Terug
Gepubliceerd op 14/10/2020

2020_DRAN_00075 - Via Sinjoor en Groenplaats SWOU10766 - Ontwikkelingsvisie en doorstart ontwerp. Advies - Goedkeuring

raadscommissie Antwerpen
ma 11/05/2020 - 20:00 Districtshuis Antwerpen | Arenbergstraat 1 Antwerpen | Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Anne Poppe, districtsraadslid; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Tom Van den Borne, districtsschepen; Nadine Peeters, districtsraadslid; Paul Cordy, districtsburgemeester; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Veroniek Dewinter, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert

Afwezig

Morad Ramachi, districtsraadslid; Herald Claeys, districtssecretaris; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Samuel Markowitz, districtsschepen

Voorzitter

Marita Wuyts, districtsraadslid
2020_DRAN_00075 - Via Sinjoor en Groenplaats SWOU10766 - Ontwikkelingsvisie en doorstart ontwerp. Advies - Goedkeuring 2020_DRAN_00075 - Via Sinjoor en Groenplaats SWOU10766 - Ontwikkelingsvisie en doorstart ontwerp. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het budget voor dit project is voorzien op 2LMS030101M01518/224/SUB_NR/INTERN/5153000000/2SA020200.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. 

De Groenplaats is een bovenlokaal plein. De Meirbrug, Schoenmarkt, Eiermarkt (tussen Sudermanstraat en Groenplaats) en de Beddensstraat, zijn bovenlokale straten.

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
De Huidevettersstraat, Sint-Katelijnevest, Israelietenstraat, Eiermarkt (oostelijk deel), Groenkerkhofstraat, Kammenstraat en de Nationalestraat zijn lokale straten.

Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Aanleiding en context

Fase Actie Datum Jaarnummer

Heraanleg Groenplaats - Bestek SWOU08192. Open Oproep 002703 Groenplaats. Aanstelling ontwerper. Gunning

 goedkeuring college  22 mei 2015  4291

Circulatie binnenstad en realiseren Via Sinjoor - Vastleggen principes

 goedkeuring college  18 november 2016  9493

Heraanleg Groenplaats. SWOU10766 - Conceptnota 

 goedkeuring college  16 december 2016  11055

Bestek GAC/2017/4572 - Aanstellen van een ontwerper voor de Eiermarkt en Beddenstraat - gunning

goedkeuring college  1 september 2017 7592
Bestek GAC/2016/4149 - Raamovereenkomst aanstellen van pool ontwerpers voor publieke ruimte - gunning  goedkeuring college  2 maart 2018  1869
Stadsbouwmeester - Plan van aanpak Via Sinjoor en omgeving Groenplaats  goedkeuring college  22 juni 2018  5860

 

In 2014 wordt de Open Oproep voor heraanleg van de Groenplaats uitgeschreven door de Vlaams bouwmeester in samenwerking met de stad Antwerpen. Het samenwerkingsverband NP-Bridging Architecten & Ingenieurs, Arcadis, Atelier Veldwerk en Moritz & Simon Architectes wordt in 2015 aangeduid als laureaat. De opdracht omvat enkel het pleinontwerp en niet de ondergrondse ruimtes. (collegezitting van 22 mei 2015, jaarnummer 04291)

Na intensief stakeholderoverleg met partijen in gevel, ondergrond en omgeving (De Lijn, Indigo, Hilton, KBC, Postgebouw, Karel de Grote Hogeschool, horeca, kathedraal, Grand Bazar, …), wordt in 2016 de conceptnota voor heraanleg van de Groenplaats (inclusief schetsontwerp) goedgekeurd (collegezitting van 16 december 2016, jaarnummer 11055). Parallel worden door het college de principes voor het toekomstig circuleren in de binnenstad goedgekeurd (collegezitting van 18 november 2016, jaarnummer 09493). 

Het schetsontwerp maakt duidelijk dat verdere afspraken met essentiële partners zoals De Lijn (in verband met de renovatie van de premetro) en Indigo (de exploitant van de ondergrondse parking) nodig zijn om de ambities voor het plein waar te kunnen maken. In 2017 wordt de opdracht van NP-Bridging uitgebreid met de Eiermarkt en de Beddenstraat (collegezitting van 1 september 2017, jaarnummer 07592).

