Terug
Gepubliceerd op 29/06/2020

2020_CBS_05618 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05618 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen - Goedkeuring 2020_CBS_05618 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.

Argumentatie

In de meeste straten in Antwerpen waar vandaag beperkt eenrichtingsverkeer van toepassing is, geldt een uitzondering voor fietsers. In dat opzicht zijn de verkeersborden die het beperkt eenrichtingsverkeer regelen, aangevuld met een onderbord M2 of een onderbord M4.

Om de richtlijnen van de principenota speed pedelecs in Antwerpen te kunnen toepassen, wordt voor de toepasselijke verkeerssignalisatie die aanwezig is in de straten - opgesomd in de bijlage - samen met de mogelijke opstellingen en type verkeersborden, elk relevant onderbord vervangen als volgt: 

  • bij de verkeersborden C1, C3, C31 of D1 zal het onderbord M2 vervangen worden door het onderbord M11;
  • bij het verkeersbord F19 zal het onderbord M4 vervangen worden door het onderbord M17.

Ten gevolge van deze aanpassing van de onderborden zullen naast fietsers, ook bestuurders van speed pedelecs in beide richtingen toegelaten worden in de straten (zoals opgesomd in de bijlage van dit besluit) met beperkt eenrichtingsverkeer.

Dit aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" geldt als toevoeging op de reeds bestaande aanvullende verkeersreglementen op straatniveau (uitsluitend voor wat betreft de straten opgesomd in de bijlage van dit besluit), wat dus impliceert dat ze elkaar aanvullen.

Ingeval van tegenstrijdheden en/of interpretatieconflicten zal onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" steeds primeren (voor wat betreft de tegenstrijdige bepaling) op het aanvullend verkeersreglement op straatniveau in kwestie, op voorwaarde dat het aanvullend verkeersreglement op straatniveau goedgekeurd werd vóór de datum van goedkeuring van onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs".

Tot slot wordt benadrukt dat dit aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" op geen enkele wijze afbreuk doet (en zal doen) aan aanvullende verkeersreglementen op straatniveau die worden goedgekeurd op of na de datum van goedkeuring van onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs".


Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

Op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) keurde het college de principenota - speed pedelecs in Antwerpen goed. Hierin wordt voorgesteld om de reglementen en verkeersborden aan te passen volgens de richtlijnen van de principe nota, waarbij onder meer speed pedelecs (in beide richtingen) toegelaten zullen worden in de opgesomde straten met beperkt eenrichtingsverkeer.

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) legt nu het aanvullende verkeersreglement "Beperkt Eenrichtingsverkeer speed pedelecs" voor advies voor. In dit aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen worden de onderborden die aanwezig zijn in de bijlage van opgesomde straten aangepast in functie van de principenota.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo, advies van 2 juni 2020 (jaarnummer 31) Ongunstig advies

De districtsraad geeft ongunstig advies over het ontwerp van het aanvullend reglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec - aanpassing onderborden" voor het deel dat op het grondgebied van het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo betrekking heeft om volgende redenen:

  • Het doel van speed pedelecs is de wagen te vervangen voor het afleggen van lange afstanden van minimum 15 kilometer woon-werkverkeer, afstanden die met een gewone fiets te veel tijd in beslag zouden nemen.  Speed pedelecs zijn er op gericht om snelheden van 40 à 50 km/h te halen;
  • Er wordt vastgesteld dat de gebruikers van speed pedelecs zich vaak niet aan de snelheidsbeperking in de zone 30 houden, ook niet in de omgeving van de scholen in het district;  
  • De gebruikers van speed pedelecs verkiezen daarbij de kleine en smalle straten in de dorpskernen als zogenaamde 'short cuts' naar de grotere uitvalwegen richting haven (Antwerpsebaan richting kaai 730 en Noordland);
  • Het aantal geregistreerde ongevallen met speed pedelecs ligt dubbel zo hoog als met gewone of elektrische fietsen;
  • Het toelaten van speed pedelecs in beide richtingen in straten met eenrichtingsverkeer creëert onverantwoorde veiligheidsrisico's, niet alleen voor de gebruikers zelf, maar vooral voor de andere zwakkere weggebruikers waaronder veel fietsende schoolkinderen die de kleinere straten gebruiken als veilige fietsroute van en naar school. Zelfs indien zij  zich aan de snelheidsbeperking zouden houden, is die intrinsiek nog te hoog om in  de dorpskernen in beide richtingen te rijden;
  • Het is trouwens onbegrijpelijk dat speed pedelecs wel zouden toegelaten worden in beide richtingen, daar waar dit verboden is voor bromfietsen cat. B, ondanks beide rijtuigen dezelfde snelheden halen.
  • Idealiter zou er voor de speed pedelecs een afzonderlijke route uitgestippeld moeten worden waarbij hun reisweg niet in conflict komt met die van andere fietsers, onder andere van en naar school.
  • In subsidiaire orde omwille van de foutieve stratenlijst in bijlage, waarin tal van straten zijn opgenomen die ten onrechte worden gecatalogiseerd als straten met eenrichtingsverkeer.

De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo bracht als enige districtsraad een ongunstig advies uit. De redenen zijn grotendeels  van inhoudelijke aard en gaan over de verschillende zienswijze naar de speed pedelec als vervoermiddel. De visie van het district Berendrecht- Zandvliet- Lillo is verschillend van de visie die de stad Antwerpen heeft. De speed pedelec wordt voor de stad Antwerpen immers zo veel mogelijk beschouwd als ‘fiets’ en de stad Antwerpen wil de stad en al zijn districten op dezelfde manier beborden.

Bovendien zal  de afdeling mobiliteit in samenwerking en samenspraak met de lokale politie ‘het respecteren van de wegcode’ en ‘het aantal en ernst van de ongevallen’ monitoren. Indien nodig kunnen  ondersteunde  maatregelen genomen worden. In dat kader liet de stad Antwerpen bijvoorbeeld al informatieve onderborden aan fietspaden aanbrengen, als maximale snelheidsindicatie op fietspaden.

 De stratenlijst werd ondertussen geactualiseerd.

Districtsraad Antwerpen, advies van 18 mei 2020 (jaarnummer 83) Gunstig advies
Districtsraad Borgerhout, advies van 25 mei 2020 (jaarnummer 35) Gunstig advies
Districtsraad Deurne, advies van 28 mei 2020 (jaarnummer 85) Gunstig advies
Districtsraad Ekeren, advies van 25 mei 2020 (jaarnummer 45) Gunstig advies
Districtsraad Hoboken, advies van 25 mei 2020 (jaarnummer 43) Gunstig advies
Districtsraad Merksem, advies van 28 mei 2020 (jaarnummer 35) Gunstig advies
Districtsraad Wilrijk, advies van 11 juni 2020 (jaarnummer 40) Gunstig advies
Districtsraad Berchem, advies van 19 mei 2020 (jaarnummer 36) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec - aanpassing onderborden" goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/Beheer & operaties De onderborden M2 en M4 vervangen door de onderborden M11 en M17

Bijlagen

  • Bijlage1_AVR_BEV_speed_pedelecs.pdf
  • Bijlage2_AVR_speed_pedelecs_stratenlijst.xlsx