Terug
Gepubliceerd op 12/11/2020

2020_DCHO_00264 - Karel du Boislaan. Wegeniswerken. SWOU11615 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 10/11/2020 - 19:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2020_DCHO_00264 - Karel du Boislaan. Wegeniswerken. SWOU11615 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCHO_00264 - Karel du Boislaan. Wegeniswerken. SWOU11615 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2HOB010101M00583.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

De Karel du Boislaan is een lokale straat.

Inspraak

De info bewoners ging door op 20 juni 2019.

Aanleiding en context

omschrijving
actie
datum
jaarnummer
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Hoboken29 augustus 2017196
mobiliteitsvoorwaardengoedkeuring college8 september 20177864
voorontwerpgoedkeuring districtscollege Hoboken9 januari 2018320
aangepast voorontwerpgoedkeuring districtscollege Hoboken18 september 2019225
adviezeninfomoment bewoners
coördinatieoverleg openbaar domein
20 juni 2019
6 april 2020

Het districtscollege van Hoboken keurde op 18 september 2019 (jaarnummer 225) het aangepast voorontwerp voor de wegeniswerken in de Karel du Boislaan, district Hoboken goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht.

De rijbaan werd ingericht als een fietsstraat.

Er werd een parkeerstrook in grasdals voorzien aan de zijde van het voetbalveld. Dit is een soort van overflowparking voor tijdens het weekend. Indien technisch mogelijk, wordt de groene parkeerstrook zo een 5cm verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijweg zodat het een ander statuut krijgt dan de parkeerstrook aan de overzijde.

Ten gunste van de verkeersveiligheid wordt de spoorwegoversteek overweg 9, spoorlijn 52, rechtgetrokken. Dit om een beter overzicht te creëren voor de verschillende weggebruikers.

De materialen en de aansluitingen werden afgestemd met het project Harold Rosherstraat.

Het districtscollege had gevraagd om de plateaus ter hoogte van de trage wegen niet meer te voorzien, maar enkel de voetpaduitstulping te behouden. Op vraag van de dienst Mobiliteit werden deze toch nog ingetekend.

Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 83 plaatsen in de bestaande toestand naar 82 plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een negatieve bomenbalans. Dit komt doordat de brandweer de voorwaarde oplegt dat er steeds minimum 10 meter tussen de kruinen van de bomen gehouden moet worden. In de bestaande toestand was dit niet het geval vandaar dat er in de nieuwe toestand 7 bomen minder zijn.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

6 april 2020
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:

  • in functie van verkeersveiligheid de verkeersplateaus, ter hoogte van de voetgangers doorsteken, behouden blijven;

de plateaus staan mee op het plan.

  • onderzocht wordt of de parkeerstrook, aan de zijde van het voetbalterrein, in grasdallen kan voorzien worden:

dit wordt op het plan reeds in grasdallen voorzien.

  • er rekening wordt gehouden met de wateroverlastproblematiek in de Zaatlaan;
  • de aansluiting van de fietsstraat met de Harold Rosherstraat wordt herbekeken en aangepast wordt conform de inrichtingsprincipes voor fietsstraten;
  • de fietsstraat van een middengeleider wordt voorzien:

dit werd reeds op het definitief ontwerp ingetekend.

  • onderzocht wordt of de bestaande bomen in de Lumbeeckstraat een standplaatsverbetering kunnen krijgen:
  • de vier fietsenbeugels aan de verkeersplateau, ter hoogte van het doorsteekje, weggehaald worden en hier een speelaanleiding wordt voorzien;
  • de parkeerstroken in de Zaatlaan worden afgebakend conform de principes van het draaiboek Openbaar Domein;
  • onderzocht wordt of de hydranten naar de uitstulpingen kunnen verschoven worden;
  • in overleg met wijkoverleg onderzocht wordt of er nood is aan zitbanken in de buurt;

dit werd reeds afgetoetst met wijkoverleg en hier zou geen nood aan zijn.

  • op plan verduidelijkt wordt welk deel binnen het districtsproject valt en welk deel behoort tot de werken aan de spoorovergang;
  • de snelheidsmetingen in de Karel du Boislaan worden opgevraagd en de resultaten worden teruggekoppeld met het district Hoboken.

de bovenstaande aanpassingen zullen worden verwerkt in het uitvoeringsplan.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0101 - We investeren in een goed onderhouden, fietsvriendelijk en groen district met plaats voor sport, spel en parkeren
2HOB010101 - Infrastructuur: aanleg en heraanleg openbaar domein
2HOB010101M00583 - SWOU11615 Karel du Boislaan

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (21 oktober 2020) voor de wegeniswerken in de Karel du Boislaan, district Hoboken, goed mits:

  • Er in functie van het fietscomfort de verkeersplateaus ter hoogte van de voetgangersdoorsteken weggelaten worden. Dit zijn trage wegen waar de uitrijdende fietsers reeds door fietssluizen wordt tegengehouden;
  • Er bij de aanleg rekening wordt gehouden met de wateroverlast problematiek in de Zaatlaan.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

dienst
taak
SW/Mobiliteitdefinitief signalisatieplan opmaken
SW/PR/UITuitvoeringsdocumenten opmaken

Bijlagen

  • 20200406_COD_verslag_Duboislaan_def.pdf
  • 20190620_bewonersoverleg_Karel_du_Boislaan_infomoment_verslag.pdf
  • 20201021_11615_DO_BTNT_DEF-BT.pdf
  • 20201021_11615_DO_BTNT_DEF-NT.pdf
  • 20201007_plan1 (1).pdf
  • 20201007_plan1.pdf
  • 20201007_plan2.pdf
  • 20201007_plan3.pdf