Terug
Gepubliceerd op 06/05/2020

2020_DCHO_00116 - Commandant Van Laethemstraat. Fietsstraat. SWOU11448 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 05/05/2020 - 19:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2020_DCHO_00116 - Commandant Van Laethemstraat. Fietsstraat. SWOU11448 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2020_DCHO_00116 - Commandant Van Laethemstraat. Fietsstraat. SWOU11448 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale parken en groenaanplanting.

De Commandant Van Laethemstraat is een lokale straat.

Argumentatie

Inleiding

De opdracht situeert zich in de wijk ‘Hoboken Noord’ in het district Hoboken. Het projectgebied omvat quasi de volledige Commandant Van Laethemstraat, uitgezonderd de aansluiting op de Berkenrodelei, en bijhorende aansluitingszones ter hoogte van het Jef Van Linden fietspad en de overgangszone naar de parking van de NMBS.

Planningscontext

Deze zone is onderdeel van het GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen.

Deze zone wordt  vermeld in het speelruimteweefsel ‘Hoboken Noord’.

Deze zone ligt grotendeels maar niet volledig op openbaar domein. Een deel ligt ook op spoorwegdomein en een ander deel, ter hoogte van de nieuwbouw op het einde van de straat, is momenteel privédomein en zal overgedragen worden naar openbaar domein.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Mobiliteit:
    • snelheidslimiet van 30km/u, onderdeel van de zone 30;
    • doorlopend: gemotoriseerd verkeer mag niet verder, trappers en stappers wel;
    • doorlopende brandweerroute of opstelplaats ontbreekt;
    • onderdeel  van het functioneel fietsroutenetwerk: hoofdroute (dubbelrichting);
    • ook onderdeel van de stedenroute LF2, de Brialmontroute en de knooppuntenroute;
    • halfweg de straat is er een overgang naar een woonerf;
    • er zijn twee verkeersplateaus aanwezig in de straat (ter hoogte van Berkendrodelei + woonerf);
    • woningen bereikbaar via voetpaden ter hoogte van de gevels of via het woonerf;
    • in het deel straat is er langs één zijde een parkeerstrook;
    • in het deel woonerf zijn er parkeerplaatsen aangeduid langs weerszijden;
    • er werden 21 officiële parkeerplaatsen geteld;
    • vooral op het einde van het woonerf wordt er fout geparkeerd;
    • er zijn veel garages/inritten/opritten in de straat;
    • op het einde van het woonerf begint het Jef Van Linden fietspad;
    • geen fietsbeugels of –stallingen aanwezig;
    • de huisvuilophaalwagen keert ter hoogte van de garageboxen aan het woonerf (T-beweging);
    • missing link aanwezig tussen straat, fietspad en stationsomgeving: sluiproutes.
  • Karakter 

Er zijn twee types straatdelen; woonstraat en woonerf. In beide zones is de straat zeer verhard met weinig straatbomen. In het eerste deel is er zelfs geen straatgroen aanwezig. Op het woonerf situeert zich ter hoogte van de aansluiting op het fietspad een pleintje; achteraan dit straatdeel werd een nieuwbouw van 3/4 bouwlagen ontwikkeld inclusief ondergrondse garage, voor- en achtertuinen en een privé brandweg. Verder eindigt het woonerf in een overgangs-/groenzone dat begrensd wordt door het Jef Van Linden fietspad, de (sterf)gracht op het spoorwegdomein en de hoger gelegen stationsparking.

  •  Groen

Vandaag is er weinig kijkgroen aanwezig en helemaal geen gebruiksgroen:
vijf bestaande niet waardevolle bomen, deels te behouden.
In en naast de gracht is er begroeiing van gras en struiken.
Naast de gracht op het hogergelegen terrein van de stationsparking is er voornamelijk gras aanwezig.

  •  Gebruik

Fietsverbinding:Zuidrand: Hoboken – Hemiksem - Aartselaar
Gebruikers in de straat, Commandant Van Laethemstraat: woonstraat, fietsers, functionele verbinding, momenteel primeert snelheid
Piekmomenten: druk tijdens de spitsuren, rustiger op andere momenten.
Ruimtegebruik: informele sluiproute(s) over de sterfgracht op spoorwegdomein: verkeerd parkeren op het woonerf, onduidelijk welke privé en openbare parkeerplaatsen zijn.
Sociale controle: sluikstort in de gracht, ongedefinieerde ruimte aan achterkant sporen.

  •  Overig advies:

Voorzien van voldoende verlichting aan achterkant sporen en langs de verbinding.
Ontwerp in volgende fasen blijven screenen op foutparkeren + inzetten op toezicht wanneer het openbaar domein is aangelegd
Wandelweg kan parkachtige verblijfsruimte worden.
Hondenloopzone langs sporen kan sociale controle verhogen.
Stad in kaart gaf aan dat er een tekortzones zouden zijn voor een hondenweide en samentuinen.
Rekening te houden met de verschillende eigenaars. Voornamelijk wat betreft het deel  overgangszone op het spoorwegdomein. Ook de overdracht van een deel privédomein ter hoogte van de nieuwbouw moet verder opgevolgd worden.

