Het fietskruispunt ter hoogte van de tunnel onder de spoorweg is niet veilig : door de afdaling is de snelheid veel te hoog , vooral de speed pedelecs en racefietsen halen zeer gevaarlijke snelheden. Tegelijk gaat de fietsverbinding tussen de Louisalei en de fietstunnel binnenkort open, en ook daar is er het hoogteverschil dat tot hoge snelheden zal leiden. Het is wachten op het eerste zware ongeval op het kruispunt van die twee fietspaden.
Ook het kruispunt van de Fodderiestraat met de Berkenrodelei is zeer gevaarlijk. Fietsers in de Fodderiestraat en in de Commandant Van Laethemstraat zijn zich vaak niet bewust van het drukke verkeer op de Berkenrodelei en worden, na een traject op fietspaden en in fietsstraten, verrast door het verkeer van rechts. We weten dat het college van plan is om de verlichting daar te verbeteren. Wij denken echter dat er meer nodig is.
Bij het vernieuwen van Fodderiestraat naar fietsstraat zou voor beide kruispunten ineens werk kunnen gemaakt worden van aanvullende maatregelen. Een verkeersbord max. 30 km/h, verkeersborden die waarschuwen voor een kruispunt met voorrangsregel en knipperlichten kunnen veel verschil maken.
Onze vraag: is de schepen zich bewust van deze gevaarlijke verkeerssituatie? Welke maatregelen gaat u nemen om de verkeersveiligheid daar te verhogen?
Districtsraadslid Cassiers houdt zijn interpellatie.
Districtsraadslid Milis houdt een tussenkomst.
Districtsschepen De Ranter geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid Cassiers houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.
di 30/06/2020 - 12:17