Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2ANT010506 en een nog toe te kennen M nummer. Het budget wordt voorzien bij de nieuwe meerjarenplanning.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
De Maria-Theresialei, Quellinstraat en Van Ertbornstraat zijn lokale straten.
De bewoners gaven volgende opmerkingen tijdens het inspraakmoment:
De opmerkingen van de bewoners werden in de mate van het mogelijke verwerkt in het voorontwerp.
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Antwerpen | 25 juni 2018 | 522 |
projectdefinitie en concept mobiliteitsvoorwaarden |
goedkeuring college | 29 maart 2019 | 2361 |
adviezen | inspraakmoment bewoners | 29 maart 2019 | --- |
seniorenraad | 11 september 2019 | --- | |
coördinatieoverleg openbaar domein | 7 oktober 2019 | --- |
Het districtscollege keurde in zitting van 25 juni 2018 (jaarnummer 522) de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Maria-Theresialei, Quellinstraat en Van Ertbornstraat, district Antwerpen, voorwaardelijk goed mits volgende zaken verwerkt worden in het voorontwerp:
Aan al deze punten werd in dit voorontwerp voldaan.
Het kruispunt van de Quellinstraat en De Keyserlei, wordt onder voorbehoud mee opgenomen in dit voorontwerp. De inrichting van het kruispunt dient verder onderzocht en afgestemd te worden op de ontworpen verkeerslichtenregeling en dit in functie van een optimale mix tussen verkeersveiligheid, comfort en afwikkeling van de verschillende modi.
Op de gestelde voorwaarden van het districtscollege werden de volgende antwoorden geformuleerd:
Er werden ten opzichte van de projectdefinitie geen fundamentele wijzigingen aangebracht.
Het concept werd verder uitgewerkt, rekening houdend met adviezen en bemerkingen van diverse adviesorganen en de bewoners:
Het college keurde de mobiliteitsvoorwaarden goed mits volgende zaken verder werden onderzocht en voorgelegd in de volgende fase:
Inrichting van de kruispunten rekening houdend met een veilige en conflictvrije oversteek voor fietsers en voetgangers. Hierbij wordt ook onderzocht of de rechtsafslagstrook vanuit de Maria-Theresialei naar de Rubenslei en vanuit de Quellinstraat naar De Keyserlei moet behouden blijven of gesupprimeerd kan worden;
De mogelijkheid om de linksafbeweging voor autoverkeer vanuit de Maria-Theresialei naar de Frankrijklei voor autoverkeer toe te laten;
Een permanente snelheidsbeperking tot 30 km/u, inclusief as-verschuiving van de rijweg, ter hoogte van de school (De Wereldreiziger) in de Quellinstraat;
Met oog op het bereiken van de Europese luchtkwaliteitsnormen in de street canyon van de Quellinstraat en het verhogen van de verkeersveiligheid ter hoogte van de school (De Wereldreiziger) een goede programmatie van de verkeerslichten op het kruispunt Maria-Theresialei, Quellinstraat, Quinten Matsijslei en Rubenslei, om een vlotte doorstroming van het verkeer komende van de Quinten Matsijslei naar de Maria-Theresialei mogelijk te maken, en zo het grootste deel van het verkeer dat de via Sinjoor moet kruisen, naar de nieuwe autotunnel onder het Operaplein te geleiden;
Het voorzien van een laad- en loszone met venstertijden in de Van Ertbornstraat, ter hoogte van de Antwerp Tower;
Het verplaatsen van de parkeerstrook met de parkeerplaatsen voor mindervaliden ten zuiden van de school (De Wereldreiziger) naar de westzijde (even zijde) van de Quellinstraat om ter hoogte van de school een as-verschuiving te krijgen;
Aanpassingen ten opzichte van verdaagd plan:
Er dient verder onderzoek te gebeuren in functie van het bekomen van een (zo maximaal mogelijk) conflictvrij kruispunt ter hoogte van De Keyserlei. Dit voor zowel fietsers, als voetgangers. Verschillende alternatieve lichtenregelingen worden hiervoor verder onderzocht. Indien de fietsers gescheiden worden van de auto’s, kan de afslagstrook vanuit de Quellinstraat naar De Keyserlei mogelijks gesupprimeerd worden. Het definitieve ontwerp dient een veilig kruispunt te zijn, waarbij er rekening wordt gehouden met de opstelruimtes voor zowel voetgangers als fietsers.
Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 68 plaatsen in de bestaande toestand naar 43 plaatsen in de nieuwe toestand plus vier plaatsen voor de laad- en loszones in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. In de bestaande toestand zijn er 24 bomen aanwezig. Twee in de Quellinstraat en 22 in de Maria-Theresialei. Deze bomen blijven behouden en er worden 11 nieuwe bomen aangeplant. Zeven in de Quellinstraat en vier in de Van Ertbornstraat. Dit brengt het totaal aantal bomen op 35.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
In de Maria-Theresialei wordt er een gescheiden stelsel aangelegd. In de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat wordt er een nieuwe RWA (regenwaterafvoer) leiding voorzien. Het regenwater van de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat worden aangesloten op de vijver van het Stadspark. Deze verbinding zorgt ervoor dat er een connectie is van het water in de dokken, met de vijver in het Stadspark. Op die manier kan het geheel communiceren en wordt de watertoevoer in voor de vijver van het Stadspark gegarandeerd.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.
Voor het definiteif ontwerp zal worden rekening gehouden met de opmerkingen van het districtscollege:
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorgestelde voorontwerp op voorwaarde dat:
“Er worden geen goede keuzes gemaakt (voor kinderen en ouderen) in de nabijheid van grote scholen.”
Bij dit advies werden volgende vragen toegevoegd;
Binnen de beschikbare breedte werd er gezocht naar een evenwicht van het gevraagde programma. De ruimte is echter beperkt waardoor sterker vergroenen, het verbreden van fietspaden en voetpaden niet mogelijk is. Woonerf is niet wenselijk aangezien het hier een drukke verkeersweg betreft
Het districtscollege keurt het voorontwerp (20 maart 2020) voor de wegeniswerken in de Maria-Theresialei, Quellinstraat en Van Ertbornstraat, district Antwerpen, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
dienst | taak |
SW/O&U/ONT | opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp en een archeologienota opmaken |
SW/O&U/ONT | onderzoek en ontwerp van conflictvrij kruispunt ter hoogte van De Keyserlei |
SW/Mobiliteit | draft signalisatieplan opmaken |
bestuurscoördinator district |
communicatie en participatietraject organiseren |