Terug
Gepubliceerd op 20/10/2020

2020_DCAN_00574 - Maria-Theresialei – Quellinstraat – Van Ertbornstraat. SWOU10244 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 19/10/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00574 - Maria-Theresialei – Quellinstraat – Van Ertbornstraat. SWOU10244 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCAN_00574 - Maria-Theresialei – Quellinstraat – Van Ertbornstraat. SWOU10244 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgesteld.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

De Maria-Theresialei, de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat zijn lokale straten.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp geen fundamentele wijzigingen aangebracht. Het ontwerp werd verder uitgewerkt in samenwerking met de verschillende partners. 

Naar aanleiding van overleg met De Lijn, werden de breedtes van de rijbanen in de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat aangepast. Aangezien de Van Ertbornstraat en de Quellinstraat behoren tot een openbaar vervoersas, is de doorstroming van de bussen belangrijk in dit project. De Van Ertbornstraat heeft nu een rijwegbreedte van 6,20m, de Quellinstraat een breedte van 6,35m. De profielen hebben in functie van de vlotte doorstroming een aanpassing van de standaardmaten bekomen, om ervoor te zorgen dat de bussen elkaar vlot kunnen kruisen, en er zeker geen conflicten ontstaan met andere modi zoals de fietser. 

In de Maria-Theresialei zijn enkele kleine wijzigingen toegebracht aan het ontwerp. Zo werd de ventweg aangepast in de toegangsbochten, om te vermijden dat auto’s te dicht bij hoek parkeren. Zo wordt er ook maximaal onthard in deze zone. Een tweede aanpassing is de locatie van de ondergrondse glascontainer. Deze werd verplaatst van de hoek van de Quinten Matsijslei naar centraal in de Maria-Theresialei. Deze locatie is meer geschikt vanwege de ruimte die hier in de straat is, waardoor (bus)verkeer niet wordt tegengehouden tijdens het ledigen van de container. Tenslotte werd de busbaan richting de Leien vervangen door een afslagstrook naar links, aangezien er op het nieuwe netplan van De Lijn, niet langer bussen rijden langs de Maria-Theresialei. 

Daar er vanwege de laad- en loszone in de De Keyserlei geen mogelijkheid bestaat om een velostation te voorzien, werd dit in het definitief ontwerp in de Quellinstraat geïmplementeerd. Het velostation zou op de hoek van de Quellinstraat met de De Keyserlei komen. Op die manier wordt het velostation geïntegreerd in de fiets-as en zorgt het niet langer voor een barrière voor het laden en lossen. 

Ten slotte werd het kruispunt met de De Keyserlei verder geoptimaliseerd. Fietsers in de richting van de Teniersplaats, zullen meteen mee op het gele asfalt kunnen, om zo niet in conflict te komen met eventueel zwaar verkeer. 

Parkeerbalans              
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 68 plaatsen in de bestaande toestand naar 43 plaatsen in de nieuwe toestand plus drie plaatsen voor de laad-en loszones. Er werd gekozen om van de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat een wandel- en fietsroute te maken, waarbij er in de Quellinstraat maximaal wordt ingezet op laad- en loszones. Dit werd mede bepaald door de bewoners en handelaars die tijdens de verschillende inspraakmomenten lieten aanvoelen dat de nood aan laad- en loszones in de Quellinstraat groot is. Parkeren wordt in dit project gebundeld in de Maria-Theresialei. Hier wordt een nieuwe ventweg voorzien, waar bewoners en bezoekers kunnen parkeren. 

Bomenbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. In de bestaande toestand zijn er 24 bomen aanwezig. Twee in de Quellinstraat en 22 in de Maria-Theresialei. Deze bomen blijven behouden en er worden 12 nieuwe bomen aangeplant. Acht in de Quellinstraat en vier in de Van Ertbornstraat. Dit brengt het totaal aantal bomen op 36. 

