Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op doelstelling 2HOB010101M00634.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Harold Rosherstraat is een lokale straat.
omschrijving | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Hoboken | 12 december 2017 | 311 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 2 februari 2018 | 744 |
voorontwerp | goedkeuring districtscollege Hoboken | 18 september 2019 | 226 |
adviezen | coördinatieoverleg openbaar domein | 6 april 2020 |
Het districtscollege keurde in zitting van 18 september 2019 (jaarnummer 226) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Harold Rosherstraat goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp een aantal fundamentele wijzigingen aangebracht.
In het definitief ontwerp werd de invoegstrook voor fietsers ter hoogte van het kruispunt met de Boombekelaan verlengd. De fietsers kunnen zo sneller, comfortabeler en veiliger op de gemengde zone rijden.
Er werden een aantal materialen aangepast ten opzichte van het voorontwerp:
Het voetpad wordt afgeboord met bandstaal aan de kant van de grasstrook met bestaande bomen. De uitvoeringsdetails hiervan werden in overleg met Stadbeheer/Groen uitgewerkt.
Omwille van technische bezwaren werden de verkeersplateaus vervangen door twee rijbaankussens. Deze worden geplaatst in combinatie met een plaatselijke versmalling van de rijweg.
De groenvolumes met heesters aan de kant van de spoorweg, zoals voorgesteld op het voorontwerp werden in het definitieve ontwerp niet verder opgenomen, omdat deze te veel onderhoud vragen.
De parkeerstrook aan de kant van de spoorweg werd volledig aangepast. Het is nu een doorlopende parkeerstrook onderbroken door acht brede boomvakken met lage kleine bomen. Het parkeren gebeurt nog steeds verhoogd op grasbetontegels. Ter hoogte van de bedrijfsinrit wordt het parkeren onderbroken, zodat vrachtwagens comfortabel kunnen in- en uitrijden. Deze parkeerstrook-wijziging is ingetekend na de bespreking van het plan op het coördinatieoverleg openbaar domein.
Ook de verlichting wordt volledig vernieuwd. Deze is ingetekend op regelmatige afstand, aan de kant van de bestaande bomen.
De riolering werd onder voorbehoud van wijzigingen door het warmtenet ingetekend met een gescheiden stelsel. De integratie van een warmtenet kan ingrijpende gevolgen hebben voor zowel de ondergrondse infrastructuur, als de timing en mogelijk ook bovengrondse ontwerpkeuzes.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 42 plaatsen in de bestaande toestand naar 29 plaatsen in de nieuwe toestand. De nieuwe parkeerbalans is het resultaat van een verbetering van de verkeersveiligheid en het vergroenen van de straat en de aanpassing van de parkeerstrook.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 8 kleine, lage nieuwe bomen (voorstel: Malus Tschonoskii) voorzien.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Het rioleringsstelsel van de Harold Rosherstraat wordt optimaal gemengd aangelegd. Waar mogelijk worden waterdoorlatende materialen toegepast.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
6 april 2020
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:
dit werd zo uitgewerkt op plan
dit werd zo uitgewerkt op plan
er werden extra bomen ingetekend
dit werd verder uitgewerkt
dit werd besproken
dit werd uitgezocht
dit werd opgelijst
deze werden verder gedetailleerd
dit werd opgenomen met deze dienst
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (29 juli 2020) voor de wegeniswerken in de Harold Rosherstraat, district Hoboken, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/O&U/ONT | opdrachtdocumenten opmaken |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |