Samenstelling
Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester;
Paul De Ranter, districtsschepen;
Tom De Boeck, districtsschepen;
Carine Leys, districtsschepen;
Elke Heylen, districtsraadslid;
Christel Schepers, districtsraadslid;
Maria Snijders, districtsraadslid;
Carolyn Krekels, districtsschepen;
Abderrahim Badri, districtsraadslid;
Sibel Gyuler, districtsraadslid;
Tim Joye, districtsraadslid;
Hilde Laureys, districtsraadslid;
Guy Milis, districtsraadslid;
Guido Verveckken, districtsraadslid;
Tom Peeters, districtsraadslid;
El Hassane Aarab, districtsraadslid;
Alfred Gorrebeeck, districtsraadslid;
Elisabeth Van Dyck, districtsraadslid;
Emile Smets, districtsraadslid;
Koenraad Cassiers;
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Yeliz Citak, districtsraadslid;
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Verontschuldigd
Tineke Elst, districtsraadslid;
Geert Pichal, districtsraadslid
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2020_DRHO_00062 - District Hoboken. Scheepswerfstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2019_CBS_05707 - Principenota - Speed pedelecs in Antwerpen - Goedkeuring
Algemene financiƫle opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Aanleiding en context
De Scheepswerfstraat in het district Hoboken:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Moretusburg-Hertogvelden';
- maakt deel uit van de wijk "Moretusburg" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
Op 18 december 2019 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Scheepswerfstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Bij terreinonderzoek werd vastgesteld dat de straat signalisatie bevat die nog niet gereglementeerd werd.
Op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) keurde het college de principenota goed in verband met de speed pedelecs. Dit wordt nu uitgevoerd.
Argumentatie
Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- fietsers en bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om tegen de rijrichting te fietsen (artikel 1);
- een parkeerverbod wordt met geel onderbroken markering aangegeven ter hoogte van nummer 4 (artikel 2);
- op donderdag van 8.00 tot 12.00 uur geldt langs beide zijden en over de ganse lengte van de straat een parkeerverbod (artikel 3);
- inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 15 (artikel 4).
Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Scheepswerfstraat 15, voldoet aan de voorwaarden;
- een oversteekplaats voor voetgangers werd gemarkeerd (artikel 5).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
- Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
- Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
- Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
- Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
Adviezen
verkeerspolitie, advies van 9 januari 2020
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit
Besluit
De districtsraad Hoboken keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad hoboken beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Scheepswerfstraat in het district Hoboken.
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.