Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgesteld.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
De Maria-Theresialei, de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat zijn lokale straten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp geen fundamentele wijzigingen aangebracht. Het ontwerp werd verder uitgewerkt in samenwerking met de verschillende partners.
Naar aanleiding van overleg met De Lijn, werden de breedtes van de rijbanen in de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat aangepast. Aangezien de Van Ertbornstraat en de Quellinstraat behoren tot een openbaar vervoersas, is de doorstroming van de bussen belangrijk in dit project. De Van Ertbornstraat heeft nu een rijwegbreedte van 6,20m, de Quellinstraat een breedte van 6,35m. De profielen hebben in functie van de vlotte doorstroming een aanpassing van de standaardmaten bekomen, om ervoor te zorgen dat de bussen elkaar vlot kunnen kruisen, en er zeker geen conflicten ontstaan met andere modi zoals de fietser.
In de Maria-Theresialei zijn enkele kleine wijzigingen toegebracht aan het ontwerp. Zo werd de ventweg aangepast in de toegangsbochten, om te vermijden dat auto’s te dicht bij hoek parkeren. Zo wordt er ook maximaal onthard in deze zone. Een tweede aanpassing is de locatie van de ondergrondse glascontainer. Deze werd verplaatst van de hoek van de Quinten Matsijslei naar centraal in de Maria-Theresialei. Deze locatie is meer geschikt vanwege de ruimte die hier in de straat is, waardoor (bus)verkeer niet wordt tegengehouden tijdens het ledigen van de container. Tenslotte werd de busbaan richting de Leien vervangen door een afslagstrook naar links, aangezien er op het nieuwe netplan van De Lijn, niet langer bussen rijden langs de Maria-Theresialei.
Daar er vanwege de laad- en loszone in de De Keyserlei geen mogelijkheid bestaat om een velostation te voorzien, werd dit in het definitief ontwerp in de Quellinstraat geïmplementeerd. Het velostation zou op de hoek van de Quellinstraat met de De Keyserlei komen. Op die manier wordt het velostation geïntegreerd in de fiets-as en zorgt het niet langer voor een barrière voor het laden en lossen.
Ten slotte werd het kruispunt met de De Keyserlei verder geoptimaliseerd. Fietsers in de richting van de Teniersplaats, zullen meteen mee op het gele asfalt kunnen, om zo niet in conflict te komen met eventueel zwaar verkeer.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 68 plaatsen in de bestaande toestand naar 43 plaatsen in de nieuwe toestand plus drie plaatsen voor de laad-en loszones. Er werd gekozen om van de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat een wandel- en fietsroute te maken, waarbij er in de Quellinstraat maximaal wordt ingezet op laad- en loszones. Dit werd mede bepaald door de bewoners en handelaars die tijdens de verschillende inspraakmomenten lieten aanvoelen dat de nood aan laad- en loszones in de Quellinstraat groot is. Parkeren wordt in dit project gebundeld in de Maria-Theresialei. Hier wordt een nieuwe ventweg voorzien, waar bewoners en bezoekers kunnen parkeren.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. In de bestaande toestand zijn er 24 bomen aanwezig. Twee in de Quellinstraat en 22 in de Maria-Theresialei. Deze bomen blijven behouden en er worden 12 nieuwe bomen aangeplant. Acht in de Quellinstraat en vier in de Van Ertbornstraat. Dit brengt het totaal aantal bomen op 36.
In de Van Ertbornstraat zullen er twee Prunus Aviums worden geplant. Deze worden voorzien in de grote open plantvakken. De overige twee bomen zullen Zelkova serratas worden. In de Quellinstraat worden er over de volledige lengte van de straat Celtis australis voorzien.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
In de Maria-Theresialei wordt er een gescheiden stelsel aangelegd. In de Quellinstraat en de Van Ertbornstraat wordt er een nieuwe RWA (regenwaterafvoer) leiding voorzien. Het regenwater van de verschillende straten zal afwateren naar de vijver van het Stadspark. Op die manier kan de watertoevoer naar de vijver van het Stadspark op een duurzame manier plaatsvinden.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen. Er wordt in de verschillende straten ook ingezet op ontharding om waterinfiltratie te bevorderen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Antwerpen | 25 juni 2018 | 522 |
projectdefinitie en concept | goedkeuring college | 29maart 2019 | 2361 |
voorontwerp | goedkeuring districtscollege | 6 april 2020 | 20 |
adviezen | digitaal inspraakmoment | mei 2020 | --- |
Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 29 juni 2020 | --- |
Het districtscollege keurde in zitting van 6 april 2020 (jaarnummer 20) het voorontwerp voor de wegeniswerken in de Maria-Theresialei, Quellinstraat en Van Ertbornstraat, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2ANT010506M01721.
29 juni 2020
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorgestelde definitief ontwerp op voorwaarde dat:
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (19 oktober 2020) voor de wegeniswerken in de Maria-Theresialei, Quellinstraat en Van Ertbornstraat, district Antwerpen, goed.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/UIT | opdrachtdocumenten opmaken |
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |