Terug
Gepubliceerd op 09/03/2020

2020_DCAN_00163 - District Antwerpen. Oudeleeuwenrui - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 09/03/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Samuel Markowitz, districtsschepen

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00163 - District Antwerpen. Oudeleeuwenrui - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2020_DCAN_00163 - District Antwerpen. Oudeleeuwenrui - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Momenteel ligt de eindhalte van buslijn 17 ter hoogte van het Felixpakhuis net voor de woningen met huisnummers 31-35.
Bij de keuze van de locatie voor haltevoorzieningen wordt er zoveel mogelijk rekening gehouden met de bestemming van het aanliggend perceel. De voorkeur gaat in eerste instantie uit naar een locatie voor een braakliggend terrein, in tweede instantie voor een kantoor en/of commerciële ruimte en als laatste, indien het echt niet anders kan, voor wooneenheden.
Omdat aan de Oudeleeuwenrui ter hoogte van huisnummer 37A een kantoorruimte ligt, stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit voor om - als proef - de eindhalte voor dit perceel te voorzien en na te gaan of dit beter is dan voor de woningen met huisnummers 31-35.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 april 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Aanleiding en context

De Oudeleeuwenrui in het district Antwerpen

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 20 september 2010 (jaarnummer 1280);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van de proefopstelling, goedgekeurd door het college op 10 juni 2011 (jaarnummer 11148); 
  • maakt deel uit van de proefopstelling, goedgekeurd door het college op 8 juli 2016 (jaarnummer 6167); 
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit stelt voor om de bushalte ter hoogte van de nummers 31-35 te verplaatsen.

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 28 februari 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Oudeleeuwenrui.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20200129_Plan_Oudeleeuwenrui.pdf