Terug
Gepubliceerd op 15/12/2020

2020_DCAN_00688 - District Antwerpen. Bataviastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 14/12/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00688 - District Antwerpen. Bataviastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2020_DCAN_00688 - District Antwerpen. Bataviastraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • het beperkt eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Amsterdamstraat (artikel 1);
  • één (1) publieke voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap wordt ingericht tegenover het nummer 5 (artikel 2);
  • ter hoogte van de verkeerslichten wordt een stopstreep aangebracht (artikel 3);
  • de met verkeerslichten beveiligde oversteekplaats voor voetgangers zorgt ervoor dat voetgangers de straat veilig kunnen dwarsen (artikel 4);
  • de haakse parkeervakken zijn van witte markeringen voorzien (artikel 6).
De parkeerbalans: na de heraanleg zijn er 47 parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Bataviastraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 16 december 1996 (jaarnummer 2270);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van de zone "Eilandje" waar de toegang verboden wordt voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,50 ton, uitgezonderd voor laden en lossen;
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Bataviastraat werd heraangelegd in het kader van het masterplan Scheldekaaien. De belangrijkste ingreep was de aanleg van tramsporen, van de Sint-Pietersvliet tot de Amsterdamstraat, langs de kaaizijde. Een keerlus voor de tram werd voorzien langs de Sint-Laureiskaai/Bataviastraat.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 3 december 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege Antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad Antwerpen:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Bataviastraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 16 december 1996 (jaarnummer 2270).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen