Terug
Gepubliceerd op 31/03/2020

2020_DCAN_00206 - District Antwerpen. Dageraadplaats - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies. Intrekking - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 30/03/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00206 - District Antwerpen. Dageraadplaats - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies. Intrekking - Goedkeuring 2020_DCAN_00206 - District Antwerpen. Dageraadplaats - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies. Intrekking - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • verwijderen van een laad- en loszone ter hoogte van het nummer 30. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze laad- en loszone niet langer gebruikt wordt. 

De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Het parkeerverbod gold op het voetpad, was niet voorzien van een tijdsvenster en was wettelijk gezien niet in orde omdat er klinknagels in plaats van witte haken aangebracht waren.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Dageraadplaats in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 7 november 2014 (jaarnummer 11323);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Zurenborg"; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

De districtsraad adviseerde in zitting van 18 februari 2019 (jaarnummer 31) het aanvullend verkeersreglement voor de Dageraadplaats gunstig. De aanpassing had betrekking op het verwijderen van een laad-en loszone om een terras te kunnen inrichten. De afdeling mobiliteit stelt nu voor om het besluit in te trekken.

Oorspronkelijk wenste de horeca een terras op de Dageraadplaats. In de Filomenastraat kon dat niet omdat er op de voorgestelde locatie autodeelplaatsen aanwezig waren. Maar aangezien er in de Filomenastraat meer zon is, werd er uiteindelijk besloten om de autodeelplaatsen van zijde te verwisselen. Met een proefopstelling werden de autodeelplaatsen van zijde verwisseld. Naar aanleiding van lawaaihinder wordt echter de terrasvergunning voor de Filomenastraat ingetrokken. Daarom vraagt de horeca om op de Dageraadplaats een terras in te richten. De dienst vergunningen is akkoord, maar dan moet de laad- en loszone verwijderd worden.

Op 20 maart 2020 werd een aanvraag ingediend om een laad- en loszone te verwijderen.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad beslist het besluit van 18 februari 2019 (jaarnummer 31) in te trekken.

Artikel 2

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dageraadplaats in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 7 november 2014 (jaarnummer 11323).

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen