Terug
Gepubliceerd op 05/05/2020

2020_DCAN_00270 - Potgieterstraat. Wegeniswerken. SWOU12179 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Antwerpen
ma 04/05/2020 - 14:00 Districtshuis Antwerpen | Aula Barcelona
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Herald Claeys, districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen
2020_DCAN_00270 - Potgieterstraat. Wegeniswerken. SWOU12179 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2020_DCAN_00270 - Potgieterstraat. Wegeniswerken. SWOU12179 - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

De Potgieterstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding
De Potgieterstraat is gelegen in Antwerpen 2060, dicht bij de grens met Borgerhout. De straat ligt tussen het Groeningerplein en de Pothoekstraat – Lange Beeldekensstraat.

Planningscontext
De straat is gelegen binnen het RUP 2060.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Gebruik

Woonstraat van 3 - 4 bouwlagen met enkele kleinhandelszaken op de hoeken (bakker, kapper, wassalon, jeugdzorg, sleutelmaker).
Meer speelaanleidingen, zitgelegenheden en fietsenstalling.

  • Groen

18 Malus baccata ‘Street Parade’, aangeplant in 2015 in een verouderd en te klein plantvak.
3 Carpinus betulus ‘Frans Fontaine’ op het kruispunt met de Pothoekstraat.

  • Mobiliteit

Mobiliteitsplan: lokale woonstraat.
Langsparkeren aan beide zijden met één parkeerplaats voor mindervaliden ter hoogte van huisnummer 44.
Enkelrichting naar Pothoekstraat, uitgezonderd fietsers.
Bus 30 (en 34) rijden drie maal per uur door de straat.

  • Techniek

Verouderde riolering, volgens het hemelwaterplan optimaal gemengd stelsel met bronmaatregelen, volgens het waterplan radicaal lokaal waarbij ingezet moet worden op het lokaal vertragen, vasthouden, hergebruiken en infiltreren van hemelwater.
Verouderde verlichting.

Algemene randvoorwaarden

  • speelaanleidingen en zitgelegenheid;
  • fietsenstalling;
  • ondergrondse ruimte voor de bomen;
  • infiltrerende en bufferende maatregelen voor water;
  • busroute;
  • snelheidsremmende maatregelen.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • zone 30;
  • snelheidsremmers in de straat;
  • voorrang van rechts;
  • gemengd verkeer;
  • langsparkeren waar mogelijk;
  • enkelrichting naar Pothoekstraat, uitgezonderd fietsers;
  • parkeerplaats voor mindervalides ter hoogte van huisnummer 44.

Ambitie

Een aantrekkelijke woonstraat creëren voor de bewoners en de buurt, jong en oud, voor alle weggebruikers, waar de snelheid gerespecteerd wordt en er ruimte is voor waterbuffering, waterinfiltratie en groen.

Concept

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

  • Groen

De bestaande bomen blijven maximaal behouden en worden voorzien van extra ondergrondse ruimte. Er worden ook negen nieuwe bomen voorzien, voornamelijk op de hoeken en in het midden van de straat. Ze staan grotendeels per twee in open plantvakken, en ook op de hoeken is er ruimte voor vergroening.

  • Gebruik

Aan beide zijden worden voetpaden gerealiseerd die voldoen aan de minimale comfortmaat van 1,80-1,90m, waarbij twee voetgangers elkaar comfortabel en zonder hinder kunnen kruisen. Zitgelegenheden en speelaanleidingen worden vooral aan de zonnekant voorzien en sluiten aan bij de hoek en de voetpaduitstulping.

  • Mobiliteit

Er wordt snelheidsremming voorzien door verhoogde kruispunten en een rijbaankussen in het midden van de straat. Ook worden er fietsenstallingen voorzien en een zone voor waterinfiltratie en –buffering onder de parkeerstroken.

Parkeerbalans

Het concept resulteert in een parkeerbalans van 33 plaatsen in de bestaande toestand naar 29 plaatsen in de nieuwe toestand door aanpassing van de bochtstralen en een snelheidsremmer in het midden van de straat.

Bomenbalans

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans van 21 bomen in de bestaande toestand naar 30 bomen in de nieuwe toestand.

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Potgieterstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
advies coördinatieoverleg openbaar domein 24 februari 2020 ---

Het districtscollege wenst de Potgieterstraat heraan te leggen omwille van de slechte staat van de riolering.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept ter goedkeuring voor.

Adviezen

Coƶrdinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Advies Commissie (24 februari 2020)

Gunstig op voorwaarde dat:

  • onderzocht wordt of de principes van het waterplan verder geïmplementeerd kunnen worden en onder andere technisch onderzocht wordt of waterbuffering onder de parkeerplaatsen haalbaar is;
  • bij de inplanting van groen, fietsbeugels en parkeerstroken ter hoogte van de kruispunten rekening wordt gehouden met de logische loop- en oversteekbewegingen van voetgangers;
  • de bereikbaarheid van het wassalon wordt gecontroleerd en indien nodig de positie van de boom in functie van de inrit herbekeken wordt;
  • bijkomende fietsenstalling wordt voorzien;
  • de bochtstralen en de bewegingen van het openbaar vervoer ter hoogte van de kruispunten gecontroleerd worden en ter verduidelijking op de plannen worden vermeld.

Alle voorwaarden worden meegenomen in de verdere uitwerking van het ontwerp in de volgende fase (voorontwerp).

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01239 - SWOU12179 Potgieterstraat

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (24 februari 2020) voor de wegeniswerken in de Potgieterstraat, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

dienst taak
SW/Publieke Ruimte/ONT
  • opdracht aan water-link: opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie
  • na de inspraakprocedure concept uitwerken tot een voorontwerp
SW/Publieke Ruimte/ADM mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college
bestuurscoördinator district communicatie en participatietraject organiseren

Bijlagen

  • 20200224_verslag_COD_Potgieterstraat.pdf
  • 20200224_12179_PD_COD.pdf