De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
25/12/2019 |
23/01/2020 |
1 |
0 |
0 |
0 |
06/02/2020 |
06/03/2020 |
1 |
0 |
0 |
0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Er werd binnen de looptermijn van elk van beide openbare onderzoeken telkens 1 bezwaarschrift ingediend – het betreft 2 identieke versies en van dezelfde bezwaarindiener – dewelke zich als volgt laten samenvatten:
1. Vermeerdering parkeerproblematiek: Het bestaande parkeerprobleem in deze straat zal door vermeld voorstel, met 3 extra wooneenheden, enkel maar toenemen.
Beoordeling:
Het voorstel tot verkaveling voorziet een opdeling die enerzijds resulteert in voldoende brede kavels en anderzijds in telkens een voldoende brede bouwzone, voor elke individuele woning. Op deze wijze kan gegarandeerd worden dat bijkomende parkeerbehoefte zonder meer op eigen terrein kan worden opgevangen, waardoor geen auto’s op het openbaar domein dienen te worden gestald.
Het bezwaar is ongegrond.
2. Onduidelijke constructieve impact: De garage die op het aanpalende perceel werd opgetrokken in de zijtuinstrook is ter hoogte van de perceelsgrens uitgevoerd met louter betonpanelen. Het is dan ook onduidelijk wat de constructieve en financiële impact zal zijn indien het aanpalende deel bouwgrond wordt en er eventueel tegenaan zal worden gebouwd.
Beoordeling:
Los van het feit dat op een perceelsgrens eenduidig gebouwd dient te worden met een muur in een massief materiaal en met een minimale dikte van 18 cm, wordt in het voorstel van de verkaveling nergens melding gemaakt van een bouwzone ter hoogte van vermelde garage. Enkel in de algemene voorschriften wordt vermeld dat in de zijtuinstrook de plaatsing van een carport mogelijk is. Indien dit laatste alsnog zou worden toegepast, dan dienen op dat moment de voorschriften dienaangaande van de Antwerpse bouwverordening te worden gerespecteerd. De eventuele kosten die hiermee gepaard gaan en wie deze dient te betalen maken geen onderwerp uit van een stedenbouwkundige beoordeling maar van een burgerrechtelijke zaak, tussen aanpalenden onderling.
Het bezwaar is ongegrond.
3. Wijziging bestemming: de bezwaarindiener wijst erop dat zijn gezin specifiek hier is komen wonen omwille van de rust en dat dit laatste gegarandeerd zou blijven aangezien het aanpalende stuk grond agrarisch gebied betrof. Aanvullend wordt gewezen op het feit dat de aanpalende eigenaar 150,- € per vierkante meter vroeg voor het overkopen van een deel van de tuinzone achteraan, hetgeen buiten proportie is voor “landbouwgrond”.
Beoordeling:
Het deel grond dat verkaveld zou worden ligt zonder meer in woongebied en is nooit in agrarisch gebied gesitueerd geweest; er is dan ook zonder meer geen voorbehoud bij de gewenste bestemming, noch kan bezwaarindiener aanspraken laten gelden inzake een niet-bebouwbaarheid op het aanpalende stuk grond. Het is wel correct dat vanaf 40 m vanuit de as van de straat er volgens het gewestplan sprake is van groengebied maar de vraagprijs bij een eventuele overdracht van een deel van deze zone maakt geen onderwerp uit van een stedenbouwkundige beoordeling en is louter een burgerrechtelijke zaak.
Het bezwaar is ongegrond.
4. Afstand grond zonder compensatie: bezwaarindiener verzet zich tegen het kosteloos afstaan van een strook grond van 1,50 m breedte aan de voorzijde van zijn woning, ten behoeve van de uitvoering van de verkaveling.
Beoordeling:
Nergens in het dossier wordt melding gemaakt van vermelde strook waardoor hierover dan ook geen stedenbouwkundig oordeel kan geveld worden. Bovendien betreft dergelijke overdracht een burgerrechtelijke zaak tussen particulieren onderling.
Het bezwaar is ongegrond.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : |
OMV_2019131743 |
Gegevens van de aanvrager: |
Bart Palmers met als contactadres Starrenhoflaan 44 bus 19 te 2950 Kapellen |
Eigenaars: |
René Van de Wiel met als adres Leugenberg 82 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 33sectie H nr. 484R2 |
Vergunningsplichten: |
verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: |
verkavelen van een perceel in 3 loten voor woningbouw |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
- 8 april 2005: weigering van de verkavelingsaanvraag (20031) voor het creëren van 3 loten.
