Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. De Korte Kongostraat is een lokale straat.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie met concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 22 plaatsen in de bestaande toestand naar 16 plaatsen in de nieuwe toestand door een bijkomend verkeersplateau in de Somméstraat en de aanplanting van bomen in de parkeerstrook in functie van vergroening en ontharding.
Binnen dit project komen er ook veel fietsbeugels bij. Deze balans gaat van 5 fietsbeugels in de bestaande toestand naar 17 fietsbeugels in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. De bomenbalans gaat van zes bomen in de bestaande toestand naar 16 bomen in de nieuwe toestand.
Er komen 10 nieuwe inheemse bomen bij. Hiervan zijn er negen bomen van 2de grootte en 1 boom van eerste grootte. De bomen van 2de grootte zijn allen Ulmus ‘lobel’ (Iep) de andere boom is een Acer pseudoplatanus (gewone esdoorn).
Binnen dit project wordt er 104m² bijkomend onthard. De bomen staan in ruime plantvakken.
Voor de boom van eerste grootte wordt er ondergronds een ruim doorwortelbaar volume van 50m³ voorzien om de boom zoveel mogelijk groeikansen te geven.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Korte Kongostraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.
De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Antwerpen | 7 oktober 2019 | 590 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 8 november 2019 | 9222 |
adviezen | seniorenraad | 12 november 2019 | --- |
infomoment bewoners | 28 november 2019 | --- | |
coördinatieoverleg openbaar domein | 13 januari 2020 | --- |
Het districtscollege van Antwerpene keurde op 7 oktober 2019 (jaarnummer 590) de projectdefinitie en het concept goed.
Het college keurde in zitting van 8 november 2019 (jaarnummer 9222) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op en legt het ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op doelstelling 2ANT010502M00664.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp van 27 april 2020 voor de wegeniswerken in de Korte Kongostraat, district Antwerpen, goed.
Dienst |
Taak |
SW/Publieke Ruimte/ONT |
opdrachtdocumenten opmaken |