Terug
Gepubliceerd op 01/12/2020

2020_DCAN_00656 - District Antwerpen. Sint-Laureiskaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 30/11/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00656 - District Antwerpen. Sint-Laureiskaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DCAN_00656 - District Antwerpen. Sint-Laureiskaai - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een  aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd tussen de carwash en de op- en afrit van het tankstation (artikel 1);
  • het eenrichtingsverkeer, uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, wordt ingevoerd tussen de Bataviastaat en de Nassaustraat (artikel 2);
  • het principe, rechts in - rechts uit dat op 'de Kaaien' geldt, wordt hier toegepast uitgezonderd voor fietsers en bestuurders van speed pedelecs, zodat zij het tweerichtingsfietspad aan de overzijde kunnen bereiken (artikel 3);
  • hat parkeren wordt verboden tussen de Bataviastraat en de Nassaustraat, omdat de te smalle rijbaanbreedte dit niet toelaat (artikel 4);
  • ter hoogte van de verkeerslichten wordt standaard een stopstreep voorzien (artikel 5);
  • de met verkeerslichten beveiligde oversteekplaats voor voetgangers zorgt ervoor dat voetgangers 'de Kaaien' veilig kunnen dwarsen (artikel 6). 

 De parkeerbalans: er zijn geen parkeerplaatsen voorzien na de heraanleg.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Sint-Laureiskaai in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;  
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad in de zitting van 27 april 1998 (jaarnummer 414);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad"; 
  • maakt deel uit van de zone "Eilandje" waar de toegang verboden wordt voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, uitgezonderd voor laden en lossen; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

De Sint-Laureiskaai werd heraangelegd in het kader van de het masterplan Scheldekaaien. De belangrijkste ingreep was de aanleg van tramsporen, van de Sint-Pietersvliet tot de Amsterdamstraat, langs de kaaizijde. Een keerlus voor de tram werd voorzien langs de Sint-Laureiskaai-Bataviastraat.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 26 november 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Sint-Laureiskaai in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 27 april 1998 (jaarnummer 414).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen