Terug
Gepubliceerd op 30/06/2020

2020_CBS_05525 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Week 26. Toewijzing brieven en adviezen districten. Meerdere onderwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/06/2020 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2020_CBS_05525 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Week 26. Toewijzing brieven en adviezen districten. Meerdere onderwerpen - Goedkeuring 2020_CBS_05525 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Week 26. Toewijzing brieven en adviezen districten. Meerdere onderwerpen - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Gekoppelde initiatiefrechten

Argumentatie

De samenwerking tussen de stad Antwerpen en de districten moet zo optimaal mogelijk verlopen. Om de termijn van 40 werkdagen zo goed mogelijk na te leven, herinnert de bedrijfseenheid Bestuurszaken de kabinetten maandelijks aan de openstaande brieven en adviezen.

Volgend advies en vraag om toelating hebben we ontvangen van de districten :

Nummer District Datum district Onderwerp
 20-A025  Deurne  20 februari 2020  "Groen" asfalt
 20-T026 Berchem22 juni 2020ondersteuning Sint Vincentiusverenigingen Groenenhoek en Oud-Berchem 

 

Juridische grond

Artikel 26 van het Basisreglement Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019 (jaarnummer 130).

Aanleiding en context

Vanaf 8 januari 2019 zijn de rechtstreeks verkozen districtsraden geïnstalleerd. De districtsbesturen hebben autonome beslissingsbevoegdheden in lokale beleidsdomeinen. De districtsraden en districtscolleges kunnen met betrekking tot alle zaken die het district aanbelangen, adviezen uitbrengen aan en brieven schrijven naar het stadsbestuur.

De stedelijke bedrijfseenheid Bestuurszaken agendeert de adviezen en brieven van de districtsbesturen ter kennisgeving op het college. Tijdens de zitting worden de brieven en adviezen toegewezen aan de bevoegde vakschepen. Het kabinet van de betrokken vakschepen zorgt voor een ontwerp van antwoord. Dit ontwerp van antwoord wordt door de bedrijfseenheid Bestuurszaken ter goedkeuring geagendeerd op het college. Na de ondertekening door de algemeen directeur en de bevoegde vakschepen, wordt het antwoord overgemaakt aan het betrokken district.

De brieven en adviezen van de districtsbesturen dienen binnen de 40 werkdagen na ontvangst door de collegeleden beantwoord te zijn.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om volgend advies en vraag om toelating als volgt toe te wijzen :

Nummer District Datum district Onderwerp Toewijzen aan
 20-A025  Deurne  20 februari 2020  "Groen" asfalt  schepen Claude Marinower
20-T026Berchem22 juni 2020ondersteuning Sint Vincentiusvereniging Groenenhoek (Heilig Sacrament)  en Sint Vincentiusvereniging Oud-Berchem (Sint Hubertus) voor aankoop voedsel- en zeepproducten ten behoeve van de minder bedeelden van de betreffende parochieschepen Tom Meeuws

Artikel 2

Het college beslist om het advies en de vraag om toelating te beantwoorden binnen de 40 werkdagen na ontvangst.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20_T026_ondersteuning_SintHubertusverenigingen.pdf
  • 20_A025_groen_asvalt.pdf