Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
De Louisalei is een lokale straat.
Het studiebureau Arcadis maakte in opdracht van Water-link een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 46 plaatsen in de bestaande toestand naar 54 plaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een bomenbalans van 48 bomen in de bestaande toestand naar 28 bomen in de nieuwe toestand. De bestaande nutsleidingen liggen vaak zeer oppervlakkig wat het aanplanten van straatgroen op veel plaatsen onmogelijk maakt. Het nieuwe straatgroen wordt wel voorzien van ondergrondse groeiruimte voor optimale groeikansen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
omschrijving | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Hoboken | 23 januari 2018
| 321 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 23 februari 2018
| 1276
|
voorontwerp | goedkeuring districtscollege Hoboken | 26 februari 2019 | 13 |
adviezen | coördinatieoverleg openbaar domein | 4 mei 2020 |
Het districtscollege keurde in zitting van 26 februari 2019 (jaarnummer 13) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Louisalei en Cockerillplaats tot en met het kruispunt Emiel de Harvenstraat district Hoboken goed, mits het schrappen van de buskussens.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
Voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op doelstelling 2HOB010101M01574
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft op 4 mei 2020 gunstig advies op het definitief ontwerp op voorwaarde dat:
• onderzocht wordt of tijdelijke verkeersremming op het kruispunt Emiel de Harvenstraat noodzakelijk is;
→ dit wordt in overleg met de dienst Mobiliteit bekeken, rekening houdend met de timing van de het project van de Cockerillplaats
• de aansluiting en materialisatie met de Kioskplaats wordt herbekeken en waar nodig wordt aangepast;
→ de aansluiting met de Kioskplaats zal in overleg met de ingenieur worden bekeken en op het uitvoeringsplan worden aangepast
• de fietssuggestiestroken, ter hoogte van de aansluiting met de Kioskplaats, doorgetrokken worden tot aan de zebra;
→ de aansluiting met de Kioskplaats zal in overleg met de ingenieur worden bekeken en op het uitvoeringsplan worden aangepast
• de rijweg overal minimum 6,50m breed wordt voorzien;
→ conform het draaiboek wordt een rijwegbreedte voorzien van 6,50 m bij dubbelzijdig parkeren en 3,50 m bij enkelzijdig parkeren
• de zijstraten worden voorzien van toegangsinfrastructuur voor “poort zone 30”;
→ deze inrichting wordt mee in het uitvoeringsplan verwerkt
• de situatie van alle inritten duidelijk in beeld wordt gebracht;
→ dit is inmiddels opgelijst en doorgegeven aan het studiebureau
• de geldende rooilijn gerespecteerd wordt en de aanleg van het openbaar domein hier op afgestemd wordt;
→ er is een gesprek opgestart met de eigenaar van hoekperceel Louisalei-Cockerillplaats waar een hekwerk en (zaailing) boom op openbaar domein staan
• onderzocht wordt of de bestaande boom in de binnenbocht behouden kan blijven;
→ dit zal worden onderzocht
• de markeringen op rijweg en fietspad worden voorzien conform de principes in het draaiboek Openbaar Domein;
→ deze richtlijnen zullen worden meegegeven aan het studiebureau
• de fietsaansluiting tot aan het bestaande fietspad wordt doorgetrokken, en de locatie ervan wordt afgestemd op het plan van de fiets-o-strade;
→ dit zal op het uitvoeringsplan worden aangepast
• de generieke oplossing van het draaiboek Openbaar Domein wordt toegepast wat betreft de perronhoogte voor de bushaltes;
→ dit zal op het uitvoeringsplan worden aangepast
• de vergunde inritten duidelijk op het plan worden vermeld;
→ dit zal op het uitvoeringsplan worden aangepast
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (23 april 2020) voor de wegeniswerken in de Louisalei en Cockerillplaats tot en met het kruispunt Emiel de Harvenstraat, district Hoboken, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/O&U/ONT | opdrachtdocumenten opmaken |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |