    Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

    In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

    In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

    In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.

    Aanleiding en context

    Bepaalde doelgroepen lijden momenteel onder de genomen maatregelen in het kader van de Covid-19 crisis en ervaren drempels om naar een voedselverdeelpunt te gaan. Daarom wordt er ingezet op het verdelen van voedselbonnen, met telkens een waarde van 20 euro incl. BTW bij deze kwetsbare doelgroep. Het is aangewezen om hiervoor een raamovereenkomst af te sluiten om deze aankopen op een efficiënte wijze te laten gebeuren.

    Algemene financiële opmerkingen

    De ministerraad van 23 oktober 2020 keurde op voorstel van minister van Pensioenen en Maatschappelijke Integratie, belast met Armoedebestrijding Karine Lalieux een ontwerp van koninklijk besluit goed tot toekenning van een subsidie aan de OCMW’s voor de ondersteuning van de aankoop van levensmiddelen en hygiëneproducten. De ministerraad keurde ook de toekenning goed van een subsidie aan bepaalde instellingen voor de aankoop van basislevensmiddelen. De maatregel kent een subsidie aan de OCMW’s toe voor een bedrag van 6 miljoen euro, om hun initiatieven te ondersteunen in het kader van de toegang tot levensmiddelen en basishygiëneproducten. Het KB waarin de concrete toewijzingen en hoogte van het bedrag verder worden geregeld werd nog niet vrijgegeven.

    Beleidsdoelstellingen

    4 - Harmonieuze stad
    2HMS05 - Armoedebestrijding
    2HMS0501 - De stad zet de strijd tegen armoede verder
    2HMS050101 - We ontkleuren armoede en bestrijden kind- en generatiearmoede
    4 - Harmonieuze stad
    2HMS05 - Armoedebestrijding
    2HMS0503 - De stad investeert in een menswaardig inkomen voor Antwerpenaren die het moeilijk hebben
    2HMS050303 - Zelfredzaamheid, maatschappelijke participatie en inburgering van OCMW-klanten versterken

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt bestek GAC_2020_01524 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de aankoop van geschenkkaarten (voedselbonnen) en van voedsel- en basis hygiëneproducten door voedselhulporganisaties goed en keurt eveneens goed dat:

    • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
    • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

    Artikel 2

    De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

    Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
    Aankoop (voedselbonnen)
      budgetplaats: 4403015000
    budgetpositie: 648212
    functiegebied: 2HMS050303A00000
    subsidie: SUB_NR
    fonds: INTERN
    begrotingsprogramma: 2OA040900
    budgetperiode: 2100,2200, 2300, 2400 en  2500 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad
    met orderbons
    Aankoop van voedsel en basis hygiëneproducten voor voedselhulporganisaties

    budgetplaats: 5402505000
    budgetpositie: 6141
    functiegebied: 2HMS050101A00000
    subsidie: SUB_NR
    fonds: intern
    begrotingsprogramma: 2SA040949
    budgetperiode: 2100,2200, 2300, 2400 en 2500 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad
    met orderbons

    Bijlagen

    • 01524_20201203_bestek.pdf
    • 01524_20201203_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf