De districtsraad Antwerpen geeft gunstig advies op het conceptontwerp van het project Ringpark Groene Vesten op voorwaarde dat:
• De districten proactief betrokken worden bij de gehele planning en uitvoering van het project, en specifiek bij:
- De aansluitingen van het project bij het reeds bestaande lokale openbare domein. Hier dienen de districten mee beslissingsrecht te hebben en dienen ze voldoende op tijd geïnformeerd te worden over de volgende stappen zodat de meerjarenplanning van de districten kan afgestemd worden op een succesvolle uitvoering van het hele project;
- Bij de keuze inzake de financiële prioriteiten worden de districten geraadpleegd;
- De districtsraden worden voldoende op de hoogte gehouden van de vorderingen van het project;
- Er wordt beroep gedaan op de districten om de participatie en informatievoorziening specifiek aan de aanpalende wijken mee vorm te geven
- De uitwerking van de nerven en de vormgeving van de aansluiting van het Nachtegalenpark, de Mastvest en Desguinlei. De nerf die Hof van Leysen met de Desguinlei en de Mastvest verbindt vinden we een erg waardevolle toevoeging. Het terug openleggen van de vest in het Nachtegalenpark en een inrichting voorzien voor de “achterkant” van het Nachtegalenpark aan de ring en de oprit van de A12 kan het park een stevige opwaardering bezorgen;
• Het watersysteem moet als geheel focussen op herbruik en infiltratie,, zo worden er oplossingen geboden aan: het korstondige teveel aan (regen)water in sommige wijken, het chronische tekort aan water in de parkvijvers en de ondergrond en het onnuttig afvoeren van grond- en regenwater van de ring (en de leiding tussen pompstationring en Mastvest);
• Er afzonderlijke trajecten worden voorzien voor snelle fietsers, cargofietsers en grote densiteiten enerzijds en tragere parkgebruikers anderzijds. Daar waar ze de infrastructuur delen wordt er in voldoende ruimte of mogelijkheid tot scheiding van beide verkeersstromen voorzien. Een obstakelvrije snelle fietsverbinding in de ringzone is essentieel voor de modal shift;
• De mogelijkheid onderzocht wordt om actieve fu etsbeleving, waaronder een volwaardige route/parcours voor veldrijders en/of mountainbikers te voorzien;
• Er tevens onderzocht wordt of andere tekorten aan sportinfrastructuur in de openbare ruimte kunnenopgevuld worden in deze zone, in het bijzonder de mogelijkheid om infrastructuur te voorzien voor urban sports zoals BMX, steps, inlineskate en skateboard;
• De bestaande natuurwaarden en het bestaande bomenbestand worden gerespecteerd en versterkt;
• De biodiversiteit in het hele gebied wordt versterkt met extra aandacht voor: bestuivers, o.a. bijen, tuin- en parkvogels en kleine zoogdieren;
• De omgeving van de Desguinlei en de Jan Van Rijswijcklaan kreeg in het verleden met de bouwwerken van Leon Stynen een zeer kenmerkende en sterke architecturale kwaliteit, de bouw van het Vlinderpaleis gaf diezelfde kwaliteit aan de site op het voormalige Zuidstation.. De ontwikkelingen rond het vernieuwde Zuidstation dienen aan te sluiten bij deze architecturale landmarks en dienen van eenzelfde kwaliteit te zijn;
• De grote parking op de Desguinlei dient gevrijwaard te worden als open ruimte, waar zowel groen als op de buurt gericht kleinschalig parkeren kan gecombineerd worden. De ruimte dient als toekomstige verbinding tussen de Mastvest en de omgeving van het Hof van Leysen te functioneren. Het bebouwen van deze ruimte dient daarom vermeden te worden;
• Alle bewoners die effectief wensen te participeren moeten daar de kans toe krijgen. Deze participatie dienst stadsbreed en goed gestructureerd te zijn met als finaliteit om op een efficiënte en gedragen manier het project gestalte te geven. Voor aanpalende wijken worden waar nodig samen met de districten aparte participatietrajecten opgezet;
• De aanleg van geluidswallen en andere geluidswerendemaatregelen zijn essentieel om de leefbaarheid in de wijken en de parken te verbeteren, geluidsreductie moet effectief aantoonbaar zijn.