Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Adolf Greinerstraat en de Kapelstraat zijn lokale straten.
Inleiding
Het projectgebied is gelegen in een deel van de Kapelstraat en een deel van de Adolf Greinerstraat. Het begint aan de Kapelstraat met het kruispunt aan de Leo Bosschartlaan en eindigt aan de Adolf Greinerstraat met de hoek van het Wolplein.
Planningscontext
Op 15 februari 2017 werd het bouwdossier vergund voor het bouwen van een kantoorgebouw door Engie-Fabricom, daar werd een SOK (stedelijke ontwikkelingskost) aan gekoppeld. Bij dit bouwdossier waren ook een aantal voorwaarden van de stad die impact hebben op dit project:
Dit project zal aansluiten op het project SWOU12151 Adolf Greinerstraat, nieuwe weg Umicore. De projecten zullen op elkaar worden afgestemd.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Aan een zijde van het projectgebied bevindt zich veel industrie zoals Engie-Fabricom, Etienne Hertsens en Umicore. Aan de andere zijde is er een woonwijk.
De Kapelstraat en de Adolf Greinerstraat zijn industriehoofdstraten met tweerichtingsverkeer, veel vrachtverkeer en buslijnen. Er is enerzijds buslijn 298, maar er zijn geen haltes aanwezig in het projectgebied en er is anderzijds buslijn 33 met een eindhalte in het deel van de Kapelstraat dat geen deel uitmaakt van het projectgebied.
Voor de brandweer is dit een hoofdroute.
Er is een verkeersplateau net voor en net na de bocht in de Adolf Greinerstraat.
Er zijn verschillende inritten aanwezig van bedrijven. Er is ook een nieuwe geplande inrit van het bedrijf Engie-Fabricom.
Twee parkeerterreinen zijn naast de straat gelegen. Het eerste is in gebruik door Engie-Fabricom en de staat is eigenaar. Het tweede is in gebruik door Umicore en is eigendom van AG Vespa.
Het tweerichtingsfietspad start aan het Wolplein tot aan de Baron Sadoinestraat. Er zijn twee éénrichtingsfietspaden tot aan de bocht in de straat. Er is een éénrichtingsfietspad aan één zijde in de rest van de straat:
De volwassen bomen zijn gezond maar er is veel wortelopdruk. De bomen zorgen voor een buffer tussen industrie en woonwijk.
De meeste bomen zijn bij voorkeur te behouden. Een aantal bomen is mogelijk te behouden. Er is slecht één boom die ongezond is en die verwijderd zal worden.
De verlichting wordt vernieuwd. Ook de riolering wordt vernieuwd, maar de participatie met Aquafin is nog in onderzoek.
De overstromingskaart, met terugkeerperiode 20 jaar (T20) voor het klimaat in 2050, laat zien dat er delen gevoelig zijn voor wateroverlast.
Het projectgebied ligt in de zone van de radicaal lokale clusters in het goedgekeurd Waterplan van Antwerpen. Bij de verdere uitwerking wordt er ingezet op het lokaal vertragen, vasthouden, hergebruiken en infiltreren van zoveel mogelijk gebiedseigen hemelwater in combinatie met vergroenen en verzachten van de wijk. Indien mogelijk zullen één of meerdere ingrepen worden toegevoegd die tevens een publiek karakter hebben. Een participatie van Fluvius (warmtenet) is ook nog mogelijk.
Algemene randvoorwaarden
Verkeersveiligheid verhogen
Mobiliteitsvoorwaarden
Ambitie
Met een verbeterde fietsinfrastructuur verhoogt de verkeersveiligheid in de straat. Door het maximaal behouden van de bestaande bomen en het creëren van een groene buffer tussen industrie en woonwijk neemt de leefbaarheid toe. Er wordt ingezet op ontharden en infiltratie hetgeen de straat klimaatbestendig maakt.
Concept
De hele as blijft een industriehoofdstraat met een totale breedte van 13,80m:
De huidige breedte (10,05m) tussen de rooilijnen is te krap om het project met twee éénrichtingsfietspaden en een gewenste rijwegbreedte voor vrachtwagens en brandweer (6,40m) te realiseren. De oplossing hiervoor is het verwerven van gronden. Dit zou kunnen gerealiseerd worden door stedelijke ontwikkelingskost op het bedrijf Engie-Fabricom. De oppervlakte van grond dient bepaald te worden.
De industriehoofdstraat is een voorrangsweg zodat de continuïteit van de volledige noord-zuid as is verzekerd. Het gevolg hiervan is dat er verkeersplateaus in de zijstraten worden voorzien. Voor de verkeersremming zorgen slechts twee verkeersplateaus, één vóór en één na de bocht. Er komt één verkeersplateau over de volledige straat aan de nieuwe inrit van het bedrijf en de Kaarderstraat.
Aan beide zijden komt er een éénrichtingsfietspad en er wordt een voetpad aan de zijde van de woningen voorzien.
Het aantal parkeerplaatsen gaat van x (BT) naar x-7(NT), waarvan 5 parkeerplaatsen in de Adolf Greinerstraat door het realiseren van twee éénrichtingsfietspaden en 2 plaatsen omwille van de verkeersveiligheid door het realiseren van verkeersplateaus in de zijstraten.
De wens is om een maximale groene/blauwe buffer, van 3m, tussen industrie en woningen te realiseren en om maximaal de bestaande bomen te behouden. Hiervoor zouden gronden verworven dienen te worden. De eerste grond is eigendom van AG VESPA gebruikt wordt door Engie-Umicore. De tweede grond is eigendom van Engie-Fabricom. De te verwerven oppervlakte dient bepaald te worden.