Huidige toestand
Het te verkavelen terrein ligt in Ekeren, aan de Leugenberg, op ongeveer 2 km van de dorpscentra van Ekeren en Hoevenen en op ongeveer 3 km van het dorpscentrum van Kapellen. Het terrein heeft een oppervlakte van 1.956 m², een straatbreedte van 37,70 meter en een diepte van ongeveer 45 meter. Het grenst aan de oostzijde aan de autosnelweg A12 en aan de westzijde aan de gemeenteweg Leugenberg. Ten noorden en ten westen van het terrein staan woningen. De wijk wordt gekenmerkt door gesloten en halfopen bebouwingen.
Het terrein is momenteel een weide en er zijn geen markante reliëfverschillen. De woningen op de aanpalende percelen zijn opgebouwd uit twee bouwlagen onder hellend dak. Ze zijn afgewerkt met rode gevelsteen en hebben een wachtgevel aan de zijde van het te verkavelen perceel. Naast de woning op huisnummer 42 ligt een zijtuinstrook.
Ter hoogte van de verkaveling is de Leugenberg een gemeenteweg (woonerf) met een wegverharding in betonstraatstenen, met aan weerskanten een onverharde strook, en een gracht. Volgens de bijgevoegde motivatienota is de straat volledig uitgerust met alle nutsleidingen en riolering.
Gewenste toestand
Verdelen van een perceel in:
- lot 1 voor woningbouw, halfopen bebouwing, met een oppervlakte van 593 m² en een straatbreedte van 10,07 meter;
- lot 2 voor woningbouw, halfopen bebouwing, met een oppervlakte van 528 m² en een straatbreedte van 11 meter;
- lot 3 voor woningbouw, open bebouwing, met een oppervlakte van 835 m² en een straatbreedte van 16,63 meter.
Inhoud van de aanvraag
- verkavelen van een perceel in 3 loten, elk individueel bestemd voor één eengezinswoning.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
18 november 2019 |
12 december 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
|
28 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
18 november 2019 |
20 november 2019 |
Gunstig |
PROXIMUS |
|
10 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS |
18 november 2019 |
19 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
TELENET |
27 november 2019 |
3 december 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos |
|
10 februari 2020 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos |
18 november 2019 |
22 november 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij |
18 november 2019 |
4 december 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
18 november 2019 |
25 november 2019 |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen |
18 november 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
18 november 2019 |
20 december 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
18 november 2019 |
25 november 2019 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een groengebied. De groengebieden zijn bestemd voor het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu. In de groengebieden geldt een principieel bouwverbod. In principe worden enkel de werken toegelaten die gericht zijn op of verenigbaar zijn met het behoud, de bescherming en het herstel van het natuurlijk milieu.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan voor wat betreft het woongebied, maar niet voor wat betreft het groengebied. Verkavelen in groengebied is niet toegelaten. Dit gedeelte zal dan ook worden uitgesloten.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- artikel 6 en 10 – open bebouwing en andere dan schuine daken voor het hoofdvolume zijn niet kenmerkend voor de omgeving (lot 3);
- artikel 12 – een inpandige garage in combinatie met een voorgevelbreedte van minder dan 8 meter leidt tot een niet-levendige plint;
- artikel 19 – een voortuinafsluiting mag niet hoger zijn dan 1 meter en de toegelaten materialen voor afsluitingen in de zij- en achtertuin zijn een muur, haag, draad of scherm.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt deels in een mogelijk overstromingsgevoelig gebied. Daarom werd er advies gevraagd aan de Vlaamse Milieumaatschappij. Het advies is gunstig.
Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod
Niet van toepassing.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er is geen gegronde reden om af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De beoogde functie, ‘wonen’, is inpasbaar in de omgeving. Enkel eengezinswoningen worden toegelaten als hoofdbestemming. De wijk waarbinnen de verkavelingsaanvraag gelegen is, wordt gekenmerkt door eengezinswoningen. Omdat bij zorgwonen het aantal inwoners slechts tijdelijk verhoogt en het aantal wooneenheden ongewijzigd blijft, wordt ook dat toegestaan. Als nevenbestemming zijn functies toegelaten complementair aan het wonen zoals kantoorfunctie, vrij beroep en dienstverlening. Het wonen geeft de hoofdtoon aan en blijft zonder meer de hoofdbestemming.
In de strook voor binnenplaatsen en tuinen mogen constructies worden opgericht in functie van de tuin zoals een berging, overdekt terras en sauna. In de zijtuinstrook mogen carports worden opgericht.
De voorziene functies zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan.
Mobiliteitsimpact
De aanvraag omvat slechts 3 loten waarop enkel functies zijn toegelaten die weinig verkeer met zich meebrengen. Parkeren op eigen terrein is gelet op de afmetingen van de loten mogelijk en in wezen verplicht.
