Terug
Gepubliceerd op 21/01/2020

2020_DCAN_00035 - District Antwerpen. Handelstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies. Intrekking - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 20/01/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Afwezig

Olivia Alexander

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00035 - District Antwerpen. Handelstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies. Intrekking - Goedkeuring 2020_DCAN_00035 - District Antwerpen. Handelstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies. Intrekking - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

De afdeling mobiliteit stelt voor om de beslissing van de districtsraad van 18 maart 2019 (jaarnummer 65) in te trekken aangezien in overleg met de plaatselijke handelaars de venstertijden voor de laad- en loszones werden aangepast (van maandag tot en met zaterdag van 8.00u tot 13.00u en van maandag tot en met zaterdag van 12.00u tot 19.00u) en het oorspronkelijk voorstel niet uitgevoerd zal worden.

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de straat werd recent heraangelegd volgens de zone 30 principes (verhoogde inrichting aan de kruispunten, versmald wegprofiel, asverschuiving, voetpaduitstulpingen, aangepaste licht- en groenstructuur);
  • voetpaden werden verbreed om het winkelcomfort te verbeteren;
  • in overleg met de handelaars werden aangepaste venstertijden bepaald voor de laad-en loszones;
  • het beperkt enkelrichtingsverkeer werd ingevoerd:
    • omdat de Handelstraat deel uitmaakt van een bovenlokale fietsroute (kernroute op het fietsnetwerk). Voor de heraanleg kon je als fietser en speed pedelec enkel stadinwaarts rijden;
    • om de bereikbaarheid van deze handelsas te optimaliseren.

Het verbeteren van de verblijfskwaliteit zorgt voor een negatieve parkeerbalans van min 10. Ter hoogte van 'schoolplak' werden ter compensatie bijkomende haakse parkeerplaatsen ingericht.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

De Handelstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 24 oktober 2011 (jaarnummer 1205);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als zone "Antwerpen Noord";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De Handelstraat werd recent heraangelegd. 
Het college keurde op 19 juli 2019 (jaarnummer 5707) de principenota in verband met de speed pedelecs goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

De districtsraad adviseerde in zitting van 18 maart 2019 (jaarnummer 65) het aanvullend verkeersreglement voor de Handelsstraat gunstig. De aanpassingen hadden onder andere betrekking op het inrichten van laad-en loszones met venstertijd van maandag tot en met zaterdag, van 8.00u tot 18.00u. De afdeling mobiliteit stelt nu voor om het besluit in te trekken.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SAN02 - Het publiek domein in het district is strategisch ingevuld en kwaliteitsvol voor alle bewoners en bezoekers
1SAN0201 - Het publiek domein is kwaliteitsvol, duurzaam en veilig ingericht
1SAN020101 - Straten, pleinen, voet- en fietspaden zijn veilig, efficiënt en volgens duidelijke criteria (her)aangelegd

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad beslist het besluit van 18 maart 2019 (jaarnummer 65) in te trekken.

Artikel 2

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Handelstraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 24 oktober 2011 (jaarnummer 1205).

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen