Terug
Gepubliceerd op 07/10/2020

2020_DCHO_00238 - Louisalei en Cockerillplaats tot en met het kruispunt Emiel de Harvenstraat. Wegeniswerken SWOU11362 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 06/10/2020 - 19:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2020_DCHO_00238 - Louisalei en Cockerillplaats tot en met het kruispunt Emiel de Harvenstraat. Wegeniswerken SWOU11362 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCHO_00238 - Louisalei en Cockerillplaats tot en met het kruispunt Emiel de Harvenstraat. Wegeniswerken SWOU11362 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

De Louisalei is een lokale straat.

Argumentatie

Het studiebureau Arcadis maakte in opdracht van Water-link een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

  • op vraag van het districtscollege werden de rijbaankussens geschrapt;
  • na de goedkeuring van het voorontwerp is duidelijk geworden dat het voorgestelde ontwerp met nieuwe boomvakken langs weerszijden van de rijweg niet haalbaar is omwille van de sterk verspreide en vaak oppervlakkige nutsleidingen in de ondergrond;
  • daarom is gekozen om de helft van de bestaande bomen langs de zijde van onpare huisnummers (zuid) te behouden. Deze bomen krijgen ruimere groenvakken toegemeten en er wordt gekeken of er aansluitend ook aanvullend boomgranulaat kan worden toegevoegd onder de parkeervakken;
  • de as van de rijweg is, om het behoud van de bomen mogelijk te maken, 40 cm opgeschoven;
  • er komen geen bomen in het straatdeel langs de kant van de Kioskplaats omwille van de vele oppervlakkige leidingen;
  • langs de zijde van pare huisnummers komen nieuwe bomen in het parkeervak, geschrankt ingepast ten opzichte van de te behouden bomen, voorzien van boomkrans, boombeugel en boomgranulaat onder de parkeervakken;
  • de grens der werken is verlegd, het kruispunt met de Emiel de Harvenstraat is eruit gehaald en toegevoegd aan project Cockerillplaats. Dit vereenvoudigt de aansluiting aan de bestaande toestand.(anders zou er voorbij het kruispunt  een zeer grote as-verschuiving tijdelijk aangelegd moeten worden);
  • er komen nieuwe fietsbeugels nabij straathoeken en bushaltes;
  • de fietssuggestiestrook heeft een breedte van 1,80 m (inclusief goot).
  • een voorstel voor de locaties van lichtpunten is doorgegeven aan Fluvius; de voorkeur gaat uit naar gevelarmaturen, waar dit niet mogelijk is en op de grens met voortuinen zijn dit palen.
  • plannen van de Kioskplaats, groen Zuid en Gravenhof zijn mee op het plan ingetekend zodat hier correct op kan worden aangesloten;
  • tussen Kioskplaats en Hertoglei is er nu, in tegenstelling tot het voorontwerp, overal enkelzijdig parkeren (rijweg 6,35m), langs de zijde van de Kioskplaats is daarom bijkomend een kleine overgang gemaakt want de aanleg Kioskplaats was voorzien om aan te sluiten op een straat van 6,50 m breed.
  • de twee bushaltes zijn integraal toegankelijk,  ter hoogte van nummer 6 wordt een schuilhuisje zonder zijpaneel voorzien., 

Parkeerbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 46 plaatsen in de bestaande toestand naar 54 plaatsen in de nieuwe toestand.

Bomenbalans 

Het definitief ontwerp resulteert in een bomenbalans van 48 bomen in de bestaande toestand naar 28 bomen in de nieuwe toestand. De bestaande nutsleidingen liggen vaak zeer oppervlakkig wat het aanplanten van straatgroen op veel plaatsen onmogelijk maakt. Het nieuwe straatgroen wordt wel voorzien van ondergrondse groeiruimte voor optimale groeikansen.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.

De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Aanleiding en context

omschrijvingactiedatumjaarnummer
projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege Hoboken23 januari 2018
321
mobiliteitsvoorwaardengoedkeuring college23 februari 2018
1276
voorontwerpgoedkeuring districtscollege Hoboken26 februari 201913
adviezencoördinatieoverleg openbaar domein4 mei 2020

Het districtscollege keurde in zitting van 26 februari 2019 (jaarnummer 13) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Louisalei en Cockerillplaats tot en met het kruispunt Emiel de Harvenstraat district Hoboken goed, mits het schrappen van de buskussens.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op doelstelling 2HOB010101M01574

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig advies

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft op 4 mei 2020 gunstig advies op het definitief ontwerp op voorwaarde dat:

•    onderzocht wordt of tijdelijke verkeersremming op het kruispunt Emiel de Harvenstraat noodzakelijk is;

→    dit wordt in overleg met de dienst Mobiliteit bekeken, rekening houdend met de timing van de het project van de Cockerillplaats

•    de aansluiting en materialisatie met de Kioskplaats wordt herbekeken en waar nodig wordt aangepast; 

→    de aansluiting met de Kioskplaats  zal in overleg met de ingenieur worden bekeken en op het uitvoeringsplan worden aangepast

•    de fietssuggestiestroken, ter hoogte van de aansluiting met de Kioskplaats, doorgetrokken worden tot aan de zebra;

→    de aansluiting met de Kioskplaats  zal in overleg met de ingenieur worden bekeken en op het uitvoeringsplan worden aangepast

•    de rijweg overal minimum 6,50m breed wordt voorzien; 

→    conform het draaiboek wordt een rijwegbreedte voorzien van 6,50 m bij dubbelzijdig parkeren en 3,50 m bij enkelzijdig parkeren

•    de zijstraten worden voorzien van toegangsinfrastructuur voor “poort zone 30”;

→    deze inrichting wordt mee in het uitvoeringsplan verwerkt

•    de situatie van alle inritten duidelijk in beeld wordt gebracht; 

→    dit is inmiddels opgelijst en doorgegeven aan het studiebureau

•    de geldende rooilijn gerespecteerd wordt en de aanleg van het openbaar domein hier op afgestemd wordt; 

→    er is een gesprek opgestart met de eigenaar van hoekperceel Louisalei-Cockerillplaats waar een hekwerk en (zaailing) boom op openbaar domein staan

•    onderzocht wordt of de bestaande boom in de binnenbocht behouden kan blijven;

→    dit zal worden onderzocht

•    de markeringen op rijweg en fietspad worden voorzien conform de principes in het draaiboek Openbaar Domein;

→    deze richtlijnen zullen worden meegegeven aan het studiebureau

•    de fietsaansluiting tot aan het bestaande fietspad wordt doorgetrokken, en de locatie ervan wordt afgestemd op het plan van de fiets-o-strade;

→    dit zal op het uitvoeringsplan worden aangepast

•    de generieke oplossing van het draaiboek Openbaar Domein wordt toegepast wat betreft de perronhoogte voor de bushaltes;

→    dit zal op het uitvoeringsplan worden aangepast

•    de vergunde inritten duidelijk op het plan worden vermeld;

→    dit zal op het uitvoeringsplan worden aangepast

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0101 - We investeren in een goed onderhouden, fietsvriendelijk en groen district met plaats voor sport, spel en parkeren
2HOB010101 - Infrastructuur: aanleg en heraanleg openbaar domein
2HOB010101M01574 - SWOU11362 Louisalei

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het  districtscollege keurt het definitief ontwerp (23 april 2020) voor de wegeniswerken in de Louisalei en Cockerillplaats tot en met het kruispunt Emiel de Harvenstraat, district Hoboken, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/O&U/ONTopdrachtdocumenten opmaken
SW/Mobiliteitdefinitief signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • 20200424_11362_DO_COD.pdf
  • 20200504_COD_verslag_Louisalei_def.docx
  • 20200826_plan1.pdf
  • 20200826_plan2.pdf
  • 20200826_plan3.pdf