De voorgevelbreedte wordt in de verkavelingsvoorschriften vastgelegd op een maat tussen 6 en 8 meter.Aangezien er volgens artikel 12 §3 van de bouwcode geen toegangspoort is toegelaten in gevels van minder dan 8 meter breed, kan er in een groot deel van dat scenario dan ook geen inpandige garage worden voorzien; echter beschikt elk lot over voldoende breedte om in dat geval alsnog een carport of openluchtstaanplaats in de zijtuinstrook onder te brengen of een openluchtstaanplaats in de voortuin, waardoor wel kan worden voldaan aan vermeld artikel.
De verkavelingsvoorschriften voorzien de mogelijkheid een parkeerplaats in de zijtuinstrook aan te leggen. Los van het feit dat de voorkeur echter uit gaat naar een inpandige garage, kan zonder meer worden opgelegd dat indien een carport in de zijtuinstrook wordt opgetrokken, dit dient te gebeuren met behoud van het doorzicht naar het achterliggende groengebied toe, door een verbod op het optrekken van een ondoorzichtige afsluiting of dergelijke in deze zone worden de zijtuinstroken vrijgehouden en de zichten naar vermelde zone gevrijwaard. De voorschriften Vrijstaande handelingen in de tuinzones – Zijtuinstrook – Verharding, Groenaanleg en Constructiesworden in die zin aangepast.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De voorgestelde volumetrie van de bebouwing is aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en grotendeels in harmonie met het merendeel van de bebouwing in de onmiddellijke omgeving. Dit laatste geldt echter niet voor lot 3, waar éénduidig een open bouwtypologie wordt voorzien. Dergelijke komt in de omgeving niet voor en zorgt bovendien voor een bestendiging van de vrijstaande scheidsmuur aan de rechterzijde van het projectgebied. Om een degelijke ruimtelijke invulling te verkrijgen wordt in eerste instantie dan ook opgelegd met de bebouwing, in dezelfde lijn, aan te sluiten op de bestaande scheidsmuur aan de rechterzijde en dit met een gevelbreedte van minimaal 6 m en maximaal 13,63 m (zijnde 3 m zijdelings van de nieuwe perceelsgrens aan de linkerzijde).
Hetzelfde geldt voor de dakvorm, die voor lot 3 vrij gelaten wordt. Ook hiervoor is geen enkele ruimtelijke aanleiding, zeker niet indien gewoonweg wordt aangesloten op het aanpalende pand. Er zal dan ook worden opgelegd dezelfde voorschriften als voor loten 1 en 2 over te nemen, namelijk een hellend dak met een helling van 45°.
Vrije strook gemeten vanaf de grens met de autosnelweg en zoals aangeduid op het omgevingsplan nieuwe toestand:
- tot op 30m: geen bebouwing toegelaten;
- tot op 10m: geen aanplantingen van meer dan 1m hoog toegelaten.
Er wordt vastgesteld dat op lot 3 ongewone bebouwingsmogelijkheden tot stand komen, ingevolge de verplicht te houden afstand van 30 meter vanuit de as van de snelweg en zijn aanhorigheden (op- en afritten). Het wordt de aanvrager ten sterkste aangeraden om in gesprek te treden met het Agentschap Wegen en Verkeer om de mogelijkheid te bekijken of voor lot 3 een afwijking op de afstandsmaat kan worden bekomen. Op die manier ontstaan er andere bebouwingsmogelijkheden en kan gezocht worden naar een optimalere configuratie van het lot.
Gelet op bovenstaande is het advies inzake schaal en ruimtegebruik bijgevolg voorwaardelijk gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde materialisatie, zoals opgelijst in de voorschriften van de verkaveling, wordt als duurzaam en visueel aanvaardbaar beoordeeld. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is gunstig.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden
1. het bij de vergunning gevoegd met blauw aangepast verkavelingsplan moet strikt worden nageleefd:
2. de bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en aangevuld:
3. de verkavelaar dient de dienst aanwerken bouw te contacteren (herstellingopenbareruimte@antwerpen.be);
4. de verkavelaar dient de dienst stadsontwikkeling/publieke ruimte te contacteren in verband met de overwelving van de gracht;
5. er moeten minstens 2 hoogstammige bomen met een stamomtrek van minimaal 18/20 cm worden aangeplant per lot;
6. de voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd;
7. de voorwaarden opgelegd in het advies van Proximus moeten strikt worden nageleefd;
8. de voorwaarden opgelegd in het advies van Telenet moeten strikt worden nageleefd;
9. de voorwaarden opgelegd in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer moeten strikt worden nageleefd;
10. de voorwaarden opgelegd in het advies van het Agentschap Natuur en Bos moeten strikt worden nageleefd.
