Terug
Gepubliceerd op 18/05/2020

2020_DCAN_00303 - District Antwerpen. Genuastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 18/05/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00303 - District Antwerpen. Genuastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DCAN_00303 - District Antwerpen. Genuastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • fietsen en speed pedelecs worden over de ganse lengte van de straat toegelaten om tegen de rijrichting te fietsen.

Het zichtbaar verlies aan publieke parkeerplaatsen in de Genuastraat kadert binnen het overkoepelend stadsproject Cadix. Aanvankelijk werd er een aanname gemaakt van de aanwezige parkeerplaatsen (1037pp), waarna het ontwerp openbaar domein (553pp) werd afgestemd met het te realiseren programma in de wijk (parkeren op te nemen op eigen terrein – volgens parkeernormen RUP Eilandje). De parkeerbalans van 2014 toonde binnen de wijk een parkeerbehoefte van 433 parkeerplaatsen op het openbaar domein. Een berekende bijsturing om de buffer enigszins te vergroten om programma’s in de rand te kunnen blijven faciliteren (TNA, Campus Cadix, jachthaven, enzovoort) resulteerde in een aanbod aan publiek parkeren (inclusief dwarsparkeren in enkele straten) van 665 parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760° waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Genuastraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als nummer 63 "Wijk Cadix";
  • de wijk "Cadix" is niet toegankelijk voor voertuigen met een massa van meer dan 3,50 ton;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het Eilandje transformeerde door de jaren heen van een industrieel havengebied in een residentiële woonzone dicht bij de stadskern. Deze ruimtelijke ontwikkeling vroeg een aangepast circulatieplan en een aangepaste inrichting van het openbaar domein. In de gemeenteraad van 13 februari 2009 werd het "Programma Eilandje" goedgekeurd (jaarnummer 1697) waarin de volgende krijtlijnen werden uitgetekend: 

  • de wijk bestaat uit één wijkontsluitingsas (Kattendijkdok-Oostkaai / 50km/u), drie dokranden (autoluw met uitzondering van de Kempischdok-Westkaai) en een homogeen raster van woonstraten (30km/u);
  • alle straten die uitgeven op de Londenstraat worden afgesloten om doorgaand verkeer in de wijk te vermijden. Eveneens wordt de Bombaystraat afgesloten van Kattendijkdok-Oostkaai.

De Genuastraat werd recent aangelegd en ingericht volgens de zone 30 principes (verhoogde inrichting aan de kruispunten, versmald wegprofiel, voetpaduitstulpingen, aangepaste licht- en groenstructuur).

Op 19 juni 2019 (jaarnummer 5707) keurde het stadscollege de principen nota - Speed pedelecs goed. 

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Genuastraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen