Doordat het Koningin Astridplein oververzadigd is aan bussen van busmaatschappijen, wordt uitgekeken naar een uitwijkplaats waar ze tijdelijk kunnen parkeren.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, afdeling Mobiliteit stelt voor om ze langs het stadspark te laten parkeren, dit is op korte afstand van het Koningin Astridplein, tussen de halteplaats van de bussen van De Lijn en de Lange Kievitstraat. Hierdoor zal het Koningin Astridplein ontlast worden van de parkeerdruk aldaar.
De parkeerzone wordt een betalende zone, waar ze maximum drie uur kunnen staan. Deze zone is voor al de busmaatschappijen toegankelijk.
De signalisatie zal pas aangebracht worden wanneer duidelijk zal worden wanneer een van autobusbedrijven, BlablaCar, van start gaat.
Omwille van de Covid-19 pandemie is het momenteel onzeker wanneer de internationale busmaatschappijen opnieuw hun exploitatie zullen opstarten. De startdatum van de proefopstelling is hiervan afhankelijk. Zolang verandert er niets aan de parkeerzone.
De parkeerbalans neemt af met 10 parkeerplaatsen.
De Quinten Matsijslei in het district Antwerpen:
Er wordt uitgekeken naar een tijdelijke oplossing waar busmaatschappijen tijdelijk kunnen parkeren, het Koningin Astridplein is immers oververzadigd.
In samenspraak met het district Antwerpen wordt voorgesteld om een parkeerzone langs het stadspark, enkel voor te behouden voor touringcars/bussen. Dit voor een periode van zes maanden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Quinten Matsijslei, beperkt tot een duur van zes maanden.