In de Van Ertbornstraat zullen er twee Prunus Aviums worden geplant. Deze worden voorzien in de grote open plantvakken. De overige twee bomen zullen Zelkova serratas worden. In de Quellinstraat worden er over de volledige lengte van de straat Celtis australis voorzien. 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

In de Maria-Theresialei wordt er een gescheiden stelsel aangelegd. In de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat wordt er een nieuwe RWA (regenwaterafvoer) leiding voorzien. Het regenwater van de verschillende straten zal afwateren naar de vijver van het Stadspark. Op die manier kan de watertoevoer naar de vijver van het Stadspark op een duurzame manier plaatsvinden.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen. Er wordt in de verschillende straten ook ingezet op ontharding om waterinfiltratie te bevorderen. 

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

  • Digitaal inspraakmoment
  • Mei 2020

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

projectdefinitie en concept

goedkeuring districtscollege Antwerpen

25 juni 2018

522

projectdefinitie en concept
 mobiliteitsvoorwaarden

goedkeuring college 

29maart 2019 

2361

voorontwerp

goedkeuring districtscollege

6 april 2020

20

adviezen

digitaal inspraakmoment

mei 2020

 ---

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

29 juni 2020

 ---

Het districtscollege keurde in zitting van 6 april 2020 (jaarnummer 20) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Maria-Theresialei, Quellinstraat en Van Ertbornstraat, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2ANT010506M01721.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

29 juni 2020 

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorgestelde definitief ontwerp op voorwaarde dat:

  • afstemming van de verkeerslichten geregelde kruispunten wordt opgenomen met SW/verkeerstechnische dienst;
    • zal mee worden opgenomen in het uitvoeringsplan.
  • de aanleg van een glasvezelbuis in de Quellinstraat wordt opgenomen in het uitvoeringsdossier;
    • zal mee worden opgenomen in het uitvoeringsplan.
  • de noodzakelijkheid van camera’s verder onderzocht wordt;
    • wordt verder onderzocht naar uitvoering toe. 
  • de locatie van de ondergrondse glascontainer en de verschillende papiermanden verder onderzocht wordt;
    • werd aangepast in het definitief ontwerp. Zowel de papiermand ter hoogte van de school als de ondergrondse glascontainer werden van locatie gewijzigd. 
  • wordt onderzocht of structurele en beheerbare vergroening van de bufferruimte mogelijk is;
    • werd opgenomen met SB/Groen.
  • de detaillering van de ondergrondse constructies in overleg met SB/Groen verder wordt uitgewerkt;
    • de detaillering werd verder uitgewerkt.
  • de ontbrekende blindengeleiding wordt toegevoegd;
    • ter hoogte van het kruispunt van de Quinten Matsijslei werd de ontbrekende blindengeleiding mee op het plan gezet. 
  • onderzocht wordt of de herstelling van de gele asfalt meegenomen kan worden bij uitvoering.
    • dit zal mee opgenomen worden binnen het project. 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010506 - Investeringsplan fietsen
2ANT010506M01721 - SWOU10244 Maria-Theresialei, Quellinstraat, Van Ertbornstraat

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (19 oktober 2020) voor de wegeniswerken in de Maria-Theresialei, Quellinstraat en Van Ertbornstraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/UIT

opdrachtdocumenten opmaken

SW/Mobiliteit            

definitief signalisatieplan opmaken


Bijlagen

  • 20201019_ Signalisatieplan_Maria-Theresialei_BT_NT.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Maria-Theresialei_NT.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Quellinstraat_BT_NT.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Quellinstraat_BT_NT_2.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Quellinstraat_BT_NT_3.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Quellinstraat_NT_1.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Quellinstraat_NT_2.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Quellinstraat_NT_3.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Van Ertbornstraat _BT_NT_1.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Van Ertbornstraat _NT_1.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Van Ertbornstraat _NT_2.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Van Ertbornstraat_ BT_NT_2.pdf
  • 20201019_ Signalisatieplan_Van Ertbornstraat_NT_2.pdf
  • 20201019_10244_DO_BT_NT_Maria_Theresialei.pdf
  • 20201019_10244_DO_BT_NT_Quellinstraat.pdf
  • 20201019_10244_DO_BT_NT_Van_Ertbornstraat.pdf
  • 20201019_COD.pdf
  • 20201019_verslag_digitaal_inspraakmoment.pdf
  • 20201019_10244_DO_BT_NT_De_Keyserlei.pdf