Terug
Gepubliceerd op 29/06/2020

2020_CBS_05539 - Fondsen. Eurodesk - Deelname ESF-oproep 480 Impuls Duaal Leren in Secundair Onderwijs - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05539 - Fondsen. Eurodesk - Deelname ESF-oproep 480 Impuls Duaal Leren in Secundair Onderwijs - Goedkeuring 2020_CBS_05539 - Fondsen. Eurodesk - Deelname ESF-oproep 480 Impuls Duaal Leren in Secundair Onderwijs - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten. 

Argumentatie

  • De bedrijfseenheid Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving, afdeling Onderwijsbeleid (TV-O) en de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing, afdeling Netwerk (OS-N) zien in deze oproep een opportuniteit om samen met hun partners het duaal leren verhaal verder vorm te geven als alternatieve leerweg tot een beter op de behoefte van de arbeidsmarkt afgestemde kwalificatie. Deze ambitie is niet nieuw en is als doelstelling al opgenomen in de reguliere werking van TV-O en OS-N. De middelen die vanuit het ESF ter beschikking worden gesteld zullen dan ook vooral gebruikt worden om met de partners in deze materie, meer intensieve samenwerkingen tot stand te brengen. Aangezien de vorming van een breed en relevant partnerschap een vereiste is om aan de oproep te kunnen deelnemen worden partners gezocht binnen onderwijs en bedrijfswereld. Afhankelijk van de snelheid waarmee het partnerschap en het projectconcept vorm krijgen wordt het projectvoorstel ingediend op 30 juni of uiterlijk op 15 september 2020.  De voorlopige werktitel van het project is 'Duaal Leren Antwerpen Samen'.

De stad Antwerpen, die als coördinator zal optreden, wil binnen dit project de ontwikkeling van lerende netwerken (LN) binnen het Regionaal Overleg Forum (ROF) verder stimuleren, met een duidelijke focus op domeinen of thema’s waar duaal leren nog kan groeien. Een LN wordt opgebouwd rond een bepaald domein of thema waar duale opleidingen al bestaan en/of nieuwe worden ingericht en bestaat uit een cluster van scholen, bedrijven, sectoren:

  • Eén of twee scholen bouwen expertise rond het domein of thema uit en vanuit deze expertise wordt een visie uitgewerkt en worden afspraken met partners afgetoetst.
  • Bedrijven bouwen  hun expertise rond een bepaald domein verder uit en kiezen er bewust voor om als voorbeeld te fungeren voor een kwaliteitsvolle werkplek binnen dit domein. Bedrijven leren hun partners in het duaal leren beter kennen en kunnen daardoor hun rol beter opnemen.

Het partnerschap rond dit project zal worden gevormd uit vertegenwoordigers van:

  • scholen (vijf);
  • bedrijven of sectororganisatie (vier);
  • de leerlingen (1);
  • de sociale context (1)

Het partnerschap is het  'vliegwiel'  van waaruit de werking en focuspunten van de ROF en LN worden voorbereid.

Er worden vijf LN gevormd, drie domein- en twee themanetwerken. De domeinnetwerken zijn Bouw (opportuniteiten in kader van het project de Grote Verbinding); Zorg (tekorten aan zorgkundigen en begeleiders in de kinderopvang); Elektrische installaties (zowel residentieel als industrieel). De themanetwerken werken rond de organisatie van de aanloopfase en de begeleidingstrajecten en dragen als titel  'Aanloopfase anders georganiseerd' en 'Sterk uitgebouwd mentorship en trajectbegeleiding'.

Kennisdeling, ook tussen LN-domeinen, staat garant voor de opbouw van expertise en uitwerking van goede praktijken binnen het ROF. Binnen de Lerende Netwerken wordt gewerkt rond de vraagstellingen:

  • Op welke opleidingen leggen we de focus?
  • Waar moeten we de leerlingen vinden?
  • Hoe gaan we leerlingen voor dit domein warm maken?
  • Welke acties zijn een meerwaarde en welke niet?
  • Hoe kunnen bedrijven meer en beter betrokken worden bij het duaal leren traject?
  • Hoe kunnen bedrijven aangezet worden om meer werkplaatsen voor duaal leren beschikbaar te stellen?

Met als doel de focus te kunnen leggen op opleidingen die er toe doen en scholen er toe aan te zetten (en te begeleiden) om de duale leerweg op een vlotte en volwaardige manier in hun programma op te nemen zodat meer leerlingen de mogelijkheid krijgen bewust te kiezen voor een duale leerweg.

De afdelingen TV-O en SO-N vragen het college goedkeuring voor deelname aan deze oproep.

Aanleiding en context

Het operationeel programma Europees Sociaal Fonds (ESF) van het Vlaamse departement Werk en Sociale Economie lanceerde op 01 april oproep 480:  “Impuls Duaal Leren in Secundair Onderwijs”. De oproep voorziet twee indieningsperiodes. In de eerste periode kunnen projectvoorstellen ingediend worden tot en met 30 juni 2020. De goedgekeurde projecten uit deze periode kunnen starten op 1 september 2020 en kennen een looptijd van 28 maanden. De tweede indieningsperiode loopt tot en met 15 september 2020. De goedgekeurde projecten uit deze periode kunnen starten op 1 januari 2021 en kennen een looptijd van 24 maanden. Voorwaarde tot deelname is de vorming van een breed en relevant partnerschap.

Deze oproep heeft tot doel om vanuit een (lokale) afstemming tussen vraag (arbeidsmarkt) en  aanbod (scholen/centra) bestaande duale opleidingen te versterken, of nieuwe duale opleidingen  voor te bereiden en te implementeren, met het oog op het verhogen van de instroom van  leerlingen in duale opleidingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen en een toename van het aanbod aan duale opleidingen.

Goedgekeurde projecten worden voor 70% gefinancierd vanuit het ESF (40% Europese middelen en 30% Vlaamse middelen). Daarnaast is 30% cofinanciering door de partners vereist. Vooropgesteld maximale subsidie per project bedraagt 210.000,00 euro (i.e.120.000,00 euro ESF subsidie, 90.000,00 euro Vlaamse subsidie).

Algemene financiële opmerkingen

De totale projectkost wordt geschat op 293.912,00 euro. Het aandeel van de stad Antwerpen hierin bedraagt 177.195,00 euro en bestaat uit 126.568,00 euro personeelskosten (plus minus 1,2 VTE) en 50.627,00 euro voor diverse andere uitgaven. Het door de stad te cofinancieren bedrag bedraagt 53.158,00 euro (30% van 177.195,00 euro). Omdat binnen deze oproep het aandeel ‘overige kosten’ forfaitair wordt berekend a rato van 40% op de ingediende loonkosten en de reële kosten in realiteit vooral gedragen worden door de stad Antwerpen wordt voorgesteld om ook de cofinanciering van deze forfaitair berekende kosten ten laste te nemen. Hierdoor verhoogt de door de stad te voorziene cofinanciering met 10.004,00 euro. De totale cofinanciering van de stad bedraagt dan 63.162,00 euro.

Indien het project goedgekeurd wordt, zal het projectbudget in de reguliere budgetten van de diensten TV-O en OS-N worden opgenomen. De subsidiefiche wordt opgemaakt na goedkeuring van het projectvoorstel door het ESF.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken
2SBS010106 - Fondsenbeheer / Eurodesk
6 - Lerende en werkende stad
2LWS05 - Werk
2LWS0503 - Antwerpse werkgevers ondersteunen bij lokale tewerkstellingsnoden met extra aandacht voor speerpuntsectoren
6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0205 - Stedelijk Onderwijs
2LWS020503 - Breed aanbod in functie van leren en werken

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de deelname aan de ESF-oproep 480 "Impuls Duaal Leren in Secundair Onderwijs" goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.