Terug
Gepubliceerd op 07/04/2020

2020_DCAN_00212 - Columbiastraat inclusief kruispunt Santiagostraat - Canadalaan . Wegeniswerken. SWOU12211 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 06/04/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00212 - Columbiastraat inclusief kruispunt Santiagostraat - Canadalaan . Wegeniswerken. SWOU12211 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCAN_00212 - Columbiastraat inclusief kruispunt Santiagostraat - Canadalaan . Wegeniswerken. SWOU12211 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. 

Columbiastraat, Santiagostraat en Canadalaan zijn lokale straten.

Argumentatie

Inleiding
Het projectgebied beslaat het deel van de Columbiastraat tussen de Groenendaallaan en de Hondurasstraat, alsook het kruispunt van de Canadalaan en de Santiagostraat.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Mobiliteit

  • De Columbiastraat is gelegen in zone 30, maar door de onaangepaste wegbreedte is de verkeerssnelheid veel te hoog.
  • Voor de schouwburg Luchtbal bevindt zich een zebrapad dat geen aansluiting geeft op omliggende straten. 

Gebruik

  • Het kruispunt van de Canadalaan en de Santiagostraat is momenteel aangelegd in kasseien. Dit materiaal bemoeilijkt de oversteekbewegingen en beperkt daardoor de integrale toegankelijkheid van het kruispunt. Daarnaast is het materiaal niet comfortabel.

Groen

  • In de groenzones aan de oostkant van de Columbiastraat staan grote bomen zeer dicht aan de rand van het voetpad. Het is wenselijk deze meer ruimte te geven.

Algemene randvoorwaarden

  • Verhogen van de verkeersveiligheid door de snelheidsbeperking af te dwingen.
  • Verbeteren van de oversteekbaarheid.
  • Verbeteren van de toegankelijkheid.
  • Ligging zebrapaden optimaliseren.
  • Waar mogelijk meer ruimte voor groen en bomen voorzien.

Ambitie
De Columbiastraat, Santiagostraat en Canadalaan worden veiliger, groener en toegankelijker.

Definitief ontwerp
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte na ontwerpend onderzoek een definitief ontwerp op waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden.

In de Columbiastraat worden twee verkeersplateaus ingepland: op de kruising met de Santiagostraat en op de kruising met de Hondurasstraat. Aan de Groenendaallaan wordt geen verkeersplateau voorzien, omdat het hier een verkeerslichtengeregeld kruispunt betreft. In plaats hiervan worden twee rijbaankussens geplaatst. Ook het kruispunt van de Canadalaan en de Santiagostraat wordt aangelegd als verkeersplateau.

De zebrapaden in de omgeving van schouwburg Luchtbal worden geoptimaliseerd qua inplanting, zodat er een betere verbinding is tussen de scholen en de rest van de wijk.

Waar mogelijk zijn groenvakken met bomen ingepland. Ook wordt de groenzone aan de oostzijde van de Columbiastraat waar mogelijk verbreed, om de bestaande bomen meer plaats te geven. Naast de kleinere boomvakken worden zones in bomengranulaat onder het voetpad geplaatst.

Bomenbalans
In de nieuwe toestand worden 12 nieuwe bomen voorzien: aan de Columbiastraat zeven stuks Carpinus Betulus, aan de Santiagostraat vijf stuks Alnus Glutinosa. Alle bestaande bomen blijven behouden.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Aanleiding en context

De Columbiastraat is een woonstraat in de wijk Luchtbal. In de straat bevinden zich verschillende scholen. Hoewel de straat gelegen is in een zone 30, is de verkeerssnelheid veel te hoog. Het districtscollege van Antwerpen wenst op korte termijn de verkeersveiligheid in de Columbiastraat te verhogen door het uitvoeren van verkeersbegeleidende ingrepen.

Het kruispunt van de Santiagostraat en de Canadalaan is momenteel aangelegd in kasseien. Dit materiaal beperkt de toegankelijkheid van het kruispunt. District Antwerpen vraagt om de kasseien te vervangen door een meer toegankelijk materiaal.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.

Algemene financiƫle opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2ANT010505M01275.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010505 - Mobiliteit
2ANT010505M01275 - SWOU12211 Columbiastraat (verkeersplateaus - inclusief kruispunt Santiagostraat - Canadalaan)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 3 maart 2020 voor de wegeniswerken in de Columbiastraat, Santiagostraat en Canadalaan, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/Publieke Ruimte/ONT opdrachtdocumenten opmaken

Bijlagen

  • 20200303_12211_DO_BT_NT.pdf