Terug
Gepubliceerd op 09/03/2020

2020_DCAN_00158 - Tuinstraat. Lange Riddersstraat (SWOU11800) - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 09/03/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Samuel Markowitz, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00158 - Tuinstraat. Lange Riddersstraat (SWOU11800) - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2020_DCAN_00158 - Tuinstraat. Lange Riddersstraat (SWOU11800) - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. 

De Lange Riddersstraat is een lokale straat.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het concept volgende wijzigingen aangebracht:

  • ruimere bochtstralen voor autoverkeer zorgen dat voertuigen de bochten nu gemakkelijker passeren. Het in- en uitrijden van garages is overal mogelijk;
  • het materiaal van het wegdek is veranderd van betontegels naar waterpasserende kleiklinkers. Hierdoor kan het regenwater beter infiltreren;
  • het riviertje werd direct tegen de plantvakken geplaatst, zodat het verkeer zo weinig mogelijk hinder ondervindt;
  • de verharding werd zo geplaatst, dat fietsers in tegenrichting niet over grastegels moeten fietsen;
  • de invalidenparkeerplaatsen verhuizen naar de Sint-Andriesplaats, zodat er meer ruimte is voor de school;
  • de bewoners vroegen meer ruimte om fietsen te stallen. Op de hoek met de Sint-Andriesstraat werden extra fietsbeugels voorzien. De ruimte voor de woningtoegangen werd verbreed, zodat hier fietsen haaks op de gevel gestald kunnen worden. Er wordt onderzocht of een buurtfietsenstalling kan worden ingericht in de garage aan huisnummer 60;
  • het watersysteem werd verder uitgewerkt. Op vraag van de bewoners werden enkele extra reservoirs en pompen voorzien;
  • er werden drie groenslingers ingeplant op de plaatsen die door de bewoners zijn aangegeven;
  • de boom voor huisnummer 37 werd behouden.
Parkeerbalans
 
Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale parkeerbalans.
 
Bomenbalans
 
Het definitief ontwerp resulteert in een neutrale bomenbalans.
 
Hemelwaterplan
 
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
 
De Lange Riddersstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.
 
Omgevingsvergunning

Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Op 1 oktober 2019 vond er een inspraakmoment plaats voor de bewoners. Volgende opmerkingen hebben een belangrijke invloed op het ontwerp:

  • de geknikte plantenbak ter hoogte van huisnummer 60-62 is heel effectief in de snelheidsremming. Deze is in het voorliggende plan verdwenen, maar kan deze terug gebracht worden? Zo nee, kunnen er drempels voorzien worden?
    De plantenbak kreeg terug een iets meer geknikte vorm;
  • voor het studentenhuis is er een ruimte die uitnodigt tot foutparkeren. Kan hier een antiparkeervoorziening komen?
    Hier werd een extra plantvak met opstaande boordsteen ingeplant;
  • graag meer grastegels, zoals in de vorige versie van het plan.
    De leverancier verbeterde het ontwerp van de grastegels, zodat deze nu overrijdbaar zijn voor zwaar verkeer. Hierdoor kunnen er meer grastegels in het plan voorzien worden;
  • kan er een extra groenvak aan het vaste deel van de schoolpoort?
    Dit werd voorzien;
  • kan er een extra pomp komen in het korte stuk van de straat?
    Deze werd voorzien;
  • kan er ook gevelgroen tegen de gevels van Woonhaven?
    Woonhaven staat dit niet toe;
  • algemeen: graag meer duidelijkheid over maatregelen tegen wateroverlast in de kelders.
    Extra wateroverlast als gevolg van de aanleg van de tuinstraat is niet te verwachten. Er wordt geen water actief gebufferd in de plantvakken, het zijn in feite normale geveltuinen. De waterdichting van de kelders is daarbij steeds de verantwoordelijkheid van de eigenaars. Verder is het technisch zeer lastig om kelders van buitenaf waterdicht te maken. Er moet hiervoor diep gegraven worden tegen de gevels met mogelijke stabiliteitsproblemen als gevolg. De bestaande nutsdoorvoeren in de keldermuren maken een goede waterdichting zeer moeilijk. Er werd dan ook besloten om geen extra waterdichting van de kelders in het project op te nemen;
  • eventuele buurtfietsenstalling in garage naast de school: verder uit te klaren. Er is een flinke investering nodig om dit bruikbaar te maken en er is slechts ruimte voor een zeer beperkt aantal fietsen.
    Dit wordt verder onderzocht.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
projectdefinitie
SWOU11800
goedkeuring districtscollege Antwerpen 22 januari 2018 49
projectdefinitie
mobiliteitsvoorwaarden
SWOU11800
goedkeuring college 2 februari 2018  1032
concept goedkeuring districtscollege Antwerpen  7 mei 2018   377
adviezen infomoment bewoners
coördinatieoverleg openbaar domein
1 oktober 2019
4 november 2019
---
---
samenwerkingsovereenkomst goedkeuring districtscollege Antwerpen 24 februari 2020  127

