Samenstelling
Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad;
Anne Poppe, districtsraadslid;
Christophe Wuyts, districtsraadslid;
Samuel Markowitz, districtsschepen;
Nadine Peeters, districtsraadslid;
Paul Cordy, districtsburgemeester;
Tom Van den Borne, districtsschepen;
Regina Verstraeten, districtsraadslid;
Morad Ramachi, districtsraadslid;
Adrjen Boeckmans, districtsraadslid;
Jan Braeckmans, districtsraadslid;
Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid;
Maya Detiège, districtsraadslid;
Charlien Van Leuffel, districtsschepen;
Femke Meeusen, districtsschepen;
Annelies Thoelen, districtsraadslid;
Ebubekir Dogan, districtsraadslid;
Sascha Luyckx, districtsraadslid;
Laura Delmas, districtsraadslid;
Tannicka Bogaert, districtsraadslid;
Babette Dehaen, districtsraadslid;
Freek Niesten, districtsraadslid;
Annemie Demeyer, districtsraadslid;
Cedric Cornelissen, districtsraadslid;
Stella Vansummeren, districtsraadslid;
Nana Touré, districtsraadslid;
Amber Paris, districtsraadslid;
Simon Verreet, districtsraadslid;
Farid Darmach, districtsraadslid;
Sah Gulhan, districtsraadslid;
Bart Steyaert, districtsraadslid;
Lutgardis van Craenenbroeck, ;
Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Marie Vrelust, districtsraadslid
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2020_DRAN_00149 - District Antwerpen. Berendrechtstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring
Motivering
Gekoppelde besluiten
2016_CBS_04945 - District Antwerpen. Berendrechtstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring
2020_CBS_05618 - Beperkt eenrichtingsverkeer speed pedelec. Aanpassing onderborden - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen - Goedkeuring
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Aanleiding en context
De Berendrechtstraat in het district Antwerpen:
- behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
- heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 3 juni 2016 (jaarnummer 4945);
- maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Kiel";
- maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.
Op 25 juni 2020 werd een aanvraag ingediend om een laad- en loszone in te richten ten behoeve van een handelaar.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement "beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden" goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
- bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om tegen de rijrichting te fietsen (artikel 1);
- inrichten van een laad- en loszone met venstertijd, van maandag tot en met zaterdag, van 9.00 tot 18.00 uur, ter hoogte van de nummers 47-45-43 (artikel 2).
Onderzoek heeft uitgewezen dat er nood is aan een laad- en loszone. Leveranciers en
klanten van deze handelszaak gespecialiseerd in meubels hoeven dan niet langer op straat te halteren om
zware goederen te laden of te lossen. Hierdoor wordt de doorstroming van het verkeer verzekerd, wat de
veiligheid ten goede komt.
De parkeerbalans: doordat de handelszaak de garagepoort ter hoogte van het nummer 47 omgebouwd heeft als toonzaal voor zijn winkel, komt er een parkeerplaats bij. Door het invoeren van een laad- en loszone, verdwijnen tijdens de venstertijd drie parkeerplaatsen van maandag tot en met zaterdag, van 9.00 tot 18.00 uur.
Juridische grond
- Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
- Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
- Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
- Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
- Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 15 juli 2020
Gunstig advies
Beleidsdoelstellingen
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
Besluit
De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad antwerpen beslist:
Artikel 1
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Berendrechtstraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 juni 2016 (jaarnummer 4945).
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.