In 2018 wordt beslist om het project onder supervisie van de stadsbouwmeester ruimer te kaderen binnen de Via Sinjoor, de verbinding tussen Centraal Station en Schelde. De ontwikkelingsvisie voor de Via Sinjoor wordt uitgewerkt onder de bevoegdheid van de stadsbouwmeester en het kabinet ruimtelijke ordening. De ontwerpopdrachten van NP-Bridging worden on hold gezet (collegezitting van 22 juni 2018, jaarnummer 05860).

Argumentatie

Ontwikkelingsvisie Via Sinjoor

Het traject tussen Centraal Station en Scheldekaaien is de Via Sinjoor. Het begrip is in oorsprong een marketingstrategie om bezoekers van het Centraal Station tot aan de Groenplaats te leiden, en wordt vandaag vertaald in een ruimtelijk ontwikkelingsproject. De Via Sinjoor is niet één route van station tot Schelde, maar een netwerk van straten en pleinen dat zich in het historisch binnenstedelijk weefsel situeert. De verschillende stadsuitbreidingen, historische gebouwen, culturele voorzieningen, musea, monumenten en commerciële voorzieningen geven invulling aan het traject en vormen één toeristisch en lokaal geheel.

De Via Sinjoor wordt gerealiseerd door schakelplekken en stadsprojecten. Schakelplekken zijn kwalitatieve pleinen en straten die de verschillende wijken/gehelen verbinden. Met stadsprojecten wordt ook op het omliggende weefsel gewerkt. Daarbij wordt ingezet op aangrenzende potenties met aandacht voor een mix aan functies, relaties tussen culturele en commerciële voorzieningen en de interactie met het openbaar domein.

Een aantal schakelplekken zijn reeds gerealiseerd, met name het Operaplein, de Oever en de Suikerrui-Grote Markt. Te realiseren schakelplekken waarvoor uitvoeringsbudget is opgenomen in de meerjarenplanning 2020-2025 zijn:

  1. Gedeeltelijke herinrichting van het Astridplein en architecturale verlichting van het Centraal Station (Stadsonwikkeling/Publieke Ruimte);
  2. Heraanleg van de Quellinstraat en Van Ertbornstraat in kader van de optimalisering van het fietsnetwerk en het kruispunt met de De Keyserlei (district Antwerpen) en architecturale verlichting van het Operagebouw (Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte);
  3. Heraanleg van Wapper als verbinding met de theaterbuurt (Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte) en heraanleg van de Schuttershofstraat (district Antwerpen);
  4. Heraanleg van de Meirbrug en aantakkende straten (Huidevettersstraat, zuidelijk deel Sint-Katelijnevest, Eiermarkt, Schoenmarkt, ...) als schakelplek op de zuidelijke circulatieroute (Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte en district Antwerpen)
  5. Geïntegreerde heraanleg van onderbouw en pleinruimte van de Groenplaats (Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte);  
  6. Heraanleg van de centrale Scheldekaaien tussen Noorder- en Zuiderterras en realisatie van twee rotatieparkings (AG VESPA en Stadsontwikkeling/Mobiliteit).

Stadsprojecten die gerealiseerd worden door private partijen, en waarbij de stadsbouwmeester de regierol opneemt zijn:

  1. Nieuwe vestiging van de Karel de Grote-hogeschool op de Belgacomsite aan de kruising van Meir, Jezusstraat en Leysstraat, gecombineerd met commerciële ruimtes en een buurtfietsenparking;
  2. Verkoop en ontwikkeling van de KBC-toren op de perspectief-as van de Meir en beeldbepalend voor schakelplek Meirbrug; 
  3. Potentiële ontwikkeling van vakbondsgebouw LBC als link tussen betekenisvolle programma's (Handelsbeurs, Consciencebibliotheek en kathedraal) in de zone ten noorden van Meirbrug;
  4. Renovatie van het oostelijk gevelfront van de Groenplaats, het bouwblok Hilton - Grand Bazar;
  5. Vervolledigen van het zuidelijk gevelfront van de Groenplaats: invulling van het Postgebouw, herontwikkeling van de huidige locatie van de Karel de Grote-hogeschool (KdG) en potentieel op lange termijn ontwikkeling van het parkeergebouw Brabo;
  6. Herbestemming van de Oudaan-toren en masterplanontwikkeling voor de Bijenkorf-site.
Na bekrachtiging van de ontwikkelingsvisie Via Sinjoor worden een aantal schakelplekken of stadsprojecten nader bestudeerd en wordt het onderzoek thematisch verdiept, namelijk:   
  • Visie op het stadsproject KBC-toren in relatie tot de schakelplek Meirbrug;
  • Opstarten van het stadsproject Kathedraal - Conscience - Handelsbeurs en aftoetsen met LBC en andere stakeholders;
  • Visie op het programma (detailhandel, wonen, kantoren, ...) voor stadsprojecten Belgacomsite, KBC-toren, KdG en Oudaan en onderlinge afstemming;
  • Visie op de fiets en kaderen van de voorziene fietsenstalling op de Groenplaats binnen de Via Sinjoor (gewenste capaciteit in relatie tot andere bestaande fietsenstallingen en/of potentiële nieuwe locaties, uitwerken van een overkoepelend beheerssysteem, look & feel, toegankelijkheid, leesbaarheid, voetgangerscirculatie, bovengrondse stallingen, andere modi, enzovoort).

Stratencluster Meirbrug

In de collegezitting van 18 november 2016 (jaarnummer 09493) worden de principes voor het toekomstig circuleren in de binnenstad vastgelegd. Voor gemotoriseerd verkeer wordt de keuze gemaakt om enkelrichting verkeer te voorzien in tegenwijzerzin, dus van Huidevettersstraat naar Kammenstraat. Hierdoor geldt voor de bereikbaarheid van de parkings het rechts in-uit principe. De ontsluiting van parking Meir aan de Eiermarkt wordt mee voorzien vanop de zuidelijke parkeerroute. Het noordelijk deel van de Nationalestraat en het zuidelijk deel van de Sint-Katelijnevest worden autovrij (met schrapping van bijhorende verkeerslichten). De route staduitwaarts loopt via de Lombardenvest en het voorplein van de Oudaantoren, zodat het zuidelijk deel van de Kammenstraat wordt ontzien.

De zuidelijke parkeerroute wordt gerealiseerd met een gemengde bedding voor het gemotoriseerd verkeer en de tram in tegenwijzerzin, uitgaande van onderstaande inrichtingsprincipes:

  • Meer ruimte voor de voetganger door een gedeelde ruimte voor tram, auto en fiets;
  • Optimaal fietscomfort door 1) in tegenwijzerzin een rijbaanbreedte te voorzien die is afgestemd op het passeren van tram en fiets naast elkaar, en 2) in wijzerzin een fietssuggestiezone te creëren tussen de vrij liggende trambaan en de bomenrij;
  • Optimale tramdoorstroming door 1) een slimme lichtenregeling te voorzien aan de Komedieplaats met voorrang voor de tram vanuit de Lange Gasthuisstraat, 2) in een ruimer kader te bekijken of een tramhalte voorzien kan worden in de Huidevettersstraat in plaats van op Meirbrug, zodat een halterende tram de kans geeft aan het voorliggende verkeer om vrije baan te maken, en 3) een performante aanduiding van het parkeergeleidingssysteem te plaatsen ter hoogte van de Komedieplaats, zodat wagens een terugkeerbeweging kunnen maken naar het hoger wegennet wanneer de centrale parkings volzet zijn;
  • Vereenvoudiging van de multimodale schakel op de Groenplaats door 1) de tramperrrons in het noordelijk deel van de Nationalestraat te voorzien, 2) taxihalteplaatsen te realiseren aanpalend aan de rijbaan op de Schoenmarkt, en 3) de bushalte en -buffer te herlocaliseren naar bv. de Groenkerkhofstraat;
  • De tramkeerlus bevindt zich niet langer op de Groenplaats. Als alternatief wordt de tramwissel naar de Sint-Katelijnevest opnieuw in werking gesteld in functie van keren rond de Sint-Pietersvliet.

