Terug
Gepubliceerd op 30/06/2020

2020_GR_00352 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2020021173. District Ekeren. Laar ZN - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 29/06/2020 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Karen Maes, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2020_GR_00352 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2020021173. District Ekeren. Laar ZN - Goedkeuring 2020_GR_00352 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2020021173. District Ekeren. Laar ZN - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

4 maart 2020

2 april 2020

0

0

0

0

15 mei 2020

23 mei 2020

0

0

0

0

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet stelt dat als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2020021173

Gegevens van de aanvrager:

stad Antwerpen (stadsontwikkeling) met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Laar ZN te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 34 sectie E nr. 0

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleg voet- en fietspad

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

  • 19/04/2013: vergunning (20128014) voor het uitvoeren van riolerings- en bestratingswerken.

Huidige toestand

  • Laar is een dubbelrichtingsstraat en een groene as voor fietsers en voetgangers;
  • voetpad en dubbelrichtingsfietspad, met een variërende breedte tussen 2,25 meter en 2,42 meter, aan de noordelijke zijde van de rijweg;
  • langs de zuidelijke zijde enkel een voetpad. 

Gewenste toestand

  • identiek aan de huidige toestand maar met over de gehele lengte een dubbelrichtingsfietspad met een breedte van 2,50 meter en een bufferzone van 0,60 meter ten opzichte van de rijweg en een aangepaste voetpadbreedte, in functie van de verbreding van het fietspad, met een maatvoering variërend tussen 0,81 en 2,31 meter. 

Inhoud van de aanvraag

  • heraanleggen van het voet- en fietspad;
  • fietspad uitgevoerd in rode bitumineuze verharding en voetpad in betonstraatstenen.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Externe adviezen

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

26 februari 2020

27 maart 2020

Voorwaardelijk gunstig

Provincie Antwerpen

26 februari 2020

17 april 2020

Gunstig

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer op volgend punt:

  • artikel 3: wegen voor voetgangersverkeer met een breedte kleiner dan 1,50 meter mogen slechts aangelegd worden in straten met een rooilijnbreedte kleiner dan 9 meter.

Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

Als doel van dit project wordt vooropgesteld: het verbeteren van het fietscomfort en de verkeersveiligheid in het Laar tussen de Kapelsesteenweg en de Burgemeester Eduard Waghemansbrug. Het fietspad maakt deel uit van het functioneel fietsroutenetwerk.

Laar is een gemeenteweg met publiek karakter die door stad Antwerpen wordt beheerd. Het is een drukke dubbelrichtingsstraat zonder parkeerstrook en tevens een belangrijke fietsverbinding tussen Merksem, Ekeren en Kapellen. Er heerst een grote fietsintensiteit en een lage voetgangersintensiteit.

Langs de noordelijke zijde van de rijweg liggen een fietspad en een voetpad. Het fietspad is een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad zonder schrikstrook variërend in breedte tussen 2,25 meter en 2,42 meter. Het voetpad heeft een breedte van ongeveer 1,90 meter. Plaatselijk versmalt het voetpad tot 1,20 meter. Langs de zuidelijke zijde ligt enkel een voetpad. Ter hoogte van de kruispunten liggen verkeersplateaus.

De fiets- en voetpaden worden vernieuwd. Het dubbelrichtingsfietspad wordt in rode bitumineuze verharding aangelegd en heeft een breedte van 2,50 meter. Er wordt een veiligheidsstrook van 60 cm voorzien tussen rijbaan en fietspad: een boordsteen van 20 cm en een buffer van 40 cm in betonstraatstenen 22/22 cm. De voetpaden worden in betonstraatstenen 22/22 cm aangelegd. Er wordt gestreefd naar voetpaden met een breedte van 1,80 meter. Ter hoogte van de Hof van Delftlaan zal het voetpad versmallen tot 0,81 meter, dit door de aanleg van het fietspad.

Schuin tegenover de Burgemeester Eduard Waghemansburg, ter hoogte van Laar 140, flankeert een groene berm het fietspad. Ter hoogte van deze groene berm zal het fietspad gemengd worden gebruikt: fietsers en voetgangers delen samen de infrastructuur.

Het aantal parkeerplaatsen, de bomenbalans, het rioleringssysteem, de rijbaan en de verkeersplateaus wijzigen niet.

De nieuwe voet- en fietspaden verhogen het comfort en komen de verkeersveiligheid ten goede. De gehanteerde materialen, een rode bitumineuze verharding en grijze betonstraatstenen, zijn karakteristiek en visueel aanvaardbaar voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Deze heraanleg sluit aan op de heraanleg van het fietspad tussen Wielseweg en Burgemeester Eduard Waghemansbrug welk vergund is in 2013. Zo wordt een veilig fietswegennet uitgebouwd.

De aanvraag wijkt af van de verordening voetgangersverkeer. Gelet op het feit dat vermelde tekortkoming eerder beperkt is op de totale schaal van het geheel (op de volledige lengte van ± 750 meter is er over een afstand van slechts ± 40 meter, zijnde iets meer dan 5%, een breedte van slechts 81 cm beschikbaar en over een afstand van ± 110 meter, 15% dus, een zeer beperkt tekort, namelijk 1,39 meter– slechts 11 cm minder dan de norm) en dat de straat in kwestie een doorgangsstraat betreft die nagenoeg geen voetgangersverkeer genereert, met enkel een woonfunctie en bijvoorbeeld geen handelszaken, is de beperkte afwijking te verantwoorden. Bovendien ligt er een voldoende breed voetpad aan de overkant van de weg.

Om dit project te kunnen realiseren, is het wenselijk de rooilijn op twee plaatsen te wijzigen, namelijk ter hoogte van het tankstation op de hoek Laar – Kapelsesteenweg en ter hoogte van Laar 140. Het dossier bevat een rooilijnplan ‘BA_SWOU12091_Rooilijnplan’ waarop de wijzigingen zijn aangeduid. Op beide plaatsen is een gedeelte van het voet- en/of fietspad aangelegd op het private perceel. De grond is in gebruik als openbare ruimte, maar ligt op private bedding. Het voet- en fietspad hebben een openbaar karakter en zijn open voor publiek gebruik. De rooilijn wordt gewijzigd waardoor de gemeenteweg verbreedt. Het gedeelte dat wordt heraangelegd wordt binnen de rooilijn gelegd om de toegankelijkheid ervan te vrijwaren en het beheer ervan door de stad mogelijk te houden.

Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

Juridische grond

Het Omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014, meermaals gewijzigd, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 februari 2020

Volledig en ontvankelijk

25 februari 2020

Start 1e openbaar onderzoek

4 maart 2020

Einde 1e openbaar onderzoek

2 april 2020

Start 2e openbaar onderzoek

15 mei 2020

Einde 2e openbaar onderzoek

23 mei 2020

Gemeenteraad voor wegenwerken

29 juni 2020

Uiterste beslissingsdatum

7 oktober 2020

Verslag GOA

15 mei 2020

naam GOA

Gerd Cryns

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de 'aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg'.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en aan de nieuwe rooilijn zoals voorgesteld op het bijgevoegd plan 'BA_SWOU12091_Rooilijnplan' en dit onder volgende voorwaarde:

  1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen