Terug
Gepubliceerd op 30/06/2020

2020_CBS_05622 - District Antwerpen. Kruispunt Frankrijklei/Britselei/Mechelsesteenweg - Realiseren bijkomende noord- zuid lichtengeregelde fietsoversteek. SWOU11921 Definitief ontwerp en mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05622 - District Antwerpen. Kruispunt Frankrijklei/Britselei/Mechelsesteenweg - Realiseren bijkomende noord- zuid lichtengeregelde fietsoversteek. SWOU11921 Definitief ontwerp en mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2020_CBS_05622 - District Antwerpen. Kruispunt Frankrijklei/Britselei/Mechelsesteenweg - Realiseren bijkomende noord- zuid lichtengeregelde fietsoversteek. SWOU11921 Definitief ontwerp en mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Frankrijklei/Britselei/Mechelsesteenweg zijn lokale straten. Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden en bovenlokale projecten.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op voor een enkelrichtingsoversteek stadinwaarts.

Om de gewenste fietsbeweging te faciliteren en te verbeteren, werd de opstelzone op de hoek van de Mechelsesteenweg en de Frankrijklei herbekeken alsook hoe het comfort en de veiligheid kon verbeteren door markering, verkeerslichten en materialisatie van een fietspad.

In de voorliggende plannen is de afslagstrook op de Leien naar de Lange Leemstraat ingekort ten voordele van een ruime opstelstrook voor de fietsers op de hoek van de Mechelsesteenweg. De oversteekzone zal aangeduid en beveiligd worden met markeringen en verkeerslichten voor de fietsers. Het voetpad parallel aan de Nationale bank wordt verdeeld in een voetpad en fietspad tussen gevel en bomen. Dit fietspad zal uitgevoerd worden in rode asfalt. Om de fietsoversteek richting Leopoldstraat te beveiligen zal er een waarschuwingslicht komen voor de fietsers bij het aanmelden van een tram in de Bourlastraat.

In de verkeerstechnische studie werd bekeken hoe de lichtenregeling voor het kruispunt geoptimaliseerd kon worden in functie van een conflictvrije oversteekbeweging, zoals gevraagd werd in het Coördinatieoverleg Openbaar Domein. Gezien de complexiteit van het kruispunt, de afstemming met de volgende kruispunten en de prioritaire tram-as is dit niet eenvoudig en wordt een aangepaste verkeerslichtenregeling van dit kruispunt samen met de opeenvolgende kruispunten op de Leien bestudeerd in het kader van de verkeerslichtencoördinatiecentrale (VLCC) en kan deze in een latere fase aangepast worden.

In afwachting van verder onderzoek in het kader van de VLCC is er al lokaal een optimalisatie mogelijk waarbij mogelijks (enkel) de nieuwe fietsoversteek conflictvrij geregeld wordt met de afslaande bewegingen vanuit de Mechelsesteenweg. Mogelijks levert dit wat betreft de coördinatie met de volgende kruispunten tijdelijk – in afwachting van de VLCC – wel een suboptimale oplossing op. Hiervoor is verdere afstemming met het Agentschap Wegen en Verkeer noodzakelijk.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale parkeerbalans.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale bomenbalans.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Enkelrichtingsfietsoversteek over de Leien en bijkomende verkeerslichten.
  • Fietspad naast de Nationale bank, enkelrichting naar de Leopoldstraat.
  • Knipperlicht ter hoogte van Bourlastraat.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Aanleiding en context

faseactiedatumjaarnummer
Stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 20172951- district Antwerpen - Britselei ZN (Mechelsesteenweg)
goedkeuring college
23 februari 2018
1516
Deelopdracht GAC/2016/3769/CB11 - asfaltering van de fietspaden Leien fase I
goedkeuring college
16 maart 2018
2475
Definitief ontwerp Amerikalei, Britselei en Frankrijklei tussen Bolivarplaats en Stoopstraat
goedkeuring college
18 mei 2018
4537
Advies
coördinatieoverleg openbaar domein
24 september 2018


In 2018 werd het fietscomfort verbeterd voor de fietspaden op de Amerikalei/Britselei/Frankrijklei tussen de Bolivarplaats en de Stoopstraat. De kleinschalige natuursteenelementen werden vervangen door rode asfalt en waar nodig werden opstelruimtes en fietsoversteken veiliger aangelegd. Met aanvullend studiewerk en plannen werden tevens verhoogde verkeersplateaus toegevoegd ter hoogte van de aansluitingen met de ventwegen naar analogie met de aanleg van de as Frankrijklei – Italiëlei tussen Stoopstraat en Londenstraat.

Het kruispunt Mechelsesteenweg/Britselei/Frankrijklei, onderdeel van het bovengenoemde geoptimaliseerde fietstraject, is in de huidige configuratie niet fietsvriendelijk. Het kruispunt is enkel op de westelijke tak voorzien van een verkeerslichtengeregelde oversteek voor fietsers. Fietsers die vanuit de Mechelsesteenweg richting Leopoldstraat willen fietsen, kunnen correct oversteken door de lichtengeregelde oversteek op het volgende kruispunt met de Maria Henriëttalei te gebruiken. Hierdoor moeten ze in twee tijden oversteken. Heel wat fietsers kiezen voor de kortste weg en steken in één beweging over op de oostelijke tak van het kruispunt (in het verlengde van het fietspad op Mechelsesteenweg) dat wel voorzien is van een lichtengeregelde oversteek voor voetgangers. De fietsers vervolgen hun weg via het voetpad naast de westelijke zijde van de Nationale Bank tot op het kruispunt met de Leopoldstraat om zich daarna verder stadinwaarts te bewegen.

Om een goed beeld te krijgen van het aantal fietsers op de verschillende takken van het kruispunt, werden er tellingen uitgevoerd tijdens de ochtend- en avondspits (zowel stadinwaarts als staduitwaarts). Deze tellingen bevestigen dat het merendeel van de fietsers voor de kortste weg kiest, oversteken in één beweging.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2LMS010402A00000/5153000000/224 (Wegeniswerken).
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2LMS010402A00000/5153000000/225 (VLCC).

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig advies

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorgestelde DO op voorwaarde dat

  • het scenario tussen bomen en voetpad door te trekken weerhouden wordt;
  • de fietsoversteek thv de Frankrijklei bij voorkeur een dubbelrichting wordt, op voorwaarde dat lichtenregeling conflictvrij kan, zoniet als enkelrichting fietsoversteek, maar conflictvrij;
  • het plan en de breedte van de oversteek in elk scenario kan behouden worden en enkel naar de lichtenregeling toe onderzocht wordt of dit conflictvrij kan;
  • bekeken wordt of de dubbele rechtsaf vanuit de Mechelsesteenweg in de lichtenregeling en doorstroming moet behouden blijven; indien niet kan een voetpaduitstulping aangelegd worden om extra opstelruimte te creëren;
  • de linksafslagstrook op de Leien (richting binnenstad) thv de Lange Leemstraat verlengd wordt;
  • boomroosters thv fietspad Nationale bank niet opengebroken worden;
  • de verschillende scenario’s van het dossier geagendeerd worden op het overleg STAD- DE LIJN.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp (10 juni 2020) voor het realiseren van de bijkomende noord- zuid lichtengeregelde fietsoversteek, Kruispunt Frankrijklei/Britselei/Mechelsesteenweg, goed.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden voor het definitief ontwerp voor het realiseren van de bijkomende noord- zuid lichtengeregelde fietsoversteek, Kruispunt Frankrijklei/Britselei/Mechelsesteenweg, goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak

SW/Publieke Ruimte team Midden
SW/B&O

opdrachtdocumenten opmaken

SW/MOB

- definitief signalisatieplan opmaken
- afspraken maken met het Agentschap Wegen en Verkeer in verband met de bestaande lichtenregeling


Bijlagen

  • 20180924_COD_verslag1.pdf
  • 20200610_11921_DO_BT_NT-11921_BT_NT.PDF