 

Het districtscollege keurde in zitting van 22 januari 2018 (jaarnummer 49) de projectdefinitie goed voor wegeniswerken in de Lange Riddersstraat (tuinstraat), district Antwerpen.

Het college keurde in zitting van 2 februari 2018 (jaarnummer 1032) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Het districtscollege keurde in zitting van 7 mei 2018 (jaarnummer 377) het concept goed voor wegeniswerken in de Lange Riddersstraat (tuinstraat), district Antwerpen.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2ANT010502M00681.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

4 november 2019

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft een gunstig advies op het voorgestelde concept op voorwaarde dat:

  • naar uitvoeringsfase de nodige technische aandachtspunten verder onderzocht worden, waaronder de waterdichting langs keldermuren en het minimaliseren van overstromingsrisico.
    Dit zal naar uitvoeringsfase verder onderzocht worden;
  • de aandachtspunten omtrent opbouw, beheer en herstel, alsook reinigingsystemen, met alle betrokken nutsbedrijven en afdelingen/instanties naar uitvoering toe verder opgenomen worden.
    De nutsmaatschappijen werden hiervan intussen op de hoogte gebracht en zij zullen ook verder in het proces betrokken worden;
  • de opbouw van het wegprofiel met drie lagen geotextiel met de verschillende nutsbedrijven wordt afgestemd.
    De nutsmaatschappijen werden hiervan intussen op de hoogte gebracht en zij zullen ook verder in het proces betrokken worden. Er zullen voor alle tuinstraten overkoepelende afspraken gemaakt worden met de nutsmaatschappijen over de financiering en wijze van aanpak van herstellingen na inbreuken;
  • onderzocht wordt of de grasdalstroken naar vormgeving aangepast kunnen worden in verband met het risico tot foutparkeren en een reglementering geïmplementeerd kan worden naar handhaving toe.
    De grasdalstroken werden plaatselijk vormgegeven als een karrenspoor, zodat er geen verwarring mogelijk is met parkeerstroken;
  • de nodige stappen worden ondernomen voor het realiseren van een buurtfietsenstalling.
    Dit is in onderzoek;
  • de opbouw en detaillering van de waterpasserende klinkers in overleg met SW/B&O en SB/Groen naar uitvoering verder wordt uitgewerkt.
    Dit zal naar uitvoeringsfase verder onderzocht worden;
  • de beplantingsvakken naar uitvoering in detail met SB/Groen bekeken worden.
    Dit zal naar uitvoeringsfase verder onderzocht worden.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M00681 - SWOU11800 Lange Riddersstraat (Tuinstraat)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 5 februari 2020 voor de aanleg van de Lange Riddersstraat als tuinstraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/Publieke Ruimte/ONT opdrachtdocumenten opmaken

Bijlagen

  • 20191001_11800_verslag_inspraak.pdf
  • 20200205_11800_DO_BT_NT.pdf
  • 20191104_COD_verslag_11800.pdf
  • 20191001_inspraakmoment_bewoners_opmerkingen_11800.pdf