Uitsluitingen
Het gedeelte volgens het gewestplan gelegen in groengebied wordt uitgesloten van vergunning.
Standpunt college
Het college sluit zich grotendeels aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het ingediende voorstel tot verkaveling gaat uit van een vrijstaande bebouwing op lot 3. Op die manier blijft de zone voor hoofdbebouwing op lot 3 buiten de bouwvrije strook van 30 meter, die schijn over het perceel loopt. De gemeentelijke omgevingsambtenaar stelt echter terecht vast dat een dergelijke open bouwtypologie niet voorkomt in de omgeving. Bovendien wordt er daardoor niet aangesloten op de vrijstaande scheidsmuur (wachtgevel) van de bestaande, naastliggende woning op het rechts aanpalende perceel. Het bestendigen van deze vrijstaande scheidsmuur, is ruimtelijk niet wenselijk. Om die reden adviseert de gemeentelijke omgevingsambtenaar een aanpassing van de verkavelingsvoorschriften, waardoor er op lot 3 een gekoppelde bebouwing dient opgericht te worden in plaats van een open bebouwing.
Evenwel leidt dit er toe dat op lot 3, ingevolge de verplicht te houden afstand van 30 meter vanuit de as van de snelweg en zijn aanhorigheden (op- en afritten), ongewone bebouwingsmogelijkheden tot stand zouden komen. De gemeentelijke omgevingsambtenaar raadt de aanvrager daarom ten sterkste aan in gesprek te treden met het Agentschap Wegen en Verkeer om de mogelijkheid te bekijken of voor lot 3 een afwijking op de afstandsmaat kan worden genomen. Op die manier ontstaan er andere bebouwingsmogelijkheden en kan gezocht worden naar een optimalere configuratie van het lot, waardoor volledig kan worden aangesloten op de vrijstaande scheidsmuur van de rechts aanpalende woning.
Het college is van mening dat de gemeentelijke omgevingsambtenaar op basis van het ingediende dossier met bijhorende stukken en de ingewonnen adviezen een correcte beoordeling van de voorliggende aanvraag heeft gemaakt. Intussen vernam het college echter van het Agentschap Wegen en Verkeer dat de afwijking waarnaar de gemeentelijke omgevingsambtenaar verwijst, voor het Agentschap weg degelijk toelaatbaar zou zijn: de zone voor hoofdbebouwing op lot 3 kan zich in die mate uitbreiden in de bouwvrije zone dat eenzelfde volume als deze van loten 1 en 2 mogelijk wordt. Hierdoor is wordt een logische aansluiting op de rechts aanpalende woning mogelijk. De aanvrager dient de afwijking wel nog aan te vragen en te bekomen bij het Agentschap Wegen en Verkeer.
Mits dit duidelijk als voorwaarde vermeld wordt, is het college van mening dat het voorliggende besluit en de bijhorende verkavelingsvoorschriften in deze zin aangepast kunnen worden. Bijgevolg geeft het college aan de gemeentelijke omgevingsambtenaar de opdracht de verkavelingsvoorschriften en het verkavelingsplan conform dit gewijzigde besluit aan te passen.
Aanvullend meent het college overigens dat een afwijking inzake het (gedeeltelijk) bebouwen van de bouwvrije strook inderdaad andere bebouwingsmogelijkheden zou creëren die zelfs zouden kunnen leiden tot een herziening van de configuratie van de gehele verkaveling. De perceelsoppervlakte van lot 3 is in voorliggende aanvraag immers bewust ruimer gehouden om rekening te kunnen houden met de bepalingen inzake de bouwvrije strook. Het is evenwel aan de aanvrager om dit, in geval bij het Agentschap een afwijking wordt bekomen, verder te onderzoeken en desgewenst een aangepaste aanvraag tot verkavelingsvergunning in te dienen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
21 oktober 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
15 november 2019 |
Start 1e openbaar onderzoek |
25 december 2019 |
Einde 1e openbaar onderzoek |
23 januari 2020 |
Beslissing toepassing administratieve lus |
28 januari 2020 |
Start 2e openbaar onderzoek |
6 februari 2020 |
Einde 2e openbaar onderzoek |
6 maart 2020 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
27 juni 2020 |
Verslag GOA |
3 april 2020 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
openbaar onderzoek werd niet opgestart
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt.
Het college sluit zich grotendeels aan bij:
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren , die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Voorwaarden
Uitsluitingen
Het gedeelte volgens het gewestplan gelegen in groengebied wordt uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.