Terug
Gepubliceerd op 16/09/2020

2020_DCHO_00212 - Harold Rosherstraat. Wegeniswerken SWOU11698 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 15/09/2020 - 19:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2020_DCHO_00212 - Harold Rosherstraat. Wegeniswerken SWOU11698 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCHO_00212 - Harold Rosherstraat. Wegeniswerken SWOU11698 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op doelstelling 2HOB010101M00634.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

Harold Rosherstraat is een lokale straat.

Aanleiding en context

omschrijvingactiedatumjaarnummer
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Hoboken12 december 2017311
mobiliteitsvoorwaardengoedkeuring college2 februari 2018744
voorontwerpgoedkeuring districtscollege Hoboken18 september 2019226
adviezencoördinatieoverleg openbaar domein6 april 2020

Het districtscollege keurde in zitting van 18 september 2019 (jaarnummer 226) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Harold Rosherstraat goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp een aantal fundamentele wijzigingen aangebracht.

In het definitief ontwerp werd de invoegstrook voor fietsers ter hoogte van het kruispunt met de Boombekelaan verlengd. De fietsers kunnen zo sneller, comfortabeler en veiliger op de gemengde zone rijden.

Er werden een aantal materialen aangepast ten opzichte van het voorontwerp:

  • porfier in de voetpadruimte;
  • grasbetontegels met vierkante noppen in de parkeerplaatsen;
  • prefab-sinussen;
  • prefab IIE 1 voor de greppel.

Het voetpad wordt afgeboord met bandstaal aan de kant van de grasstrook met bestaande bomen. De uitvoeringsdetails hiervan werden in overleg met Stadbeheer/Groen uitgewerkt.

Omwille van technische bezwaren werden de verkeersplateaus vervangen door twee rijbaankussens. Deze worden geplaatst in combinatie met een plaatselijke versmalling van de rijweg.

De groenvolumes met heesters aan de kant van de spoorweg, zoals voorgesteld op het voorontwerp werden in het definitieve ontwerp niet verder opgenomen, omdat deze te veel onderhoud vragen.

De parkeerstrook aan de kant van de spoorweg werd volledig aangepast. Het is nu een doorlopende parkeerstrook onderbroken door acht brede boomvakken met lage kleine bomen. Het parkeren gebeurt nog steeds verhoogd op grasbetontegels. Ter hoogte van de bedrijfsinrit wordt het parkeren onderbroken, zodat vrachtwagens comfortabel kunnen in- en uitrijden. Deze parkeerstrook-wijziging is ingetekend na de bespreking van het plan op het coördinatieoverleg openbaar domein.

Ook de verlichting wordt volledig vernieuwd. Deze is ingetekend op regelmatige afstand, aan de kant van de bestaande bomen. 

De riolering werd onder voorbehoud van wijzigingen door het warmtenet ingetekend met een gescheiden stelsel. De integratie van een warmtenet kan ingrijpende gevolgen hebben voor zowel de ondergrondse infrastructuur, als de timing en mogelijk ook bovengrondse ontwerpkeuzes.


Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 42 plaatsen in de bestaande toestand naar 29 plaatsen in de nieuwe toestand. De nieuwe parkeerbalans is het resultaat van een verbetering van de verkeersveiligheid en het vergroenen van de straat en de aanpassing van de parkeerstrook.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 8 kleine, lage nieuwe bomen (voorstel: Malus Tschonoskii) voorzien.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Het rioleringsstelsel van de Harold Rosherstraat wordt optimaal gemengd aangelegd. Waar mogelijk worden waterdoorlatende materialen toegepast.

Omgevingsvergunning
 
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

6 april 2020
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:

  • ter hoogte van de inrit (Blauwe Hond) de bochtstralen worden nagekeken en het kruispunt met de Boombekelaan, in functie van de draaibewegingen, wordt verder uitgewerkt;

dit werd zo uitgewerkt op plan

  • ter hoogte van de inrit (Blauwe Hond) dat de breedte 6 meter blijft, maar dat bochtstralen toegevoegd worden voor het in- en uitrijden;

dit werd zo uitgewerkt op plan

  • onderzocht wordt of extra bomen kunnen ingeplant worden, zonder bijkomend parkeerverlies; 

er werden extra bomen ingetekend

  • de locatie van de verlichting verder uitgewerkt en afgestemd wordt met de cel verlichting;

dit werd verder uitgewerkt

  • de vraag om zebramarkeringen op de kruispunten op te nemen en in afstemming met de afdeling Mobiliteit;

dit werd besproken

  • wordt uitgezocht wie de eigenaar van de parkings is, in functie van de geplande rioleringswerken;

dit werd uitgezocht

  • opgelijst wordt welke projecten een gewijzigde timing hebben of on-hold gezet worden omwille van het warmtenet; 

dit werd opgelijst

  • de verkeersremmers, in functie van fietscomfort, verder gedetailleerd worden;

deze werden verder gedetailleerd

  • de detaillering en opbouw van het voetpad en de parkeerstroken in grasbetontegels in overleg met SW/Publieke Ruimte structureel onderhoud verder uitgewerkt worden.

dit werd opgenomen met deze dienst

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0101 - We investeren in een goed onderhouden, fietsvriendelijk en groen district met plaats voor sport, spel en parkeren
2HOB010101 - Infrastructuur: aanleg en heraanleg openbaar domein
2HOB010101M00634 - SWOU11698 Harold Rosherstraat (tussen Boombekelaan en Karel Du Boislaan)

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het  districtscollege keurt het definitief ontwerp (29 juli 2020) voor de wegeniswerken in de Harold Rosherstraat, district Hoboken, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/O&U/ONTopdrachtdocumenten opmaken
SW/Mobiliteitdefinitief signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • 20200406_COD_verslag_Harold Rocherstraat.pdf
  • 20200507_plan1a.pdf
  • 20200507_plan2.pdf
  • 20200519_11698_DO_presentatie_DEF.pdf
  • 20200729_11698_DO_BT_NT_hoogtes_DEF.pdf
  • 20200729_11698_DO_BT_NT_nuts_DEF.pdf
  • 20200729_11698_DO_BT_NT_ontwerp_DEF.pdf
  • 20200729_11698_DO_BT_NT_rio_DEF.pdf