Voor de duidelijkheid in verband met het verwerven van de gronden, wordt het projectgebied in drie delen opgedeeld met elk twee scenario’s. Scenario A is steeds het ideale scenario om zo maximaal te kunnen vergroenen/verblauwen en om maximaal de bestaande bomen te behouden. Scenario B is steeds een minimum scenario.
Deel 1 – scenario A:
Het verwerven van de gronden is niet alleen drie jonge bomen en twee volwassen bomen gerooid en de andere bestaande bomen worden maximaal behouden. De breedte van de buffer is 3m en daardoor is er ruimte voor nieuwe bomen en heesters.
De te verwerven oppervlaktes van de gronden zijn hier opgesomd: 443,27m² (Engie), 185,05m² (Staatsdomein) en eventueel de over te dragen grond uit Openbaar Domein:152,30m².
Er komt een nieuw hekwerk of muur op de nieuwe rooilijn.
Deel 1 – scenario B:
Het verwerven van de gronden is alleen noodzakelijk om het type weg, industriehoofdstraat te realiseren. Met dit scenario is er geen mogelijkheid om een groen/blauw buffer te realiseren.
Er worden drie jonge bomen en twee volwassen bomen gerooid.
De te verwerven oppervlaktes van de gronden zijn hier opgesomd: 286,45 m² (Engie), 51,34m² (Staatsdomein) en eventueel de over te dragen grond uit Openbaar Domein:152,30m².
Er komt een nieuw hekwerk of muur op de nieuwe rooilijn.
Deel 2 – scenario A:
Met dit scenario wordt er voor het maximaal behoud van de bestaande bomen gekozen. Het fietspad komt achter de bestaande buffer met bomen te liggen. De breedte van de groen/blauwe buffer varieert en is minimum 5m. Er zijn enkele nieuwe bomen om een volwaardige buffer te creëren.
Er wordt één volwassen boom gerooid.
De te verwerven oppervlakte van de grond is: 189,43 m2 (Engie).
Er komt een nieuw hekwerk of muur op de nieuwe rooilijn.
Deel 2 – scenario B:
Dit minimum scenario is van toepassing indien de grond niet kan worden verworven.
Het fietspad komt naast de rijweg te liggen. De zone naast fietspad en huidige rooilijn, 2,40m breed, wordt vergroend. Enkele bestaande bomen kunnen behouden blijven, er worden minimum 5 volwassen bomen gerooid, maar in de plaats komen er nieuwe bomen om een volwaardige buffer te creëren.
Of er nieuw hekwerk/muur komt of dat de bestaande muur wordt behouden, op de bestaande rooilijn, wordt onderzocht in een verdere fase.
Deel 3 – scenario A:
Met dit scenario wordt er voor het maximaal behoud van de bestaande bomen gekozen. Het fietspad komt naast de rijweg te liggen. De zone naast fietspad en huidige rooilijn, ongeveer 6,00m breed, wordt vergroend.
Er worden vier volwassen bomen gerooid.
De te verwerven oppervlakte van de grond is: 350,10 m² (AG VESPA)
Het parkeren op de parking zou anders georganiseerd worden van schuin parkeren naar langsparkeren. In totaal zijn er 42 parkeerplaatsen in de bestaande toestand en 42 in de nieuwe toestand. Op 18 februari 2020 werden er ter plaatse 57 auto’s geteld waarvan 15 auto’s die langsparkeren niet conform het draaiboek.
Of er nieuw hekwerk/muur komt of dat de bestaande muur wordt behouden, op de bestaande rooilijn, wordt onderzocht in een verdere fase.
Deel 3 – scenario B:
Dit minimum scenario is van toepassing indien de grond niet kan worden verworven.
Het fietspad komt naast de rijweg te liggen. De zone naast fietspad en huidige rooilijn, ongeveer 2,72m breed, wordt vergroend. Alle 16 volwassen bomen worden gerooid, maar in de plaats komen er nieuwe bomen om een volwaardige buffer te creëren.
Of er nieuw hekwerk/muur komt of dat de bestaande muur wordt behouden, op de bestaande rooilijn, wordt onderzocht in een verdere fase.
Actieplan:
Na de goedkeuring van het concept en projectdefinitie komen de volgende stappen:
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van {x} plaatsen in de bestaande toestand naar {X-7} plaatsen in de nieuwe toestand omwille van de verkeersveiligheid; het realiseren van verkeersplateaus in de zijstraten en twee éénrichtingsfietspaden.
Bomenbalans
Naargelang het gekozen scenario zal er een positieve of een negatieve bomenbalans zijn.
Hemelwaterplan:
Water-link bekijkt nog of ze kunnen meegaan met dit project.
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Fase | Actie | Datum |
Advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 13 januari 2020 |
Het districtscollege van Hoboken wenst een deel van de Adolf Greinerstraat heraan te leggen omwille van de te smalle rijweg voor vrachtverkeer, de onveilige fietspaden en de stedelijke ontwikkelingskost op de bouwaanvraag van het bedrijf Engie.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en/of een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2HOB010102M01583.
Deze opmerkingen worden onderzocht in een volgende fase.
Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept van 16 april 2020 voor de wegeniswerken in de Adolf Greinerstraat - Kapelstraat, district Hoboken, goed.
Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
SW/O&U/ONT |
Na de goedkeuring van het concept en projectdefinitie komen de volgende stappen:
Opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie. Concept uitwerken tot een voorontwerp en indien vereist archeologienota laten opmaken al naargelang gekozen scenario. |
SW/O&U/ADM |
Mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college |
SW/Mobiliteit |
Draft signalisatieplan opmaken |