De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen de stad Antwerpen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.
De afgelopen jaren hebben de stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.
Aanleiding
Op 22 november 2016 (jaarnummer 749) keurde de gemeenteraad de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest, BAM (Lantis), het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht en de stad Antwerpen over de heroriëntering van de Oosterweelmiddelen naar flankerende maatregelen en stedelijke leefbaarheidsprojecten goed.
Van januari 2016 tot juni 2018 werd, onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe, een traject doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse Ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring. In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad en een ring voor de stad” tussen het Vlaams Gewest, de stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRaten-generaal, Ademloos en Ringland tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse Regering, de stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht een bedrag van 1,250 miljard euro dat ingezet wordt op basis van de uitkomst van het selectiedossier van de intendant.
Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten is 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.
Op 7 september 2018 besliste de "Task Force Leefbaarheidsprojecten" onder andere dat het project "Fiets- en voetgangersbrug én Scheldebalkon" als één project (= het Project) te beschouwen en uit te werken zijn. Daarnaast werd onder meer ook beslist dat het project een geïntegreerd project is, waarbij naar analogie met de werkwijze voor het project “Herinrichting Scheldekaaien Antwerpen”, de stad Antwerpen en de Vlaamse Waterweg (DVW) nauw samen zullen werken, waarbij DVW de lead zal nemen voor wat betreft het projectonderdeel Brug en de stad Antwerpen voor wat betreft het projectonderdeel Scheldebalkon.
Sinds 9 november 2018 is Alexander D’Hooghe door de Vlaamse Regering opnieuw aangesteld als intendant voor de coördinatie en kwaliteitsborging van de verdere uitwerking van de ringprojecten en studies. De intendant staat voor een periode van maximaal acht jaar in voor de organisatie van de overlegstructuur (onder andere in werkbanken) zowel van het geheel als van de deelopdrachten, voor de organisatie van de communicatie en participatie over het geheel en voor de afstemming tussen de communicatie en participatie over de verschillende deelopdrachten.
De gemeenteraad keurde op 17 december 2018 (jaarnummer 787) de samenwerkingsovereenkomst "Zuidelijke Scheldebrug" tussen de stad Antwerpen en DVW goed. In deze samenwerkingsovereenkomst werden afspraken gemaakt over de samenwerking, verantwoordelijkheden en betalingen in deze studie van SBE.
Het college keurde op 5 april 2019 (jaarnummer 3081) de bilaterale overlegstructuur voor De Grote Verbinding goed. Deze bestaat uit vier verschillende taskforces, de programmaregisseur Patricia De Somer en het college als beslissingsorgaan.
De gemeenteraad keurde op 6 april 2020 het addendum nr. 1 bij de samenwerkingsovereenkomst "project fiets- en voetgangersbrug over de Schelde, inclusief Scheldebalkon" goed. Hiermee werd aan SBE en Omgeving de opdracht gegeven voor een extra processtap binnen de uitwerking van het project Scheldebrug ; een haalbaarheidsstudie die verschillende brugontwerpen, maar ook tunnelopties op verschillende locaties aan de randvoorwaarden toetst. De brug blijft echter de voorkeursoptie.
Het college keurde op 13 november 2020 de correctiebestelling "Project Fiets- en voetgangersbrug over de Schelde inclusief Scheldebalkon" goed.
Het college keurde op 31 juli 2020 de bestelbon 40005410366 binnen raamovereenkomst met REBELGROUP ADVISORY goed voor "financieel-economische ondersteuning bij het dossier Scheldebrug - kritische review aanvaardingsbeleid".
Het college keurde op 27 november 2020 de bestelbon 4005423476 binnen raamovereenkomst met REBELGROUP ADVISORY goed voor "financieel-economische ondersteuning bij het dossier Scheldebrug - kritische review aanvaardingsbeleid".
De Intendant heeft op 29 september 2020 opdracht gegeven aan MARIN voor een "Review van het aanvaardings- en toelatingsbeleid Scheldebrug".
Op 20 oktober 2020 formuleerde Alexander D’Hooghe, Intendant voor Leefbaarheid in de Ringzone, een bestuurlijk advies Scheldeoeververbinding.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt nu de volgende studies voor ter kennisname :
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling vraag ook kennis te nemen van het bestuurlijk advies van de Intendant.
Scheldeoeververbinding Antwerpen
De randvoorwaarden voor de verschillende varianten die werden vastgelegd gedurende het voorafgaande bemiddelingsproces door de Intendant, werden in nauw overleg met de nautische en mobiliteitspartners verder aangescherpt. De alternatieven die hieraan het beste voldeden werden uitgewerkt in voorontwerpplannen en onderzocht op hun technische haalbaarheid :
Twee brugvarianten:
Drie tunnelvarianten:
Gelijktijdig met deze studie liep een hoogtemeting van de scheepvaart op de locatie van de geplande oeververbinding. Op basis van de resultaten en de nautische randvoorwaarden uitgewerkt door de loodsen, werd een inschatting gemaakt van de verwachtte beschikbaarheid van de brug voor fietsers en voetgangers.
In verschillende deelrapporten worden specifieke aspecten zoals analyse van de beschikbaarheid, technische randvoorwaarden, kostenraming, milieu-impact, faalkansanalyse, … uitgebreid besproken. Het eindrapport vat de studieresultaten samen en brengt de voor- en nadelen van de verschillende varianten in beeld.
Een ruimer zicht op de Scheldebrug
Deze studie werpt een kritische blik op de nota “Aanvaardingsbeleid vaste oeververbinding Scheldebrug” van de dienst Afzonderlijk Beheer Loodswezen (DABL) waarin randvoorwaarden naar voor worden geschoven voor een veilige scheepvaart in het geval er een brug over de Schelde wordt gebouwd. Het eindrapport geeft een ruimer zicht op de mogelijkheden om een veilige scheepvaart te combineren met een goede beschikbaarheid van de brug voor fietsers. Daarnaast worden ook aanbevelingen gedaan voor een vervolgtraject. DABL en DVW werden tijdens de studie gehoord en bevraagd.
Review van het aanvaardings- en toelatingsbeleid Scheldebrug
Deze studie is een review van het “Aanvaardingsbeleid vaste oeververbinding Scheldebrug” van de dienst Afzonderlijk Beheer Loodswezen (DABL), waarin randvoorwaarden naar voor worden geschoven voor een veilige scheepvaart in het geval er een brug over de Schelde wordt gebouwd. Het eindrapport doet aanbevelingen over mogelijke bijsturingen die de veiligheid en de beschikbaarheid ten goede komen.
Bestuurlijk advies Scheldeoeververbinding
Op basis van de resultaten van deze studies formuleerde de Alexander D’Hooghe, Intendant voor Leefbaarheid in de Ringzone, een bestuurlijk advies. Hij adviseert een brug onder bepaalde randvoorwaarden en voegt de argumenten toe voor zijn keuze.
Het advies is als bijlage integraal opgenomen in dit besluit.
Het college beslist kennis te nemen van volgende studies :
Het college neemt kennis van het advies van Alexander D’Hooghe, Intendant voor Leefbaarheid in de Ringzone, van 20 oktober 2020 .