Binnengemeentelijke decentralisatie
Volgens artikel 41, 3° van het Decreet Lokaal Bestuur is de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de beleidsrapporten van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 249;
Volgens artikel 16, 6° van het Besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn bevat de beleidsnota van het budget de lijst met nominatief toegekende subsidies.
Volgens artikel 143 van Decreet Lokaal Bestuur zijn de bepalingen van titel 4 van toepassing op de districten, met uitzondering van artikel 249, §3, artikel 256 en 264, tweede lid, en met dien verstande dat de volgende woorden gelezen als volgt:
1° "de gemeente" als "het district";
2° "de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "het district";
3° "elke gemeente en elk openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn" als "alle districten";
4° "de gemeenteraad", "de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn" en "de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn" als "districtsraad";
5° "raadsleden" als "leden van de districtsraad";
6° "het college van burgemeester en schepenen" als "het districtscollege".
De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het eerste jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor dat boekjaar.
De Vlaamse Regering bepaalt de nadere voorwaarden voor de toepassing van de bepalingen van het eerste en het tweede lid op de districten.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 6 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor inspraak en participatie over het lokale beleid.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463 ) werde de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 7 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor evenementen en lokale feestelijkheden.
Antwerp retail shopping promotion vzw vroeg een toelage van 10.000,00 EUR aan het district Antwerpen om het fashion weekend van 4 en 5 april 2020 mee te ondersteunen.
De toelage zou worden gebruikt om kleine handelaarsverenigingen en pop-ups bij het evenement te betrekken. District Antwerpen zal de controle op de aanwendingsvoorwaarden uitvoeren op basis van facturen en een eventuele verantwoordingsnota.
De begunstigde wordt op de hoogte gesteld dat ieder die een subsidie van het district ontvangt of rechtstreeks of onrechtstreeks gebruik maakt van stedelijke infrastructuur neemt het engagement op zich om op een constructieve manier mee te werken aan de opbouw van een stad waarin burgers zonder onderscheid, met respect voor elkaar, harmonieus samen leven. Uiteraard betekent dit de volstrekte naleving van de wetten van het Belgische volk en het Europees Verdrag ter bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. De subsidie of infrastructuur aanwenden op een wijze die in strijd is met het engagement leidt steeds tot sancties zoals:
Het district kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de schade die geleden wordt naar aanleiding van de opgelegde sancties.
De begunstigde neemt het engagement op zich om op een constructieve manier mee te werken aan de opbouw van een stad waarin burgers zonder onderscheid, met respect voor elkaar, harmonieus samen leven. De stad kan de samenwerking onmiddellijk en eenzijdig beëindigen indien de begunstigde acties opzet of uitspraken doet, die in strijd zijn met deze bepaling.
De vereniging zal facturen aanleveren voor het betoelaagde bedrag ten laatste drie maanden na afloop van het evenement. Het districtscollege heeft het recht het bedrag terug te vorderen als de stavingsstukken niet worden aangeleverd.
In dit geval werd het event geannuleerd omwille van het Corona-virus en de genomen maatregelen daarrond. Er werden, ter voorbereiding, al enige kosten gemaakt. De kosten die niet gerecupereerd kunnen worden bedragen 2.484,02 euro excl BTW. Het district neemt deze kosten op zich om zo de organisatie en de betrokken ondernemers te ondersteunen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen (besluit 6 december 1983).
Het algemeen reglement op de toelagen goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2730).
Op 18 november 2019 (jaarnummer 210) keurde de districtsraad de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierin werd een budget voorzien van 20.000,00 EUR aan ondersteuning van handelaars buiten historisch centrum en klassieke winkelstraten.
De toelagen zijn niet nominatief voorzien in het meerjarenplan 2020-2025.
Antwerp retail shopping promotion vzw vroeg een toelage van 10.000,00 EUR aan het district Antwerpen om het fashion weekend van 4 en 5 april 2020 mee te ondersteunen.
In dit geval werd het event geannuleerd omwille van het Corona-virus en de genomen maatregelen daarrond. Er werden, ter voorbereiding, al enige kosten gemaakt. De kosten die niet gerecupereerd kunnen worden bedragen 2.484,02 euro excl BTW. Het district neemt deze kosten op zich om zo de organisatie en de betrokken ondernemers te ondersteunen.
De uitgave van de betoelaging van Antwerp retail shopping promotion vzw bedraagt in totaal 2.484,02 EUR.
De districtsraad keurt de nominatieve toekenning van de volgende toelage goed:
Vereniging | Project | Bedrag |
Antwerp retail shopping promotion vzw | Antwerp Fashion Weekend | 2.484,02 EUR |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Antwerp retail shopping promotion vzw |
2.484,02 EUR | budgetplaats: 5005500000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010403A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090719 budgetperiode: 2000 |
4505110265 |