  •  Techniek

De verlichting is verouderd:

  • De riolering is deels verouderd: ter hoogte van woonerf en nieuwbouw zijn er delen nieuw.

Algemene randvoorwaarden

  • toegankelijkheid brandweer garanderen;
  • integrale toegankelijkheid garanderen;
  • verlichting vernieuwen;
  • riolering her- / vernieuwen.

 Mobiliteitsvoorwaarden

  • snelheidsregime: 30 km/u;
  • snelheidsremmers in de straat (niet op kruispunten): in het midden;
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts ter hoogte van Berkenrodelei;
  • verkeerssamenstelling: in de straat gemengd verkeer overgaand in fietspad;
  • parkeerorganisatie: langsparkeren;
  • rijrichting: dubbelrichting;
  • beperkte of geen toegang tot de straat: doorlopende fietsstraat. Eindigt op de fietssnelweg.

 Ambitie

De omvorming van de Commandant Van Laethemstraat naar een fietsstraat met verkeersremmer, extra straatgroen, georganiseerd parkeren en de introductie van enkele fietsbeugels en zitbanken. Het ontwikkelen van een groen-blauwe bespeelbare verblijfsruimte die tevens de straat met de toekomstige stationsomgeving verbindt ten voordele van voetgangers en fietsers.

Concept

Er werd een concept opgemaakt waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

Doorlopende fietsstraat:

  • doorlopende straat;
  • fietsstraat 4,65m breed ter hoogte van enkelzijdig en 4,80m breed ter hoogte van dubbelzijdig parkeren;
  • verkeersplateau ter hoogte van de garageboxen in het midden van de straat;
  • oprijboordsteen breedte 1m in het kader van bereikbaarheid ‘pleintje’ op voetgangersniveau ter hoogte van spel-/groenzone;
  • keerbewegingen auto’s mogelijk ter hoogte van huisnummers 22 , 26 en 30;
  • trage weg verbinding met stationsomgeving (inclusief tussentijdse overgangszone);
  • nieuw deel fietspad 4,5m breed.
Parkeerbalans

Het concept resulteert in een parkeerbalans van 21 plaatsen in de bestaande toestand naar 22 plaatsen in de nieuwe toestand. 

Afvalophaling

  • grootste wagen die zal passeren is deze van de huisvuilophaling GFT (R10.10/R15.20);
  • akkoord van de dienst Stabbeheer/Stadsreiniging om geen keerruimte te hebben op openbaar domein (nu ook al zo). 

Materialisatie (half)verharding

  • verhardingsbalans = positief (want ongeveer -20%);
  • oOptimaal gebruik van standaardmaterialen.

Bomenbalans

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van vijf bomen in de bestaande toestand naar 16 bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. De Commandant Van Laethemstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Openbare verlichting

Een eventuele vernieuwing wordt besproken in een volgende fase.

Inspraak

Het infomoment voor de bewoners ging door op 5 februari 2020.

Aanleiding en context

Fase

Actie

Datum

Jaarnummer

 Advies

Speelruimtevergadering

26/04/2018

 

Coördinatieoverleg Openbaar Domein 13/01/2020  

Het districtscollege van Hoboken wenst:

  • de fietsveiligheid te verhogen vanaf de Berkenrodelei (ter hoogte van de Fodderiestraat) tot aan het Jef Van Linden fietspad; 
  • gebruik te maken van de opportuniteit om de beeldkwaliteit van de straat te verhogen, 
  • ter hoogte van de overgangs-/groenzone het conflict tussen fietsverkeer en foutparkeerders aan te pakken; 
  • een verblijfsruimte te creëren ter hoogte van de nieuwbouw aan het einde van de straat.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2HOB010101M00466.

Adviezen

Speelruimtevergadering, zitting van 26 april 2018 Gunstig advies

Speelruimtevergadering

Inspraak:

  • Er zijn teveel suggesties in de presentatie, selecteren is een must;

Dit werd, op vraag van het district, in de presentatie naar de buurt beperkt tot enkel de vermelding van het woord ‘spelaanleidingen’ en voorzien van de  beelden van een stapstenen pad, een betonnen zitbank en een hinkel pad in krijt..

  • Geen spel ter hoogte van de garageboxen en het nieuw verkeersplateau voorzien (dit kan overlast geven, vermijd conflicten met supersnelle fietsers): daar focussen op het aangenaam vertoeven en het groen met SB/Groen en de buurt afstemmen;

Er zal, behalve enkele zitbanken , niets extra voorzien worden.

