In de meeste straten in Antwerpen waar vandaag beperkt eenrichtingsverkeer van toepassing is, geldt een uitzondering voor fietsers. In dat opzicht zijn de verkeersborden die het beperkt eenrichtingsverkeer regelen, aangevuld met een onderbord M2 of een onderbord M4.
Om de richtlijnen van de principenota speed pedelecs in Antwerpen te kunnen toepassen, wordt voor de toepasselijke verkeerssignalisatie die aanwezig is in de straten - opgesomd in de bijlage - samen met de mogelijke opstellingen en type verkeersborden, elk relevant onderbord vervangen als volgt:
Ten gevolge van deze aanpassing van de onderborden zullen naast fietsers, ook bestuurders van speed pedelecs in beide richtingen toegelaten worden in de straten (zoals opgesomd in de bijlage van dit besluit) met beperkt eenrichtingsverkeer.
Dit aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" geldt als toevoeging op de reeds bestaande aanvullende verkeersreglementen op straatniveau (uitsluitend voor wat betreft de straten opgesomd in de bijlage van dit besluit), wat dus impliceert dat ze elkaar aanvullen.
Ingeval van tegenstrijdheden en/of interpretatieconflicten zal onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" steeds primeren (voor wat betreft de tegenstrijdige bepaling) op het aanvullend verkeersreglement op straatniveau in kwestie, op voorwaarde dat het aanvullend verkeersreglement op straatniveau goedgekeurd werd vóór de datum van goedkeuring van onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs".
Tot slot wordt benadrukt dat dit aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs" op geen enkele wijze afbreuk doet (en zal doen) aan aanvullende verkeersreglementen op straatniveau die worden goedgekeurd op of na de datum van goedkeuring van onderhavig aanvullend verkeersreglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelecs".
Op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) keurde het college de principenota - speed pedelecs in Antwerpen goed. Hierin wordt voorgesteld om de reglementen en verkeersborden aan te passen volgens de richtlijnen van de principe nota, waarbij onder meer speed pedelecs (in beide richtingen) toegelaten zullen worden in de opgesomde straten met beperkt eenrichtingsverkeer.
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) legt nu het aanvullende verkeersreglement "Beperkt Eenrichtingsverkeer speed pedelecs" voor advies voor. In dit aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen worden de onderborden die aanwezig zijn in de bijlage van opgesomde straten aangepast in functie van de principenota.
De bedrijfseenheid stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
De districtsraad geeft ongunstig advies over het ontwerp van het aanvullend reglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec - aanpassing onderborden" voor het deel dat op het grondgebied van het district Berendrecht, Zandvliet en Lillo betrekking heeft om volgende redenen:
De districtsraad Berendrecht Zandvliet Lillo bracht als enige districtsraad een ongunstig advies uit. De redenen zijn grotendeels van inhoudelijke aard en gaan over de verschillende zienswijze naar de speed pedelec als vervoermiddel. De visie van het district Berendrecht- Zandvliet- Lillo is verschillend van de visie die de stad Antwerpen heeft. De speed pedelec wordt voor de stad Antwerpen immers zo veel mogelijk beschouwd als ‘fiets’ en de stad Antwerpen wil de stad en al zijn districten op dezelfde manier beborden.
Bovendien zal de afdeling mobiliteit in samenwerking en samenspraak met de lokale politie ‘het respecteren van de wegcode’ en ‘het aantal en ernst van de ongevallen’ monitoren. Indien nodig kunnen ondersteunde maatregelen genomen worden. In dat kader liet de stad Antwerpen bijvoorbeeld al informatieve onderborden aan fietspaden aanbrengen, als maximale snelheidsindicatie op fietspaden.
De stratenlijst werd ondertussen geactualiseerd.
Het college keurt het aanvullend reglement "Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec - aanpassing onderborden" goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Beheer & operaties | De onderborden M2 en M4 vervangen door de onderborden M11 en M17 |