Samenstelling
Aanwezig
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad;
Anne Poppe, districtsraadslid;
Christophe Wuyts, districtsraadslid;
Samuel Markowitz, districtsschepen;
Nadine Peeters, districtsraadslid;
Paul Cordy, districtsburgemeester;
Tom Van den Borne, districtsschepen;
Regina Verstraeten, districtsraadslid;
Morad Ramachi, districtsraadslid;
Adrjen Boeckmans, districtsraadslid;
Jan Braeckmans, districtsraadslid;
Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid;
Maya Detiège, districtsraadslid;
Charlien Van Leuffel, districtsschepen;
Femke Meeusen, districtsschepen;
Annelies Thoelen, districtsraadslid;
Ebubekir Dogan, districtsraadslid;
Sascha Luyckx, districtsraadslid;
Laura Delmas, districtsraadslid;
Tannicka Bogaert, districtsraadslid;
Babette Dehaen, districtsraadslid;
Freek Niesten, districtsraadslid;
Annemie Demeyer, districtsraadslid;
Veroniek Dewinter, districtsraadslid;
Cedric Cornelissen, districtsraadslid;
Stella Vansummeren, districtsraadslid;
Nana Touré, districtsraadslid;
Amber Paris, districtsraadslid;
Simon Verreet, districtsraadslid;
Marie Vrelust, districtsraadslid;
Farid Darmach, districtsraadslid;
Sah Gulhan, districtsraadslid;
Bart Steyaert, districtsraadslid;
Herald Claeys, districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2020_IP_00081 - Interpellatie van raadsleden Fauzaya Talhaoui, Maya Detiège, Ebubekir Dogan, Sascha Luyckx: Trajectcontroles op stadswegen
Motivering
Indiener(s)
Fauzaya Talhaoui,
Maya Detiège,
Ebubekir Dogan,
Sascha Luyckx
Gericht aan
Paul Cordy
Tijdstip van indienen
wo 11/03/2020 - 16:28
Toelichting
Afgelopen najaar kondigde het Vlaams Gewest 121 nieuwe trajectcontroles aan. Trajectcontroles maken opmars in de strijd tegen verkeersongelukken, die vaak zware letsels en overlijdens als gevolg hebben. Het belangrijkste voordeel van trajectcontroles t.o.v. klassieke flitscontroles is dat men bij trajectcontroles over een langere afstand snelheden meet, waardoor automobilisten niet kunnen afremmen voor een flitspaal en achteraf weer kunnen optrekken.
De aankondiging van het Vlaams Gewest heeft uiteraard betrekking op de Vlaamse gewestwegen en snelwegen. Toch kennen wij in de stad Antwerpen ook een heel aantal wegen waar snelheid een probleem vormt en zien we bij regelmaat van de klok actiegroepen opduiken die zich tegen hoge snelheden in de straten uitspreken. Ook het aantal ongelukken met letsel blijft hoog, waardoor extra maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen, wenselijk zijn.
Het district Antwerpen kan hierin een belangrijke rol opnemen. Daarom had ik graag van de schepen voor mobiliteit vernomen:
1/ Is het district bereid om in de ontwerpen en bij de aanleg van nieuwe straten, rekening te houden met de mogelijkheden om trajectcontroles toe te passen?
2/ Is het district Antwerpen bereid om een advies te steunen waarin aan het CBS gevraagd wordt om de mogelijkheden voor trajectcontroles op stadswegen te onderzoeken?