+ De verdere uitwerking van type groen gebeurt in de volgende fase.

  • In de groenzone komt een groenbuffer of wilgentenen en er kan in, met en rond het water gespeeld worden indien het water voldoende zuiver blijkt te zijn;

+ De verdere uitwerking van type groen gebeurt in de volgende fase.

+ De waterkwaliteit wordt verder onderzocht in de volgende fase.

  • Focus op natuurlijke speelaanleidingen;
    • Dit  wordt maximaal verder onderzocht in de volgende fase.
Coördinatieoverleg Openbaar Domein, zitting van 13 januari 2020 Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat

  • het toepassen van mogelijke nieuwe standaard materialen binnen de proefprojecten eerst worden geëvalueerd en verder afgestemd worden met B&O;

dit wordt verder opgevolgd in de volgende fase.

  • het aantal voorstellen omtrent spel(aanleidingen), in functie van communicatie naar de buurt, naar haalbaarheid en beheerbaarheid verder verfijnd wordt en het aantal suggesties hieromtrent te beperken;

dit werd, op vraag van het district, in de presentatie naar de buurt beperkt tot enkel de vermelding van het woord ‘spelaanleidingen’ en voorzien van de  beelden van een stapstenen pad, een betonnen zitbank en een hinkel pad in krijt.

  • er geen spel(aanleidingen) voorzien worden ter hoogte van het centrale verkeersplateau (ter hoogte van de garageboxen);

Er zal, behalve enkele zitbanken ,niets extra voorzien worden.

  • de verfraaiing van  de blinde muren afgetoetst worden met de bewoners;.
  • de haalbaarheid en raming van de te verleggen water- en gasleidingen verder onderzocht worden in kader van het voorkeurscenario;

dit wordt verder onderzocht in de volgende fase.

  • de nodige wegmarkeringen en logo in functie van de fietsstraat worden voorzien;

dit wordt aan het plan toegevoegd in de volgende fase.

  • de verlichting conform de principes van het lichtplan worden toegepast, met extra aandacht  voor de voetpaden;

dit wordt in de volgende fase onderzocht.

  • voorlopig geen verkeerspaaltjes op het fietspad worden voorzien en te evalueren na heraanleg in functie van foutief gebruik van het fietspad;

dit paaltje zal in de volgende fase van het plan gehaald worden.

  • onderzocht wordt of de groenvakken ter hoogte van de garageboxen op het verkeersplateau ingekort moeten worden om de keerbeweging van de huisvuilophaalwagen te garanderen;

dit zal in de volgende fase onderzocht worden.

  • de voetpadbreedtes bij profiel 4 en 5 aangepast worden naar 1.5m aan de zijde van de nieuwbouw en 1.7m aan de zijde van de stationsomgeving;

in het kader van een doorgaande beweging is dit de logische zijde om de voetgangers iets meer plaats te geven.

  • de ondergrondse doorwortelbare ruimte duidelijk in beeld wordt gebracht naar DO;

dit wordt aan het plan toegevoegd in de volgende fase.

  • maximaal wordt ingezet op grote bomen of toekomstbomen;

dit wordt op het plan maximaal uitgewerkt in de volgende fase.

  • in overleg met SB/Groen de locatie voor de bomen en de boomsoorten worden uitgeklaard.

dit wordt aan het plan toegevoegd in de volgende fase

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0101 - We investeren in een goed onderhouden, fietsvriendelijk en groen district met plaats voor sport, spel en parkeren
2HOB010101 - Infrastructuur: aanleg en heraanleg openbaar domein
2HOB010101M00466 - SWOU11448 Commandant Van Laethemstraat (FOS)

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en concept van 6 januari 2020 voor de fietsstraat Commandant Van Laethemstraat in het district Hoboken goed onder voorwaarden:

  1. goede leesbaarheid voor fietsers;
  2. weglaten van de drempel aangezien het louter om plaatselijk verkeer gaat en de drempel achteraan in de straat is ingetekend;
  3. te onderzoeken of een wandelpad naast het fietspad haalbaar is.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT 

Opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie
Na de inspraakprocedure concept uitwerken tot een voorontwerp

SW/PR/ADM

Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college

SW/Mobiliteit

Draft signalisatieplan opmaken

Bestuurscoördinator district

Communicatie en participatietraject organiseren

Bijlagen

  • 20200106_11448_PD_CON_presentatie_COD_DEF.pdf
  • 20190301_11448_PD_MV-VB_advies_leefbaarheidsscan_DEF.pdf
  • 20200205_11448_PD_COM_BEW_verslag_DEF.pdf
  • Advies Leefbaarheid en ruimtelijke veiligheid_SWOU11448.pdf
  • 20200205_Inspraak_infomoment bewoners_SWOU11448.pdf
  • 20200113_COD_verslag.pdf