Terug
Gepubliceerd op 26/05/2020

2020_DRHO_00044 - District Hoboken. Parkeren met beperkte parkeertijd. Zone Kioskplaats en omgeving - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Hoboken
ma 25/05/2020 - 19:30 Virtueel
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Paul De Ranter, districtsschepen; Tom De Boeck, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Elke Heylen, districtsraadslid; Christel Schepers, districtsraadslid; Maria Snijders, districtsraadslid; Carolyn Krekels, districtsschepen; Abderrahim Badri, districtsraadslid; Tineke Elst, districtsraadslid; Sibel Gyuler, districtsraadslid; Tim Joye, districtsraadslid; Hilde Laureys, districtsraadslid; Guy Milis, districtsraadslid; Guido Verveckken, districtsraadslid; Tom Peeters, districtsraadslid; El Hassane Aarab, districtsraadslid; Alfred Gorrebeeck, districtsraadslid; Elisabeth Van Dyck, districtsraadslid; Emile Smets, districtsraadslid; Geert Pichal, districtsraadslid; Koenraad Cassiers; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Yeliz Citak, districtsraadslid

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2020_DRHO_00044 - District Hoboken. Parkeren met beperkte parkeertijd. Zone Kioskplaats en omgeving - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DRHO_00044 - District Hoboken. Parkeren met beperkte parkeertijd. Zone Kioskplaats en omgeving - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een nieuw aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • een blauwe zone wordt ingericht en parkeren voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton wordt toegelaten (artikel 1).
    Op basis van onderzoek en in overleg met alle betrokkenen wordt de zone 'Kioskplaats en omgeving' voorgesteld waarin de straten worden opgenomen die momenteel per straatreglement beperkt parkeren voorzien. Bijkomend wordt een deel van de Dokter Coenstraat in dit zonereglement opgenomen, deze straat werd gesignaleerd als beperkt parkeren maar deze signalisatie werd niet opgenomen in het reglement. De D'Urselstraat maakt geen deel meer uit van de zone.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Kioskplaats werd heraangelegd en de straten in de omgeving waar nu schijfparkeren verplicht is, werden in het verleden per straat gereglementeerd. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling mobiliteit) stellen voor om een nieuwe blauwe zone 'Kioskplaats en omgeving' in te richten waarbij parkeren wordt toegelaten voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 16 maart 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Hoboken keurt eenparig het volgende besluit goed.

De districtsraad hoboken beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de blauwe zone 'Kioskplaats en omgeving' in het district Hoboken.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20200427_AVR.pdf
  • 20191023_plan1.pdf
  • 20191023_plan2.pdf
  • 20191023_plan3.pdf
  • 20200427_plan4.pdf
  • 20191023_plan5.pdf
  • 20200428_plan6.pdf
  • 20191023_plan7.pdf