Terug
Gepubliceerd op 22/03/2021

2020_DCAN_00590 - Anselmostraat en Lange Lozanastraat. Wegeniswerken. SWOU10829 - Voorontwerp - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 26/10/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00590 - Anselmostraat en Lange Lozanastraat. Wegeniswerken. SWOU10829 - Voorontwerp - Goedkeuring 2020_DCAN_00590 - Anselmostraat en Lange Lozanastraat. Wegeniswerken. SWOU10829 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

De Anselmostraat en Lange Lozanastraat zijn lokale straten.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een voorontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

  • In deze fase heeft het projectteam verder onderzoek gedaan naar de ontwerpkeuzes fietspad of fietssuggestiestrook, steeds in functie van de verkeersveiligheid en de parkeerbalans, en rekening houdend met het behouden van de bestaande bomen;
  • Er is gebleken dat het niet mogelijk is om over het volledige traject fietspaden aan te leggen. Fietsers zullen op meerdere plaatsen terug de rijbaan op moeten, wat niet wenselijk is met betrekking tot de verkeersveiligheid. De overgang van fietspad naar rijbaan vraagt bovendien ruimte om de fietsers in beeld te brengen voor de automobilisten. Dit heeft een grote impact op de parkeerbalans. Een continu profiel is sterk aanbevolen in deze straten om ze zowel beter leesbaar, als veiliger voor de verschillende gebruikers te maken; 
  • In het voorontwerp is er daarom gekozen voor brede fietssuggestiestroken in combinatie met langsparkeerplaatsen. De fietser, die volgens de tellingen in grote getallen aanwezig is op deze as, kan de nodige ruimte innemen in de straat. Op de twee uiteinden van de as worden wel fietspaden aangelegd. Zo worden deze knooppunten aangesloten op het bestaande fietsnetwerk;
  • De bestaande bomen worden over de hele as behouden, behalve de vijf bomen tussen de Amerikalei en Paleisstraat omdat deze niet verenigbaar zijn met de nodige rijweg breedtes. Dit groenvolume zal gecompenseerd worden aan de overzijde van de straat. Er wordt minimaal hetzelfde volume voorzien; 
  • De schuinparkeerplaatsen in de straat worden vervangen door langsparkeerplaatsen, hierdoor wordt er extra open ruimte gecreëerd. Deze ruimte zal gebruikt worden om de straat extra te vergroenen en in te zetten op waterinfiltratie. Verder zorgt dit voor een veiligere situatie voor de fietsers, wanneer auto’s in en uit een parkeerplaats rijden. 

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 134 plaatsen in de bestaande toestand naar 101 plaatsen in de nieuwe toestand. Dit is het gevolg van het schrappen van schuinparkeerplaatsen ten voordele van de verkeersveiligheid. Er wordt in functie van de parkeerbalans verder onderzocht of er bijkomende locaties mogelijk zijn voor buurtparkeren.

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een boombalans van 91 bomen in de bestaande toestand naar 126 bomen in de nieuwe toestand. Er worden 40 nieuwe bomen aangeplant en 5 bomen worden gerooid. In een volgende fase zullen de grootte en soorten worden voorgesteld.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. De Anselmostraat en de Lange Lozanastraat liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (vergroening van de straat en daar waar mogelijk waterinfiltratie) voorgesteld.

Aanleiding en context


fase

actie

datum

jaarnummer

projectdefinitie en concept

goedkeuring districtscollege

19 december 2016

913

projectdefinitie en concept mobiliteitsvoorwaarden

goedkeuring college

20 januari 2017

00114

adviezen

infomoment bewoners

7 maart 2017

 

 

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

6 juli 2020

 


Het districtscollege keurde in zitting van 19 december 2016 (jaarnummer 913) de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Anselmostraat en Lange Lozanastraat voorwaardelijk goed mits extra groen wordt voorzien bij schuinparkeren (in zone C - traject 5, tussen het schuinparkeren worden een aantal nieuwe bomen voorzien om dit stuk van de straat niet minder groen te maken dan nu).

Het college keurde in zitting van 20 januari 2017 (jaarnummer 00114) de mobiliteitsvoorwaarden goed. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een voorontwerp en ter advies voorgelegd aan de betrokken diensten.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorontwerp ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op boekingsadres SUB_NR/INTERN/2200/5002500000/224/2ANT010502M01718/2AN090610.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01718 - SWOU10829 Anselmostraat, Lange Lozanastraat (water-link)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het voorontwerp (24 juni 2020) voor de wegeniswerken in de Anselmostraat en Lange Lozanastraat, district Antwerpen, goed op voorwaarde dat:

  • te onderzoeken: mobiliteit kruispunt Sanderusstraat, Anselmostraat en Jozef De Bomstraat
  • Ter hoogte van Anselmostraat 30 en 32 staat nu telkens een boom, deze zijn uiteraard te behouden (staan niet op plan bestaande toestand/nieuwe toestand)
  • Onderzoeken waarom het fietspad (en voetpad) niet doorloopt ter hoogte van Lokkaardstraat?
  • Onderzoeken welke bomen als toekomstboom kunnen beschouwd worden (Vinkenplein, kruispunt Van Schoonbekestraat, ...)
  • Ter hoogte van Lange Lozanastraat 81 kan nog vergroening/bomen
  • Fietsbeugels nog aan te vullen op basis van de reële situatie op het terrein (nu ingetekend: vermindering in de Anselmostraat, wat extra aan Vinkenplein, vermindering aan kruispunt Van Schoonbekestraat, voor de rest hooguit status quo)
  • Bushaltes zijn nog niet integraal toegankelijk ingetekend
  • Bij de opdrachten onderaan toevoegen: participatie


Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

taak

SW/PR/ONT 

  • opdracht aan Water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie
  • opdracht geven aan Arcadis om  voorontwerp uit te werken tot een definitief ontwerp en indien vereist een archeologienota op te maken 

SW/Mobiliteit            

            

  • draft signalisatieplan opmaken
  • Onderzoek lichtengeregeld kruispunt ter hoogte van Jozef de Bomstraat

Bijlagen

  • 20200624_SWOU10829_BT.pdf
  • 20200624_SWOU10829_NT.pdf
  • 20160620_COD_verslag_def_10829.pdf