In de presentatie op het eerste inspraakmoment en op de districtsraad werd de ambitie ge-uit om van de Lange Beeldekensstraat een leefbare woonstraat te maken. Na dit eerste inspraakmoment, stelden wij u daar op deze raad reeds vragen over. In de presentatie of in het ontwerp werd immers enkel gesproken over stoep, straat, bomen en fietstallingen en er geen woord gewijd aan de leefbaarheids- gezondheids- en veiligheids problematiek.
De Lange Beeldekensstraat is een smalle en drukke straat. Momenteel onveilig voor voetgangers en fietsers. In die optiek al weinig leefbaar.
Deze straat is ook een van de meest vervuilde straten in de woonwijken van Antwerpen. Dat toonde Curieuzeneuzenonderzoek aan, zowel in 2016 als in 2018 (u vindt een plan in bijlage)
Wil men na de heraanleg spreken van een leefbare woonstraat, dan moeten deze problemen worden aangepakt samen met de heraanleg van deze straat.
Reeds 400 betrokken bewoners vragen dit door hun handtekening op de petitie van een bewonersgroep
Er wordt al eens geantwoord dat de LEZ zorgt voor een verschoning van het wagenpark. Maar bv Filip Meysman, professor biologie aan de UA zegt dat het enkel met de LEZ twintig jaar gaat duren voor de Europese normen gehaald zullen worden in de Lange Beeldekensstraat. De zogenaamde modal shift is op korte termijn niet in zicht omwille van de lamentabele toestand van het openbaar vervoer.
Vanuit menselijk oogpunt is het onaanvaardbaar om mensen en vooral kinderen nog langer in ziekmakende lucht te laten zitten.
De verkeersstromen in de wijk 2060 zijn, zeker in de laatste jaren,en misschien nog nooit degelijk onderzocht. We kunnen concluderen dat niemand het weet en niemand de feiten kent gebaseerd op metingen. Alles is blijkbaar giswerk. We menen dan ook, samen met de buurtbewoners, dat de geplande heraanleg het ideale moment is om verder te kijken. Zodat er niet alleen gezorgd kan worden voor een mooiere, aangenaam ingerichte straat maar ook voor een leefbare, gezondere straat
We willen het districtscollege dan ook vragen om studie te verrichten (via studiebureau of anders) waarbij de verkeersstromen uitgetekend worden. Zodat op zijn minst geweten is hoeveel van het verkeer doorgangsverkeer is, hoeveel van ebwoners, hoeveel sluipverkeer etc. Zodat er ook effectieve maatregelen genomen kunnen worden om de verkeersdruk te verminderen en om sluipverkeer tegen te gaan.
We vragen dan ook dat de heraanleg eventuele latere maatregelen niet zou hypothekeren. Vermits de heraanleg volgens planning zou starten begin 2021 is er volgens ons nog tijd om de studieresultaten naast de plannen te leggen.
We willen u ook vragen of er een zicht is op vermindering van het bestaande verkeer en/of snelheidsremmende ingrepen via de heraanleg ?
Kan er met de grootwarenhuizen en alle instellingen die groot vrachtverkeer (trucks met oplegger) aantrekken in en rond de Lange Beeldekensstraat (bv Delhaize, Albert Heijn, Radisson Blue Astrid, …) bekeken wordt hoe deze wegmastodonten de Lange Beeldekensstraat kunnen vermijden of hoe hun bevoorrading op een aangepaste manier, rekening houdend met de geringe breedte van deze straat, kan gebeuren? Waarom geen venstertijden invoeren opdat dit verkeer alvast niet op de spitsuren mee door de straat dendert ?
Zijn er gesprekken met De Lijn ? We denken dat er toch gevraagd kan worden om kleinere maar frequentere bussen in te zetten ? Naar het voorbeeld van bv Brugge
Krijgen de bewoners die niet uitgenodigd waren op het laatste inspraakmoment nog een kans om de plannen te bekijken ? Of worden zij op een andere manier nog op de hoogte gebracht en zo ja, op welke manier ?