Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2020038167 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Tim Van Van den Heuvel met als contactadres Diksmuidelaan 227 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Langemarkstraat 40 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 22 sectie A nr. 300B4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | afbreken en bouwen van een luifelconstructie op de speelplaats van een middelbare school |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 04/01/2019: vergunning (20183138) voor het plaatsen nieuwe luifelconstructie op de speelplaats van de middelbare school ‘de Es’ (niet uitgevoerd);
- 24/06/2011: vergunning (20112227) voor het plaatsen van een fietsenstalling in de voortuin van een school;
- 29/01/2003: vergunning (20023668) voor het plaatsen van trappen voor brandbeveiliging;
- 06/02/2002: vergunning (961#10505) voor het uitvoeren van renovatie- en aanpassingswerken.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- middelbare school bestaande uit 2 gebouwen met tussenin een speelplaats;
- gebouw aan de Diksmuidelaan bestaat uit 2 en 3 bouwlagen met plat dak;
- gebouw aan de Langemarkstraat bestaat uit 3 bouwlagen met schuin dak;
- luifelconstructie met dakterras, helling en groendaken tussen schoolgebouwen aan de Langemarkstraat en de Diksmuidelaan.
Huidige toestand
- middelbare school bestaande uit 2 gebouwen met tussenin een speelplaats;
- gebouw aan de Diksmuidelaan bestaat uit 2 en 3 bouwlagen met plat dak;
- gebouw aan de Langemarkstraat bestaat uit 3 bouwlagen met schuin dak;
- luifelconstructie met plat dak tussen schoolgebouwen aan de Langemarkstraat en de Diksmuidelaan.
Gewenste toestand
- middelbare school bestaande uit 2 gebouwen met tussenin een speelplaats;
- gebouw aan de Diksmuidelaan bestaat uit 2 en 3 bouwlagen met plat dak;
- gebouw aan de Langemarkstraat bestaat uit 3 bouwlagen met schuin dak;
- nieuwe luifelconstructie met dakterras en groendaken tussen schoolgebouwen aan de Langemarkstraat en de Diksmuidelaan.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande luifel;
- bouwen van een nieuwe luifel met dakterras en groendaken;
- plaatsen van een deuropening op de eerste verdieping als toegang tot het dakterras in het gebouw aan de Langemarkstraat.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie | 21 april 2020 | 19 mei 2020 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 21 april 2020 | 5 mei 2020 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen | 21 april 2020 | 6 mei 2020 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Tussen twee schoolgebouwen werd een luifel voorzien die opgedeeld is in 5 afzonderlijke delen. Elk deel heeft ofwel een hoge of een lage uitvoering en lapt met ongeveer 60 cm over elkaar. De maximale hoogte bedraagt 3,72 m en de minimale hoogte bedraagt 3,12 m. De luifel het dichtst bij de Lange Marktstraat wordt groter uitgevoerd en wordt voorzien van een toegankelijk dakterras. De toegang is voorzien vanuit de 1ste verdieping van het gebouw. Deze toegang staat echter enkel ingetekend op het grondplan van de 1ste verdieping van de voorliggende aanvraag. Op het inplantingsplan, de geveltekening en het terreinprofiel staat deze toegang niet ingetekend en is de grootste luifel niet verbonden met de 1ste verdieping. In voorwaarden wordt bijgevolg opgenomen om de toegang tot de grootste luifel conform het grondplan van de 1ste verdieping uit te voeren.
Visueel-vormelijke elementen
De luifels worden voorzien in hout (vuren). De vier kleinste luifels worden voorzien van een groendak en de toegankelijke luifel wordt voorzien van beplanking met een balustrade in hout.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Inzake toegankelijkheid voldoet de aanvraag niet aan de regelgeving. Het niveauverschil tussen het dakterras en de 1ste verdieping van het gebouw bedraagt ongeveer 16 cm. Om dit niveauverschil op te vangen dient het niveauverschil minstens met een helling overbrugd te worden. Dit wordt opgelegd in voorwaarden. Verder is er geen vrije en vlakke draairuimte voorzien achter de toegangsdeur naar het dakterras. Dit dient conform artikel 24 uitgevoerd te worden.
Gezien het open karakter van het bouwwerk dient er volgens de dienst ASTRID-veiligheidscommissie geen indoordekking voorzien te worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de toegang tot de grootste luifel met dakterras conform het grondplan van de 1ste verdieping uit te voeren;
3. het niveauverschil tussen het dakterras en de 1ste verdieping minstens met een helling overbruggen, conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;
4. een vrije en vlakke draairuimte voorzien achter de toegangsdeur naar het dakterras, conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 26 maart 2020 |
Volledig en ontvankelijk | 21 april 2020 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 20 juli 2020 |
Verslag GOA | 18 juni 2020 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de toegang tot de grootste luifel met dakterras conform het grondplan van de 1ste verdieping uit te voeren;
3. het niveauverschil tussen het dakterras en de 1ste verdieping minstens met een helling overbruggen, conform artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;
4. een vrije en vlakke draairuimte voorzien achter de toegangsdeur naar het dakterras, conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.