Specifiek voor de lokale straten gelden volgende principes:

  • De Huidevettersstraat maakt deel uit van de zuidelijke parkeerroute. In tegenwijzerzin gebruikt de fietser de rijbaan samen met tram en auto.  In wijzerzin wordt onderzocht hoe de fiets een veilige comfortabele positie kan krijgen naast de voetgangers en op veilige afstand van de tramsporen. 
  • Het zuidelijk deel van de Sint-Katelijnevest (tot aan de Beggaardenstraat) wordt een autovrije zone met tram (in beide richtingen). De bereikbaarheid van private parkings wordt gegarandeerd.
  • Het oostelijk deel van de Eiermarkt maakt deel uit van de parkeerroute.
  • De Groenkerkhofstraat en het noordelijk deel van de Kammenstraat maken deel uit van de parkeerroute.
  • Het noordelijk deel van de Nationalestraat wordt een autovrije zone met tram (in beide richtingen). De tramperrons van de Groenplaats worden indien mogelijk verplaatst naar deze locatie.
  • Bij de verdere uitwerking moet voor de lokale straten specifieke aandacht gaan naar een leesbare fietsinfrastructuur die coherent is, ook met het omliggende openbaar domein, en dat in beide rijrichtingen. Fietsen gebeurt duidelijk gescheiden van de grote stromen voetgangers.Ten opzichte van tramsporen, tramperrons en busbewegingen met er veilig gefietst kunnen worden.

Bij de opmaak van het voorontwerp voor de stratencluster Meirbrug moeten tenminste volgende onderzoeksvragen verder uitgewerkt worden:

  • Groenstructuur in relatie tot de Groenplaats en de Via Sinjoor;
  • Materialisatie van de gedeelde ruimte voor voetgangers, fietsers, trams en gemotoriseerd verkeer met aandacht voor de leesbaarheid, eenheid, het comfort en de verkeersveiligheid;
  • Wenselijkheid van enkel- of dubbelrichtingverkeer in het noordelijk deel van de Kammenstraat;
  • Detailstudie van het traject en de halteplaatsen van het openbaar vervoer in een ruimer kader op basis van voorliggende principes en in samenwerking met De Lijn;
  • Relocatie van maximaal het huidig aantal taxistandplaatsen in het projectgebied;
  • Principes voor laden en lossen.

Groenplaats Onderbouw

In het schetsontwerp van NP-Bridging worden voorstellen gedaan voor de toegangen tot de ondergrondse parking en de premetro. De studie van de ondergrondse projectdelen behoort echter niet tot de opdracht van NP-Bridging. Het gaat om volgende elementen: 

  • Integratie van een fietsenstalling in de ondergrondse parking;
  • Renovatie van en extra toegang voor het premetrostation Groenplaats;
  • Renovatie van de ondergrondse parking Groenplaats;
  • Aanpassing van de riolering en haalbaarheidsstudie voor integratie van een hemelwaterbuffer;
  • Randprogramma: publiek sanitair en technische ruimtes.
De ontwerper voor de onderbouw wordt aangesteld via de raamovereenkomst 'pool publieke ruimte' die beheerd wordt door de stadsbouwmeester. (2018_CBS_01869) Hierbij worden drie ontwerpers uit de wedstrijdpool (met name Arcadis, Sweco en Witteveen+Bos) uitgenodigd om deel te nemen aan de minicompetitie op basis van de projectdefinitie 'Groenplaats Onderbouw'.

In de projectdefinitie 'Groenplaats Onderbouw' worden de uitgangspunten voor de pleinaanleg scherp gesteld op basis van vijf ambities voor de Groenplaats:

