Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2HOB010101M00583.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
De Karel du Boislaan is een lokale straat.
De info bewoners ging door op 20 juni 2019.
omschrijving | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Hoboken | 29 augustus 2017 | 196 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 8 september 2017 | 7864 |
voorontwerp | goedkeuring districtscollege Hoboken | 9 januari 2018 | 320 |
aangepast voorontwerp | goedkeuring districtscollege Hoboken | 18 september 2019 | 225 |
adviezen | infomoment bewoners coördinatieoverleg openbaar domein | 20 juni 2019 6 april 2020 |
Het districtscollege van Hoboken keurde op 18 september 2019 (jaarnummer 225) het aangepast voorontwerp voor de wegeniswerken in de Karel du Boislaan, district Hoboken goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht.
De rijbaan werd ingericht als een fietsstraat.
Er werd een parkeerstrook in grasdals voorzien aan de zijde van het voetbalveld. Dit is een soort van overflowparking voor tijdens het weekend. Indien technisch mogelijk, wordt de groene parkeerstrook zo een 5cm verhoogd aangelegd ten opzichte van de rijweg zodat het een ander statuut krijgt dan de parkeerstrook aan de overzijde.
Ten gunste van de verkeersveiligheid wordt de spoorwegoversteek overweg 9, spoorlijn 52, rechtgetrokken. Dit om een beter overzicht te creëren voor de verschillende weggebruikers.
De materialen en de aansluitingen werden afgestemd met het project Harold Rosherstraat.
Het districtscollege had gevraagd om de plateaus ter hoogte van de trage wegen niet meer te voorzien, maar enkel de voetpaduitstulping te behouden. Op vraag van de dienst Mobiliteit werden deze toch nog ingetekend.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 83 plaatsen in de bestaande toestand naar 82 plaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een negatieve bomenbalans. Dit komt doordat de brandweer de voorwaarde oplegt dat er steeds minimum 10 meter tussen de kruinen van de bomen gehouden moet worden. In de bestaande toestand was dit niet het geval vandaar dat er in de nieuwe toestand 7 bomen minder zijn.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
6 april 2020
Het coördinatieoverleg openbaar domein adviseerde gunstig mits volgende voorwaarden:
de plateaus staan mee op het plan.
dit wordt op het plan reeds in grasdallen voorzien.
dit werd reeds op het definitief ontwerp ingetekend.
dit werd reeds afgetoetst met wijkoverleg en hier zou geen nood aan zijn.
de bovenstaande aanpassingen zullen worden verwerkt in het uitvoeringsplan.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (21 oktober 2020) voor de wegeniswerken in de Karel du Boislaan, district Hoboken, goed mits:
Het districtscollege geeft opdracht aan:
dienst | taak |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |
SW/PR/UIT | uitvoeringsdocumenten opmaken |