  1. Superschakel tussen plein en onderbouw: het stallen van circa 1000 fietsen wordt gefaciliteerd in de ondergrondse parking met een noordelijke toegang op de locatie van de huidige te sluiten inrit voor wagens en een zuidelijke toegang naast de huidige te behouden in- en uitrit, de uitgangen van parking en premetro worden geherpositioneerd in functie van het maximaliseren van de open pleinruimte;
  2. Klimaatbuffer met prioriteit voor bomen: de Groenplaats zal zijn naam opnieuw eer aandoen en vergroenen conform de ambitie uit het bestuursakkoord 2019-2024, het plein wordt maximaal ingezet om hittestress in het stadscentrum te verminderen;
  3. Erfgoedpodium voor horeca, evenementen en toerisme: de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal, de beschermde historische gevels en het Rubensstandbeeld zijn beeldbepalend voor de activiteiten op het plein, de huidige oppervlaktes voor evenementen en terrassen moeten gelijk blijven en ruimte voor de toeristentram blijft voorzien;
  4. Smart City Groenplaats: op de Groenplaats wordt technologie maximaal ingezet om beleidsdoelstellingen te monitoren en/of realiseren zowel tijdens planfase, bouw als gebruik; 
  5. Ruimtelijke veiligheid als overkoepelende insteek voor de onderbouw: de onderbouw wordt opgevat als een kwalitatief en uitnodigend verlengstuk van de pleinruimte met fietshellingen die geen drempel vormen, het optimaliseren van premetro en parking op vlak van toegankelijkheid en brandveiligheid, en een grondige actualisering van niveau -1 naar mobiliteits- en groenopgave anno 2020 (multimodaal en meervoudig ruimtegebruik).
Daarnaast omvat de projectdefinitie specifieke ontwerprichtlijnen voor elk van de ondergrondse projectonderdelen, namelijk de fietsenstalling, de premetro, de parking, riolering en hemelwaterbuffer, en randprogramma. 
 
Planning
In het voorjaar van 2020 gebeuren volgende parallele stappen:
  • Verdere uitwerking van de ontwikkelingsvisie Via Sinjoor;
  • Opmaak voorontwerp voor stratencluster Meirbrug;
  • Minicompetitie voor de studieopdracht 'Groenplaats Onderbouw';
  • Afspraken met stakeholders zoals Indigo, Hilton, Grand Bazar, horeca, LBC, KBC, ...;
  • Onderzoek door NP-Bridging omtrent de ambities 'klimaatbuffer' en 'erfgoedpodium';
  • Opmaak plan van aanpak voor 'Smart City Groenplaats'.
De gunning van de ontwerper voor de studieopdracht 'Groenplaats Onderbouw' is voorzien in augustus 2020. Op basis van de visie van de gekozen ontwerper voor de onderbouw en de onderzoeksresultaten van NP-Bridging voor het pleinontwerp, wordt in het najaar van 2020 brede participatie georganiseerd, waarna gestart kan worden met de opmaak van het voorontwerp voor de Groenplaats.
 
In 2021 worden de definitieve ontwerpen opgemaakt en de vergunningsaanvraag en uitvoeringsplannen voorbereid. Er wordt naar gestreefd om de werken aan stratencluster Meirbrug te starten in 2022. De fasering is afhankelijk van het voorzien van de nodige middelen bij de publieke partners en moet afgestemd worden met de overige geplande werken in de binnenstad. Gezien de complexiteit van onderbouw en pleinaanleg kunnen de werken aan de Groenplaats ten vroegste een jaar later starten, in 2023. 

Juridische grond

Artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten zegt dat in geval van een samengevoegde opdracht voor rekening van verschillende aanbestedende overheden en in voorkomend geval van privaatrechtelijke personen, de betrokken personen de overheid of entiteit aanduiden die in hun naam in de hoedanigheid van aanbestedende overheid zal optreden.

Op grond van artikel 138, 2° van het Koninklijk Besluit plaatsing overheidsopdrachten van 15 juli 2011 worden de op de raamovereenkomst met meerdere deelnemers gebaseerde opdrachten afzonderlijk gegund, door de deelnemers opnieuw in mededinging te stellen (minicompetitie).

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS03 - Openbaar domein
2LMS0301 - Aanleg, heraanleg en onderhoud infrastructuur
2LMS030101 - Geclusterde projecten publieke ruimte
2LMS030101M01518 - SWOU10766 Groenplaats, Jan Blomstraat

Besluit

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de ontwikkelingsvisie Via Sinjoor.

Artikel 2

De districtsraad adviseert de inrichtingsprincipes voor de bovenlokale straten van het stratencluster Meirbrug (Meirbrug, Schoenmarkt, Beddenstraat en het deel tussen de Groenplaats en de Suddermanstraat op de Eiermarkt).

Artikel 3

De districtsraad adviseert de projectdefinitie Groenplaats Onderbouw.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • SOV - bijlage 1 - projectgebied.pdf
  • 20200303_Projectdefinitie Groenplaats Onderbouw.docx